VYBERTE SI REGION

Na jihomoravských silnicích loni zemřelo více lidí

Brno - Méně nehod, zato více mrtvých. Tak lze stručně shrnout statistiku dopravní nehodovosti na jižní Moravě za loňský rok, kterou ve čtvrtek zveřejnili dopravní policisté.

11.1.2008 1
SDÍLEJ:

Dopravní nehoda v Dolních Kounicích na BrněnskuFoto: Policie ČR

„Oproti loňskému roku jsme zaznamenali pokles dopravních nehod o pět set jedenasedmdesát případů. Tento výsledek lze přičítat skutečnosti, že od roku 2007 se zvýšila minimální výše škody, kdy je nutné dopravní nehodu nahlásit,“ uvedl vedoucí odboru dopravní policie Leoš Tržil. Ze statistik vyplývá také to, že počet nehod naopak výrazně narostl v prvních čtyřech měsících roku.

„Nárůst zaznamenáváme vždy, když se zhorší klimatické podmínky. Jihomoravští řidiči prostě neumí reagovat na změny,“ odůvodnil vyšší čísla z počátku roku Tržil.

Přestože nehod bylo na jihomoravských silnicích méně, lidí, kteří při nich zahynuli, naopak přibylo. Na následky dopravních nehod totiž v loňském roce zemřelo sto třicet jedna lidí, tedy o sedmatřicet víc než v roce předchozím.

Nejhůře v tomto směru ze statistik vychází okresy Brno-město a Břeclav, kde při dopravních nehodách zemřelo pětadvacet a sedmadvacet lidí. Pro tak výrazný nárůst mrtvých přitom policisté nemají vysvětlení. Jedno je však jisté. Policie za vysoký počet obětí nemůže. „Nedá se to ovlivnit. Mrtví na silnicích spadají do dvou kategorií. V té první jsou takzvaní dobrovolní dárci orgánů, kteří jezdí velmi riskantně. Do druhé patří pak oběti, které doplatily na nekázeň ostatních řidičů,“ řekl brněnský policejní ředitel Jaroslav Vaněk.

Do té druhé skupiny spadají také chodci. Jenže ani pěší nejsou vždy bez viny. „Ze statistik vyplývá, že je to tak padesát na padesát – polovinu nehod zavinili řidiči, polovinu chodci,“ řekl Tržil. Velkým problémem, který policisty trápí, je totiž mylné přesvědčení chodců, že jejich právo na přechod je absolutní. Do silnice pak vstoupí, aniž by se pořádně rozhlédli. „Kromě toho je častým důvodem chůze po nesprávné straně silnice a podnapilí chodci, kteří si prostě „ustelou“ na silnici,“ dodal Tržil.

Vysoký počet obětí znepokojuje také policisty. Proto přicházejí na počátku roku s novým preventivním projektem, který nese název „…a jsem vidět!“. V něm se zaměří nejenom na chodce, ale i na řidiče a cyklisty. „Na akci jsme vyčlenili sto dvacet pět tisíc korun. Jejím cílem je snížit počet obětí dopravních nehod na polovinu,“ představila projekt jihomoravská policejní mluvčí Jana Šípková.

Za peníze policisté nechali vyrobit různé předměty z materiálů, které dobře odrážejí světlo. Díky nim jsou chodci či cyklisté lépe vidět.

„Jde o různé přívěsky, samolepící pásky na jízdní kola, přilby, hole, či invalidní vozíky a pásky na suchý zip. Tyto reflexní prvky budeme rozdávat přímo v terénu – na besedách, u přechodů pro chodce a při dopravních kontrolách,“ dodala Šípková.

Lidé se s policisty mohou setkat již od čtvrtka, kdy akce odstartovala na Blanensku. Postupně s ní pak objedou všechny okresy na jižní Moravě.

kliknětě pro zvětšení

11.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies