VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Slavnou éru dolu Jindřich II připomene monument

Zbýšov - Téměř třicet let přinášel teplo do jihomoravských domácností. Dodával totiž palivo třeba do nedaleké elektrárny v Oslavanech. Černé uhlí z dolu Jindřich II ve Zbýšově na Rosicku patřilo k nejkvalitnějším v České republice. Po uzavření v roce 1991 zůstala na místě jako připomínka slavné těžařské éry železobetonová věž. I ta brzy zmizí. Minulý týden ji začali rozebírat dělníci.

1.7.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Stavbu zdemontují odshora dolů. O celkovou likvidaci se stará státní podnik Diamo Dolní Rožínka. Na práci je ovšem třeba speciální jeřáb, který dosáhne až na vrchol sedmačtyřicet metrů vysoké věže. Proto si podnik musel najmout specializovanou firmu. „Věž je hrázděná budova s ocelovými prvky, které jsou vyplněné betonovými zdmi. Dělníci proto nejprve vybourají kusy betonu a poté věž postupně rozeberou. Následně ještě zlikvidují základy stavby a betonové podlahy až do hloubky půl metru pod zem," popsal postup zástupce společnosti Diamo Petr Kříž.

Konečné úpravy se dočká také důlní jáma. Tu dělníci už v květnu tohoto roku po dvoumetrových vrstvách zabetonovali až do hloubky osmatřiceti metrů. „Na povrch nakonec položíme železobetonovou čtvercovou desku tlustou asi šedesát centimetrů. Uprostřed ní je ještě třeba vytvořit otvory na dvojí potrubí, kterým budou odcházet důlní plyny," doplnil Kříž.

Historie významné těžařské éry však nezůstane zcela zapomenutá. V místech zbourané těžební věže vyroste betonový monument s deskou a historickými údaji.

Důl Jindřich II
- s hloubením dolu ve Zbýšově dělníci začali roku 1960, v definitivním provozu byl až o devět let později
- tehdy šlo o nejhlubší důl v Československu. Horníci v něm dolovali černé uhlí až v hloubce 1428 metrů pod povrchem
- v sedmdesátých letech minulého století se stal centrálním dolem Rosicko-oslavanského uhelného revíru
- těžební stroje se tam zastavily na konci roku 1991

Demontáží Zbýšov přijde o svoji dominantu, což mrzí bývalého horníka a současného starostu města Vratislava Širokého. „Usilovali jsme o to, aby věž získala status kulturní památky. Jenže ministerstvo kultury naši žádost zamítlo. Stavba z poloviny šedesátých let je na to podle něj příliš mladá," podotkl Široký.

Historií těžařství v oblasti se zabývá Vlastivědný spolek Rosicko-Oslavanska. I podle jeho předsedy Zdeňka Vévody je rozebrání velká ztráta. „Takový typ těžební věže už nikde jinde v republice nestojí. Ale nachází se v soukromém areálu, takže náklady na údržbu musí někdo zaplatit. Chápu, že ekonomičtější je její likvidace," poznamenal.

O definitivní likvidaci nejhlubšího československého dolu se začalo spekulovat už před třiadvaceti lety. Spolu s dalšími z Rosicko-oslavanské pánve ho měli dělníci zasypat, místo toho jej ale jen zaplavili vodou. „Tehdejší obecní zastupitelé požadovali, aby se důl využíval pro vodárenské účely. Pak se ale ukázalo, že kvůli vysokému obsahu minerálů by se voda musela složitě upravovat," vysvětil starost Kříž.

Kromě Jindřicha II se v oblasti nachází ještě devět dalších významných dolů. Žádný z nich však nedosahoval takové hloubky. Druhým nejhlubším byl jeho jmenovec Jindřich I s hloubkou 905 metrů. Kuklu v Oslavanech zase například v roce 1921 postihlo důlní neštěstí, při kterém zemřelo šestadvacet horníků. Důl na místě stále připomíná jeho těžební věž, která je součástí zábavního parku Permonium. Právě ta po demontáži ve Zbýšově zůstane jako poslední historická památka.

Autor: Hana Florianová

1.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Autonomní Audi A7 samo ujelo téměř 900 kilometrů v provozu.
14

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

AKTUALIZOVÁNO

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Hradec Králové, Brno – Sektory dvou fanouškovských táborů ve Fortuna Areně dělí jen pár metrů, fanoušci brněnské Komety si však zaplatí za vstupenku o 280 korun víc. Brňané v semifinále hokejové play-off extraligy, které startuje ve středu a ve čtvrtek v Hradci Králové, dají za lístek 450 korun, domácí fandové jen 170. „Ceny do sektoru hostí jsme nastavili ve stejné výši, jako budou mít naši fanoušci na stání v Brně," potvrdil generální manažer Hradce Králové Aleš Kmoníček.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies