VYBRAT REGION
Zavřít mapu

SMS jízdenku si první den koupilo přes sedm set lidí

Brno - Stovky cestujících v pondělí využily v Brně novou možnost koupit si takzvanou SMS jízdenku. Službu dopravní podnik spustil v neděli o půlnoci, v šest hodin večer už si jízdenku přes mobilní telefon koupilo přes sedm set lidí.

25.11.2013 22 AKTUALIZOVÁNO 26.11.2013
SDÍLEJ:

ILUSTRAČNÍ FOTO: Sms jízdenka v městské hromadné dopravě.Foto: DENÍK

Podle tvrzení dopravního podniku má jízdenka přijít zhruba do dvou minut od objednání. Redakce Deníku Rovnost tento způsob vyzkoušela. Jízdenka přišla za minutu a půl. Například Brňan Kamil Petránek má ale jinou zkušenost. „Trvalo to skoro pět minut," podotkl mladík.

Problém měli také ti, kteří si SMS jízdenky koupili ještě před spuštěním systému. „Lidé, kteří si ji předčasně objednali a peníze se jim strhly, jsme na tuto skutečnost upozornili. Reklamace řešíme," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Oslovení lidé se včera nejčastěji obávali, že jim jízdenka nepřijde včas nebo vůbec. „V tomto případě si musí zakoupit jiný doklad, do vozu totiž mohou vstoupit jen s doručenou zprávou. SMS jízdenku pak může cestující reklamovat a částku mu vrátíme," dodala Hailichová. Lidé si mohou zvolit jako způsob vrácení peněz mezi složenkou a platbou na účet.

U řidičů si lidé koupí měsíčně zhruba 42 tisíc jízdenek. O kolik by toto číslo mohlo poklesnout, si však dopravní podnik netroufá odhadovat, protože zkušenosti z ostatních měst jsou různé.

Pro začátek mají cestující možnost koupit si jízdenku na 75 minut za 29 korun nebo na 24 hodin za 99 korun. Návody jsou k dispozici na zastávkách i v tramvajích na letácích či na webu.

"Podle zkušeností a poptávky můžeme po třech až šesti měsících nabídku jízdenek rozšířit," podotkla Hailichová. Podle prvních reakcí se zdá, že lidem chybí především ekvivalent papírové jízdenky na 15 minut za 20 korun, tedy na krátké jízdy.

Cestující musí nastoupit do vozidla s již doručenou jízdenkou. Pokud ji neobdrží, musí si obstarat jiný jízdní doklad, jinak ho revizor bude považovat za černého pasažéra. Posléze lze nedoručenou jízdenku reklamovat buď v prodejnách jízdenek dopravního podniku nebo na jeho webu. Reklamace bude vyřizovat společnost Direct Pay, která službu poskytuje.

Možnosti zakoupení jízdenky jsou tři. Stačí odeslat text BRNO, respektive BRNOD na telefonní číslo 90206. "Jízdenku cestující obdrží zhruba za dvě minuty. Základní podmínkou pro nákup je aktivace služby Premium SMS u mobilního operátora a lze ji získat pouze se SIM kartou českých mobilních operátorů," upřesnila Hailichová. Jízdenka platí ve spojích, které provozuje Dopravní podnik města Brna, tedy na linkách 1 až 99 v zónách 100 a 101. Neplatí ve vlaku.

Existují ještě další dvě varianty nákupu. Po předchozí registraci na telefonním čísle 910 902 000 či na webové stránce www.na-zavolanou.cz stačí prozvonit příslušné telefonní číslo. Třetí možností je jízdenka ze Sejfu, což je aplikace pro chytré telefony.

Dopravnímu podniku se podařilo vybrat dodavatele služeb až na třetí pokus v říjnu se zpožděním rok a půl proti původním plánům. Direct Pay získala zakázku na dva roky a získá z každé jízdenky provizi 14,7 procenta. Brno se tak přiřadí mezi desítku českých měst, která již tuto službu poskytují.

SMS jízdenky v Brně mohou přijít pozdě na mobil

Od nedělní půlnoci začaly v Brně fungovat SMS jízdenky. Dopravní podnik tvrdí, že je dobře připraven, i tak ale mohou nastat problémy. Tím hlavním je možnost, že člověku nepřijde elektronická jízdenka včas. Nebo vůbec.

Cestující přitom musí mít jízdenku ve svém mobilu už v momentě, kdy nastupuje. „Pokud mu nepřijde, musí si ji zajistit jinak," upozornila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Reklamaci kvůli pozdě doručené jízdence mohou lidé podat písemně na pobočkách dopravního podniku nebo pro-střednictvím webových stránek smsjizdenky.dpmb.cz.

K lidem, kterým SMS jízdenka nepřijde včas, budou revizoři podle Hailichové shovívaví. „Pokutu jim sice vypíší. Pokud ale cestující podá reklamaci a ukáže se, že se stala chyba, pokutu zrušíme," řekla Hailichová.

Upozornila, že očekává minimum problémů. „V Ústí nad Labem z 80 tisíc jízdenek prodaných měsíčně lidé reklamují kolem dvaceti kusů," řekla mluvčí.

Reklamace vyřizuje firma Direct Pay, která službu provozuje. „Většinou jsou na vině problémy s výpadky v sítích mobilních operátorů," řekl jednatel firmy Vladimír Plachý.

Jak koupit
dopravní podnik nabízí dva typy jízdenek:
- za 29 Kč na 75 minut
- celodenní za 99 Kč

* po zaregistrování se dají koupit prozvoněním nebo také pomocí aplikace Sejf
* nejjednodušší je koupit jízdenku odesláním SMS na číslo 90206
* pro první variantu má SMS tvar BRNO, pro druhou BRNOD

Autor: Vladimíra Krejsová

Chybí vám v Brně časově kratší jízdenka?

Ano

86 %

Ne

14 %

Hlasovalo: 56

Anketa byla ukončena

25.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejista Martin Erat.

Kometa má nejlepší přesilovky. Eratovy nápady ničí soupeře

Ilustrační foto.

V Lovčičkách našli stabilizátor dělostřelecké miny. Při kopání hrobu

Strojírenský veletrh: 80 tisíc lidí a problémová aplikace pro návštěvníky

Brno – Měla návštěvníkům Mezinárodního strojírenského veletrhu usnadnit pohyb po výstavišti, navigovat ke stánkům a zprostředkovat sjednání schůzek. Stala se z ní ale jen mapa a katalog vystavovatelů.

Smrtelná nehoda. Motorkář v protisměru se srazil s odbočujícím autem

Předklášteří - Smrtelná nehoda zastavila v pondělí po sedmé hodině večer dopravu na silnici 385 u Předklášteří na Brněnsku. Osobní automobil se tam srazil s motorkářem, který na místě zemřel.

Za zamčenými dveřmi? Počítání hlasů si navzájem hlídáme, říká členka komise

Jižní Morava – Ve volebních komisích zasedá Monika Smetanová už asi šest let. „Prošla jsem už řadou obcí a v každé komise funguje trošku jiným způsobem. Vždy záleží na předsedovi, jak si vše zorganizuje,“ zmiňuje žena z Brna, která se ve členství v komisi dostala přes svou matku. Působí totiž v jedné z politických stran a svou dceru do komise při volbách nominuje.

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení