„Vezete první pomoc?“ volají na závodníka, který před sebou tlačí bílou kárku opatřenou červeným křížem, rozpustilé selky vyzbrojené s hráběmi a vařečkami. Skupina příznivkyň šlapanického spolku Hrbatý hrozen, který závod vlastnoručně vyrobených kárek pořádá, místní akci přijela podpořit až z Klobouk u Brna.

Na zahájení závodu si Kloboučanky připravily folklórní tanec. Zatím ale přešlapují v polovině klikaté jízdní dráhy a popichují závodníky, kteří do kopečka v Jiříkovské ulici tlačí své závodní vozy. Ukazuje se, že útroby kárky nazvané Rychlá pomoc opravdu obsahují léčiva. Závodník pod dřevěnou kapotou ukrývá láhev pálenky.

Další vozidlo už tak přívětivě nevypadá. Příď zdobí trojice zkrvavených lebek s vlasy z koudele, na boku je ohlodaná noha a vzadu se houpe kotlík s vybělenými kostmi. „Kára,“ sděluje stručně jeho pilot na dotaz, jak pojmenoval svůj závodní vůz.

Ve všední den sice pracuje ve stavebnictví jako Josef Vítek, pro dnešek si však do divošsky rozcuchané paruky vetkl lidské kosti a proměnil se v Lidožravého Pepeho. Výroba pochmurné káry mu prý zabrala víkend a Pepe se netají tím, že si v ni chce dojet pro vítězství.

„Závodit dnes bude devět vyzdobených vozů a navíc tři káry bez dekorace. Soutěžíme totiž ve dvou kategoriích,“ vysvětluje předseda kulturního spolku Hrbatý hrozen Ludvík Kunz. Kromě nejlepšího uměleckého ztvárnění kárky měří soutěžící síly i v rychlosti, s jakou se na vozítku bez pohonu prořítí Jiříkovskou ulicí.

Zatímco diváci se pod kopcem nemohou dočkat začátku závodu, nahoře se v tiché v Akátové ulici ke startu chystá první kárka. „Jo, trochu nervózní jsem,“ připouští benjamínek soutěže, teprve desetiletý David Sendrej. Odvážně se ale rozjíždí z kopce a mizí za zatáčkou.

Štěstí mu ale nepřeje. „Máme tady první zranění,“ ozývá se ve vysílačce organizátorů. Závodníka zradila zapůjčená kárka, takže se překlopil. Nese to statečně, vypadá to ale na zlomeninu ruky a David putuje do nemocnice.

Zbytek závodu se už ale obejde bez nehod. Kárky mají dva pokusy na to, aby kopec sjely co nejrychleji. Třetí jízda je exhibiční a organizátoři závodu mezi obecenstvem zjišťují, který vůz je nejvíc zaujal svým vzhledem.

V kategorii Kreativita nakonec vítězí soutěžící Dan Honek s jasně oranžovou kárkou v podobě bagru. Ocenění si za neotřelý zjev vyslouží i vozítko s vodnickou posádkou, loď řízená pirátem a jediný dámský tým klání. Ten se do soutěže zapsal pod jménem Božka s nebožkou.

Lidožrout Pepe se v rychlostní kategorii musí oproti svým předpokladům smířit se čtvrtým místem. Nepomůže mu ani to, že výsledky v cílové rovince zaznamenává jeho manželka Jana Vítková. „Pirát Kamil Balát ve svém plavidle na kolech dosáhl rychlosti osmatřiceti kilometrů v hodině. Trať zdolal za pětatřicet sekund,“ prozrazuje výsledek spravedlivá rozhodčí.