VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zakladačové parkování? V Brně novinka

Brno - Zaparkovat v Brně? Není nic snazšího. Řidič přijede k parkovacímu domu, odstaví auto na speciální rampu, stiskne tlačítko a o víc se nestará. Automatický systém zaparkuje sám. Obraz, který působí jako dílo autora vědecko-fantastické literatury, může být už brzy realita. Brno chce zkoušet takzvané zakladačové parkování. I tak ale příznivci této technologie kritizují vedení města za malou podporu novinky.

16.3.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Divíšek Martin

První automatický parkovací dům v centru Brna vyroste do konce roku v Kopečné ulici. „Tento nový systém tam vyzkoušíme. Musíme poznat jeho výhody a nevýhody," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Podle odborníka na tento způsob parkování Rudolfa Kunzmanna mají zakladače oproti klasickým mechanikám mnoho výhod. „Jejich stavba je obecně levnější. Asi o třetinu. Není potřeba stavět betonové rampy, schodiště a výtahy. Stropy jsou o metr nižší, protože tam nechodí lidé. Navíc je systém mnohem ekologičtější, což je ve znečištěném Brně důležité. Zaparkuje totiž auta s vypnutým motorem," zdůraznil Kunzmann. Další výhodou je podle něj i to, že v automatickém parkovacím domě nehrozí vykrádání aut.

Kunzmann kritizuje město za to, že zakladače zavádí pomalu. „Magistrát staví parkovací domy padesát let starým způsobem. A týká se to i těch, které mají vzniknout v Merhautově a Veselé ulici. Radnici totiž ovládá betonová lobby," uvedl.

To odmítl koaliční zastupitel a předseda společnosti Brněnské komunikace, která parkovací domy pro město staví, Petr Kratochvíl. „Snažíme se ve městě konečně stavět parkovací domy a relativně se nám to daří. Vždy pro ně hledáme nejvhodnější řešení. Rozhodně se nerozhodujeme podle tlaku betonových lobby ani lobby výrobců automatických systémů," zdůraznil.

U zakladačů se bojí mnoha nevýhod. „Odbavování aut je delší. Nedokážu si proto systém představit v domě pro sto padesát až tři sta aut, jako je právě ve Veselé. Navíc očekávám vyšší náklady na provoz, opravy či dozor," řekl Kratochvíl. I podle něj společnost zatím především čeká, jak se nový systém osvědčí v provozu v Kopečné ulici.

S pomalostí zakladačů Kunzmann nesouhlasí. „Zaparkování auta trvá asi dvě minuty. Stejně tak jeho přivezení. Pokud jsou v domě tři odbavovací místa, je to devadesát aut za hodinu," počítal.

Automatický parkovací dům nevznikne ani v Merhautově ulici. Tam se chystá stavět radnice Brno-sever. Místostarosta Rostislav Hakl tvrdí, že klasické parkování tam doporučila studie.

Staví se tam totiž jen parkování pro lidi z okolních domů. „Chtějí se k autu dostat třeba umýt okno. Dotčené orgány jako policie tam doporučily maximum kolem stovky aut. Nepotřebujeme proto dvě stovky míst," řekl Hakl. Naopak jinde se podobnému systému třeba u stěn bytových domů nebrání. „Už jsme vytipovali sedm míst na Lesné a v Černých Polích. Pokud najdeme investora, podpoříme takové parkování," slíbil Hakl. Na investora čekají také na Vinohradech. „Na podobnou stavbu nemáme peníze. Jedno parkovací místo vyjde asi na čtvrt milionu," upozornil místostarosta Jiří Karásek. Podle odborníka Kunzmanna je možné řešení zakládat družstva podobná bytovým. To se ale lidem moc nezdá. „Nechce se mi roky splácet čtvrt milionu kvůli parkování auta za padesát tisíc," poznamenal Zdeněk Dvořák.

Co jsou zakladače

Zakladačový systém je způsob parkování, kdy řidič na určeném místě odstaví auto a automat je zaparkuje na volné místo, které najde. Na jiném místě po předložení čipu auto vydá. Do automatického parkovacího domu nemají přístup lidé. Na stejný prostor se tak vejde více aut a nehrozí krádeže.

Autor: Petr Jeřábek

16.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.
12

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies