VYBERTE SI REGION

Sdílená kola se vracejí do ulic. S lepší výbavou i systémem parkování

Brno – Pánská "silnička" s berany, opřená o lampu před filozofickou fakultou. Třeba takové kolo si mohou vybrat Brňané v nové aplikaci služby bikesharing Rekola a zkrátit si díky tomu cestu domů či do práce. Do brněnských ulic jich organizace Rekola umístí padesát. To je o polovinu více než loni. Cyklosezonu zahájil spolek po zimní pauze v pondělí.

21.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Jitka Janů

Hlavní změnou v alternativní přepravě je zavedení Repointů, což jsou stanoviště, kde mohou lidé svá půjčená kola parkovat. „Pokud uvidí uživatel aplikace kolo v Repointu, může si být jistý, že jej tam najde a nebude o dvacet metrů dál za stromem," uvedla mluvčí projektu Anna Bromová. Repointy budou nejen stojany, ale i lampy, stromy či ploty.

Novinky vítá například právní praktikant Jakub Klobáska. Ekologickým cestováním se může dopravit do práce, aniž by musel trávit dlouhou dobu na křižovatkách v centru města. „Dlouho jsem si chtěl pořídit kolo, abych se vyhnul závislosti na jízdním řádu a zároveň si udržoval dobrou fyzickou kondici, nikdy se mi o něj ale nechtělo starat," popsal Klobáska.

Projekt sdílených kol funguje v Brně třetím rokem. Letos jej tři sta tisícovou dotací podpořil městský odbor dopravy. Za peníze uhradil projektový tým opravy starších kol a pořídil nová. „Momentálně máme padesát rekol a jednu koloběžku. Počty plánujeme navyšovat, našim cílem je získat jich letos sedmdesát," uvedla Bromová.

Spolek Rekola na oplátku odboru dopravy pokytuje informace o tom, kde je po kolech největší poptávka. „Město Brno připravuje soutež na provozovatele podobného systému a díky spolupráci se spolkem Rekola získáváme informace o tom, jaké jsou potřeby uživatelů nyní a jaké se dají očekávat v budoucnu," řekla mluvčí brněnského magistrátu Zuzana Taušová.

Stovka stanovišť

Podle vedoucího odboru dopravy Vladimíra Bielka by další projekt sdílené cyklistiky mohl výrazně odlehčit automobilové dopravě v centru města. „Do konce roku bychom chtěli vybrat nejvhodnější lokality, kam umístit cyklistická stanoviště. Mohlo by jich být kolem stovky," prozradil Bielko.

Místa, kde se budou kola odkládat, by podle něj měla být kromě centra i v okrajových částech Brna. „Zároveň však nesmí ležet příliš daleko od sebe, aby byly lidem dostupnější," podotkl Bielko. Cenu za zprovoznění projektu zatím Bielko nedokáže odhadnout. „Záleží na konečném počtu stanovišť," vysvětlil Bielko.

Sezonní opravy kol poté vychází na desetitisíce korun. Spolek Rekola letos vylepšoval například osvětlení a výbavu. „Všechna sedadla teď mají nastavitelnou výšku. Přidali jsme na ně také přední košík a osvětlení, které jde lépe vidět ve tmě," sdělil opravář Jan Štětina.

Výpůjčku kol si mohou Brňané předplatit na měsíc, čtvrtletí či rok dopředu. Kde se dopravní prostředek nachází, pozorují pomocí mobilní aplikace, webových stránek nebo sms zpráv. Projekt funguje zároveň v dalších šesti městech České republiky.

MARKÉTA CHUMCHALOVÁ

Autor: Redakce

21.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies