Sklenice vína, společná večeře, případně dárky. Tak obvykle vypadají vánoční večírky, které pořádají brněnské firmy pro své zaměstnance. Některým to ale nestačí, snaží se svým lidem nabídnout i něco neobvyklého.

Manažeři, kterým běžné posezení v restauraci nestačí, využívají takzvané akční programy. „Nejčastěji si objednávají týmovou soutěžní hru Treasure Hunt, kde jednotlivé skupiny lidí pomocí GPS hledají poklady," zmínil Jiří Zmidloch z agentury Z-Agency zabývající se pořádáním netradičních firemních akcí.

Zvláštní požadavky na zábavu na vánočních večírcích mají většinou firmy z oboru informačních technologií či bankovnictví. Oblíbily si třeba šifrovací hry. „Připravíme jim speciální šifru nějak související s jejich zaměřením nebo právě s akcí," informoval Petr Michovský z brněnské společnosti Cryptomania, která se specializuje na vymýšlení logických her.

V HLAVNÍ ROLI CUKROVÍ

Před vánočními svátky tak pro firmy připravují šifry využívající tradiční předměty související se svátky. „V jedné z vánočních her mají hlavní roli vykrajovátka na cukroví, které je nutné logicky poskládat k vyluštění šifry," uvedl příklad Michovský.

Že zájem o neobvyklé večírky stoupá, potvrdil i majitel firmy se zábavnými atrakcemi Gemare Agency Jiří Hanák. „V posledních letech vzrostla poptávka po simulátorech virtuální reality. Zato poklesl požadavek VIP hostů na večírcích," popsal současný trend Hanák.

Ceny za program připravený specializovanou firmou se různí hlavně podle počtu osob a náročnosti. „Levnější vychází na dvě stě až čtyři sta korun na člověka," vyčíslil Zmidloch.

O nákladnější večírky zahrnující i kostýmy a líčení podle jeho slov není před Vánoci takový zájem. „Firmy investují raději do jídla a pití," dodal Zmidloch.

Některé společnosti si přímo potrpí na slavnostní menu, kterým chtějí poděkovat svým zaměstnancům. „Objednávají si například steaky z jezevce, medvěda nebo drahé hovězí. Obvykle pořádají vánoční večeře s delším posezením a konzumací piv, vín a destilátů," zmínil Gregor Mareček ze společnosti Brixton gastro, která provozuje v Brně například Boulevard restaurant nebo steakhouse U Starýho Billa.

V poslední době firmy utrácejí za večírky víc peněz. „Počet objednávek stoupá. Je vidět, že se zaměstnavatelům daří a investují do svých podřízených," upozornil Hanák.

Trend potvrzuje i ekonom Daniel Němec z brněnské Masarykovy univerzity. „Ekonomická situace se zlepšuje a na pracovním trhu je hodně volných míst. Zaměstnavatelé tak musí nabízet víc benefitů," vysvětlil Němec.

Třeba telekomunikační společnost T-mobile pořádá vánoční večírky už dvacet let. „Je to odměna pro zaměstnance a poděkování za jejich celoroční práci," sdělil mluvčí firmy Lukáš Hrabal.

Na společné posezení s kolegy se už těší třeba Brňanka Jarmila Drlíková. „Chci si poklábosit a popřát hezké Vánoce," svěřila se žena.

BARBORA TICHÁ