„Od pondělí (18. 11.) máme na našich webových stránkách návod. Folie ve tvaru bublin, které upozorňují na tuto službu, jezdí na tramvajích od začátku minulého týdne. Je jich skoro osmdesát," sdělila mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová.

S SMS jízdenkami se minulý týden seznamovali i revizoři a další pracovníci dopravního podniku. „Všichni se stihli proškolit v jednom dni. Vyučovali je dodavatelé služby, proto bylo školení zdarma," sdělila mluvčí. Revizoři prý s novým systémem problémy neměli. „Školení bylo bez komplikací, revizory jsme rozdělili do dvou skupin, aby nebyl provoz v jednu chvíli zcela bez přepravní kontroly," řekl vedoucí oddělení přepravní kontroly Luděk Jánský.

Na SMS jízdenky se někteří Brňané těší. „Tato služba mi v Brně chyběla. Postrádal jsem ji hlavně ve chvíli, kdy jsem si zapomněl koupit papírovou jízdenku a musel jsem kupovat dražší variantu u řidiče," sdělil student Karel Solnička.

SMS jízdenky stojí víc peněz než papírové. Jednodenní papírová jízdenka vyjde cestujícího na devadesát korun. Papírová na devadesát minut stojí sedmadvacet korun. Variantu na hodinu a čtvrt v papírové verzi dopravní podnik nenabízí. „Stále jsou ale levnější než jízdenky, které mohou lidé sehnat u řidiče. Tam za ně zaplatí pětatřicet korun na devadesát minut. Denní jízdenku u něj neseženou. Proto si myslíme, že SMS jízdenky najdou své zákazníky," řekla Hailichová.

Dopravní podnik doufá, že cestující díky nové službě nákup u řidičů vynechají. „Zjednodušilo by to jejich práci. Prodej jízdenek provoz linek zdržuje," upozornila mluvčí. Dopravní podnik u řidiče ročně prodá okolo půl milionu jízdenek. „Předpokládáme, že časem měsíčně prodáme asi osmdesát tisíc SMS jízdenek. Prodej u řidiče by proto mohl masivně klesnout. Zatím si netroufáme odhadovat o kolik. S úplným ukončením tohoto prodeje ale zatím nepočítáme," sdělila mluvčí.

Pro zvětšení klikněte.

Příští pondělí (25. 11.) lidé v linkách městské hromadné dopravy najdou letáky s návodem. „Některé necháme i na zastávkách. Návodem na SMS jízdenky polepíme také zastávky a automaty na jízdenky. Informace lidé najdou i v LCD panelech v některých linkách," slíbila Hailichová.

Dopravní podnik nezapomněl ani na zahraniční turisty. „Zároveň se službou SMS jízdenka, která funguje jen u českých operátorů, spustíme i možnost nákupu elektronické jízdenky prostřednictvím aplikace Sejf. Ta není vázaná na operátora. Funguje ale jen na chytrých telefonech," doplnila mluvčí. S touto službou si budou moci SMS jízdenku zakoupit i lidé, kteří využívají zahraničního operátor. „Návod pro nákup SMS jízdenek proto připravíme i v jazykových mutacích. Letáky do konce tohoto roku dodáme například do hotelů či na letiště," upřesnila mluvčí.

SMS jízdenky v Brně zajišťuje pražská firma Direct Pay, která minulý týden zvítězila v tendru. Direct Pay předložila nejlevnější nabídku a porazila firmy Airtoy a Materna.

Soutěž dopravní podnik vypisoval potřetí. Poprvé ji zrušil antimonopolní úřad, podruhé pak dopravní podnik, protože v tendru zůstala jediná firma. Proto se SMS jízdenky v Brně začnou prodávat o rok a půl později.