Soud ve čtvrtek zveřejnil i konkrétní důvody jeho rozhodnutí. Hlavní chybou bylo to, že ministerstvo životního prostředí se při posuzování územního plánu řídilo starým zákonem. „O pořízení územně plánovací dokumentace Velkého územního celku Břeclavsko se rozhodlo doložitelně až v září roku 2004, proto se mělo ministerstvo řídit při posuzování vlivů na životní prostředí novelou zákona ze stejného roku,“ uvedl mluvčí Nejvyššího správního soudu František Emmert.

To se ale nestalo a ministerstvo posuzovalo vliv na životní prostředí podle starého zákona. „Podle novely mělo provést zjišťovací řízení. Ministerstvo ale od něj upustilo. I když se ze strany ministerstva jednalo svojí povahou o procedurální vady, tak i přesto mohly mít podstatný vliv na výsledek posouzení,“ vysvětlil Emmert a doplnil, že proti toto rozhodnutí je definitivní a není možné se proti němu odvolat.

Proč ministerstvo od řízení upustilo zatím není jasné. Ve čtvrtek totiž nechtělo věc komentovat. „Čekáme na oficiální doručení rozhodnutí Nejvyššího správního soudu a pak až na něj budeme reagovat,“ vzkázala mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Zrušení územního plánu Břeclavska je hlavně velkou ranou pro vedení Jihomoravského kraje. Náměstkyně hejtmana Anna Procházková ale doufá, že tato překážka zdrží přípravu stavby pouze o měsíce. „Nyní budeme muset doplnit to, co bylo v územním plánu Břeclavska do aktualizace zadání Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a odhaduji, že kvůli tomu budeme mít minimálně tři měsíce skluz,“ reagovala na rozhodnutí soudu Procházková.

Naopak potěšení jsou odpůrci trasy R52 přes Mikulov. Ti berou rozhodnutí soudu jako potvrzení jejich slov o tom, že příprava stavby silnice byla v rozporu se zákonem. „Přestože vedení kraje vědělo o kritice stavby ze strany ombudsmana i Nejvyššího kontrolního úřadu, tvrdošíjně pokračovalo v její přípravě. Tato nezodpovědnost se mu dnes vymstila,“ reagoval na rozhodnutí soudu právní zástupce žalobců Pavel Černý z Ekologického právního servisu.

Podobně reagovali i zástupci Strany zelených. „Doufáme, že vedení kraje se z rozhodnutí soudu poučí a do přípravy Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, krajského územního plánu, zapojí co nejdříve veřejnost. Opakování chyb při územním plánování může do budoucna vážně ohrozit rozvoj celého kraje,“ podotkl místopředseda Strany zelených a náměstek primátora města Brna Martin Ander.

Do vydání nového územního plánu Břeclavska nebo Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje tak nelze vydat uzemní rozhodnutí pro R52 ani pro ostatní nové stavby. Nyní navíc platí územní plán, ve kterém je R52 vedené trasou Brno – Pohořelice – Nový Přerov. S tou ale už nikdo nepočítá.

Po obchvatu do Vídně

Odpůrci trasy přes Mikulov totiž prosazují variantu, která využívá stávající dálnice D2 vedené z Brna do Bratislavy. Do Vídně by se tak řidiči dostali po plánovaném obchvatu Břeclavi. Podle nevládních organizací a lidí z dotčeného regionu Mikulovsko totiž silnice R52 přes Pohořelice a Mikulov a dále do Vídně, by narušila životní prostředí kraje.

„Výstavba poškodí unikátní jihomoravské krajinné oblasti jako je Pálava a Mikulovsko a zároveň povede ke zvýšení tranzitní dopravy. To postihne také další oblasti, zejména obce jihozápadně od Brna, které jsou v současné době dotčené dopravou na dálnici D1,“ vysvětlil protesty lidí Černý.

Ekologické důvody ale nejsou podle něj jediný argument. „Podle dostupných údajů z odborných studií znamená pro brněnské řidiče směřující do Vídně mikulovská varianta cestu kratší o dvě až pět minut jízdy. Pro daňového poplatníka ovšem náklad navíc v řádu miliard. Kromě toho odborné studie ukázaly, že R52 není potřebná z dopravního hlediska a ekonomicky je neživotaschopná. Proč se krajský úřad tvrdošíjně brání posouzení variant záměru?“ ptá se Černý.

Procházková ale podobná slova už nechce moc komentovat. „Obě varianty už jsem porovnali a vyhodnotili. A podobná tvrzení jsou jen pouhou obstrukcí. Nejvyšší správní soud navíc nenapadl postup kraje. Jediná chyba byla na straně ministerstva,“ upozornila Procházková.

MICHAL KÁRNÝ A ELIŠKA WINDOVÁ