VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zakladačové parkování? V Brně novinka

Brno - Zaparkovat v Brně? Není nic snazšího. Řidič přijede k parkovacímu domu, odstaví auto na speciální rampu, stiskne tlačítko a o víc se nestará. Automatický systém zaparkuje sám. Obraz, který působí jako dílo autora vědecko-fantastické literatury, může být už brzy realita. Brno chce zkoušet takzvané zakladačové parkování. I tak ale příznivci této technologie kritizují vedení města za malou podporu novinky.

16.3.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Divíšek Martin

První automatický parkovací dům v centru Brna vyroste do konce roku v Kopečné ulici. „Tento nový systém tam vyzkoušíme. Musíme poznat jeho výhody a nevýhody," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Podle odborníka na tento způsob parkování Rudolfa Kunzmanna mají zakladače oproti klasickým mechanikám mnoho výhod. „Jejich stavba je obecně levnější. Asi o třetinu. Není potřeba stavět betonové rampy, schodiště a výtahy. Stropy jsou o metr nižší, protože tam nechodí lidé. Navíc je systém mnohem ekologičtější, což je ve znečištěném Brně důležité. Zaparkuje totiž auta s vypnutým motorem," zdůraznil Kunzmann. Další výhodou je podle něj i to, že v automatickém parkovacím domě nehrozí vykrádání aut.

Kunzmann kritizuje město za to, že zakladače zavádí pomalu. „Magistrát staví parkovací domy padesát let starým způsobem. A týká se to i těch, které mají vzniknout v Merhautově a Veselé ulici. Radnici totiž ovládá betonová lobby," uvedl.

To odmítl koaliční zastupitel a předseda společnosti Brněnské komunikace, která parkovací domy pro město staví, Petr Kratochvíl. „Snažíme se ve městě konečně stavět parkovací domy a relativně se nám to daří. Vždy pro ně hledáme nejvhodnější řešení. Rozhodně se nerozhodujeme podle tlaku betonových lobby ani lobby výrobců automatických systémů," zdůraznil.

U zakladačů se bojí mnoha nevýhod. „Odbavování aut je delší. Nedokážu si proto systém představit v domě pro sto padesát až tři sta aut, jako je právě ve Veselé. Navíc očekávám vyšší náklady na provoz, opravy či dozor," řekl Kratochvíl. I podle něj společnost zatím především čeká, jak se nový systém osvědčí v provozu v Kopečné ulici.

S pomalostí zakladačů Kunzmann nesouhlasí. „Zaparkování auta trvá asi dvě minuty. Stejně tak jeho přivezení. Pokud jsou v domě tři odbavovací místa, je to devadesát aut za hodinu," počítal.

Automatický parkovací dům nevznikne ani v Merhautově ulici. Tam se chystá stavět radnice Brno-sever. Místostarosta Rostislav Hakl tvrdí, že klasické parkování tam doporučila studie.

Staví se tam totiž jen parkování pro lidi z okolních domů. „Chtějí se k autu dostat třeba umýt okno. Dotčené orgány jako policie tam doporučily maximum kolem stovky aut. Nepotřebujeme proto dvě stovky míst," řekl Hakl. Naopak jinde se podobnému systému třeba u stěn bytových domů nebrání. „Už jsme vytipovali sedm míst na Lesné a v Černých Polích. Pokud najdeme investora, podpoříme takové parkování," slíbil Hakl. Na investora čekají také na Vinohradech. „Na podobnou stavbu nemáme peníze. Jedno parkovací místo vyjde asi na čtvrt milionu," upozornil místostarosta Jiří Karásek. Podle odborníka Kunzmanna je možné řešení zakládat družstva podobná bytovým. To se ale lidem moc nezdá. „Nechce se mi roky splácet čtvrt milionu kvůli parkování auta za padesát tisíc," poznamenal Zdeněk Dvořák.

Co jsou zakladače

Zakladačový systém je způsob parkování, kdy řidič na určeném místě odstaví auto a automat je zaparkuje na volné místo, které najde. Na jiném místě po předložení čipu auto vydá. Do automatického parkovacího domu nemají přístup lidé. Na stejný prostor se tak vejde více aut a nehrozí krádeže.

Autor: Petr Jeřábek

16.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies