Kvůli projektu dokonce současné vedení ředitelství podalo i trestní oznámení. Jako první o problému informovaly Hospodářské noviny.

„Stáhli jsme žádost kvůli možnému pochybení v přípravné fázi. Udělali jsme tak především z opatrnosti. Některé kroky nebyly úplně standardní a z našeho pohledu hrozilo, že Brusel zastaví proplácení dotace. Stalo se to tak například u mostu v Kolíně a my nejsme v pozici, kdy si to můžeme dovolit,“ potvrdil Rovnosti mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Pochybení ani důvod trestního oznámení na neznámého pachatele konkretizovat nechtěl. „Zatím to není možné. Oznámení navíc dávalo Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Ptačinský.

Podle ředitele brněnského závodu ředitelství Zdeňka Pánka padlo trestní oznámení kvůli přípravné dokumentaci. „Generální ředitelství má podezření na neoprávněnou manipulaci s dokumentaci. Po předchozím vedení se ji nepodařilo dohledat,“ uvedl Pánek. Zdůraznil, že problém se týká celostátního vedení firmy, ne její brněnské pobočky. Ani on nesdělil důvod stažení žádosti o dotaci.

Odkázal na celostátní mluvčí Martinu Vápeníkovou. Ta však zůstala tajemná. „Do ukončení trestního řízení nemohu sdělovat bližší informace,“ řekla Vápeníková.

Podle aktivisty bojující proti stavbě silnice R52 z Brna do Vídně Petra Firbase donutily ministerstvo ke stažení žádosti právě jeho aktivity. „Zjistil jsem, že rekonstrukce silnice nemá nárok na účast v daném dotačním programu. Je totiž určený jen na stavbu nových silnic, nebo výrazné zlepšení parametrů stávajících. Například rozšíření na více pruhů. To se v případě silnice do Rajhradu nestalo,“ upozornil Firbas.

Druhým problémem podle něj bylo zařazení silnice do soustavy celoevropských dálnic TEN-T. „Česko ji označilo za transevropskou dálnici mezi Vídní a Katovicemi. Ale do Polska se kolem Bauhausu nejezdí. Když jsme na to ředitelství a posléze ministerstvo upozorňovali, tvářili se jakoby nic. Až teď, když vše začal zkoumat Brusel, to ministerstvo vzdalo,“ řekl Firbas.

Jeho slova však mluvčí ministerstva Ptačinský odmítl. „Ani náhodou nemá pravdu. Úřady sice alibisticky zásobuje všemi možnými námitkami kvůli stavbě silnic, ale ty nemají s pochybením na které jsme přišli nic společného. Má úplně jiný charakter,“ zdůraznil Ptačinský.

Průšvih ministerstva včera kritizoval jihomoravský hejtman Michal Hašek. „Je ostuda, že si to zodpovědní lidé nepohlídali. Kraj s tím ale nemá nic společného. Neohrozí to ani přípravu obchvatu Mikulova, který je součástí dostavby R52,“ přislíbil Hašek.