Brněnský dopravní podnik bude v roce 2019 slavit 150 let od spuštění provozu. „Tyto vozy neodmyslitelně do historie brněnské dopravy patří. Opravujeme je, aby posloužily jako připomínka. Navíc jde o technicky zajímavé stroje,“ uvedl generální ředitel firmy Miloš Havránek.

Vozy mají získat zpět podobu z let, kdy jezdili v ulicích Brna. Před začátekm prací proto dělníci a technici museli prostudovat archivní materiály a vyzpovídat pamětníky i dlouholeté zaměstnance podniku. „U vlečného vozu jsme odstranili veškerou dřevěnou výbavu a novou jsme vyrobili v naší stolařské dílně. Součásti, jako podlaha, lavice pro cestující, stěny a strop jsme pak vestavěli do opravené karoserie,“ vylíčil některé z oprav Jiří Černý z technického odboru dopravního podniku, který má renovace na starost.

O unikátnosti vozů vypovídá jejich historie. „Vlečný vůz sloužil v provozu s cestujícími až do roku 1969, kdy se už jako historický po opravě v podnikových dílnách účastnil oslav sto let hromadné dopravy v Brně,“ prozradil Černý.

To tramvaje T2, které si v Brně vysloužily pro ně typickou přezdívku „Sputnik“, jezdily brněnskými ulicemi mnohem déle. „Náš retro vůz 1435 pochází z dodávky čtyřiadevadesáti kusů vozů z let 1958 až 1962. V provozu s cestujícími jezdil do roku 1990. Následně sloužil jako služební tramvaj, a to až do roku 2009 ve vozovně Pisárky zejména k odtahům vadných tramvají z trati. V letech 2009 až 2015 byl útulnou pro zaměstnance vozovny na příjezdové koleji,“ popsal Černý.

V retrosbírce dopravního podniku jsou už nyní vozy Tatra K2 a T3. „S provozem vlečného vozu ve spojení s motorovým vozem 107 počítáme při Dopravní nostalgii nebo jiných akcích podniku. Možný je i pronájem. T2 bude společně s již dříve dokončenými vozy Tatra K2 a T3 jezdit na lince číslo 10,“ dodal generální ředitel Havránek.