VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Omnia: Sapáku, omluv se

Brno - Architekt Jan Sapák tvrdí, že výběrové řízení na firmu, která měla zpracovat projekt na opravu vily Tugendhat, nebylo v pořádku. Vítězná Omnia žádá omluvu.

13.3.2008 6
SDÍLEJ:

Architekt Jan Sapák.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

„Byl to tunel. Omnia neměla zkušenosti.“ Výroky architekta Jana Sapáka, které před dvěma lety pronášel, se nelíbí vítězné firmě Omnia projekt. Teď chce po Sapákovi omluvu. Ten ale trvá na svém. Ve čtvrtek svůj názor obhajoval i u brněnského soudu.

„Sedm důkazů ve mně vyvolává pochybnosti o výběrovém řízení,“ znovu opakoval Sapák.
Architekt Sapák zastupuje firmu, která skončila druhá ve výběrovém řízení na vypracování projektu opravy chátrající vily Tugendhat. Firma, která vyhrála, podle něj nesplnila podmínky výběrového řízení a on na to upozornil.

Jeho pocit posvětil loni krajský soud, když označil výběrové řízení za neregulérní. „Ani tak s tím po celou dobu antimonopolní úřad nic neudělal,“ uvedl Sapák. A proto teď podal žalobu nejen na město Brno, ale i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle zástupce firmy Omnia Jiřího Tichého jsou ale Sapákovy výroky nepravdivé a poškozují dobré jméno firmy. „Nedůvěřují nám teď investoři. Jsme považováni za firmu, která předražuje zakázky,“ řekl Tichý.

Přestože rodinná firma má obavy o svou budoucnost, v projektu opravy vily Tugendhat pokračuje. Město totiž nezrušilo smlouvu s firmou. Omnia ale musela některé věci v projektu upravit.

Zahájení oprav slavné vily ohrožují nejen hádky před soudem. V roce 2006 do hry vstoupili potomci původních majitelů vily, kteří tehdy chtěli, aby jim město vilu vrátilo. Sourozenci Rut, Ernst a Daniela Tugendhatovi chtěli vilu opravit na svoje náklady.

„Město mělo na opravu šestnáct let a neudělalo to. Už nevěříme,“ vzkázal tehdy právní zástupce Tugendhatových Augustin Kohoutek. Zastupitelé se ale nakonec loni v březnu rozhodli jinak: vilu nevrátíme. A Tugendhatovi dali městu ultimátum do září. Pokud se s opravou nezačne, chtějí se o vilu soudit.

Vila Tugendhat
- 1929 navrhl vilu v brněnských Černých Polích německý architekt Ludwig Mies van der Rohe
- 2001 vila zapsána na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Už v tomto roce politici slibovali, že památku opraví.
- červenec 2004 vyhrálo výběrové řízení na opravu vily Sdružení pro vilu Tugendhat, které vedla firma Omnia Projekt. Už v listopadu 2006 měla začít s opravou.
- 2006 – 2007 Potomci původních majitelů chtěli, aby jim Brno vilu vrátilo. Chtěli vilu na vlastní náklady opravit. Nejdříve s tím město souhlasilo, pak si to ale kvůli komplikacím a vysokým daním při převodu rozmyslelo.

Autor: Veronika Hrdá

13.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies