VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Solární energie vytlačuje i průmyslové zóny

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Zatímco Brno a jeho okolí průmysl stále přitahují, zbytek kraje je na tom hůře. Velké podniky pomalu odcházejí a nahrazují je fotovoltaické elektrárny.

25.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Odborníci se shodují na tom, že s výjimkou Brna nemá smysl stavět v kraji další průmyslové zóny. „V minulých letech se o jižní Moravu každý rok zajímaly desítky velkých firem. Dnes už je to podstatně méně, jen pár společností,“ popsal současnou situaci projektový manažer Regionální rozvojové agentury jižní Moravy Pavel Beránek.

Konec zájmu

Mnoho donedávna prázdných průmyslových zón dnes zabírají fotovoltaické panely. „Poptávka na prostory pro výrobu totiž ve skutečnosti přestala existovat,“ zdůraznil Beránek.

Jeho slova potvrzuje i starosta Bzence na Hodonínsku Pavel Čejka. „Menších průmyslových zón máme několik. Nic nového ve městě neplánujeme,“ informoval Čejka. Část ploch určených pro průmysl podle něj musela ustoupit fotovoltaické elektrárně. Prý proto, že je půda příliš promáčená, takže se na ní nedalo stavět ani nic pěstovat.

Jiná situace je na Znojemsku. Tam elektrárny se solárními panely zabírají i zemědělskou půdu. Například v Jaroslavicích pronajímá místní obecní úřad půdu raději podnikatelům ve fotovoltaice než zemědělcům. „Jde o prostor schválené průmyslové zóny. Z pronájmu máme čtyřicet tisíc korun za hektar. Pro srovnání, zemědělci nám dávali tisíc korun za hektar,“ uvedl již dříve starosta Petr Zálešák. Dodal, že pro obecní pokladnu je pronajmutí pozemku pro elektrárnu na dobu dvaceti let tedy velmi výhodné.

Ekologové a odborníci na životní prostředí jsou ale k solárním panelům skeptičtí. „Je to sice vítaný zdroj alternativní energie, z hlediska krajinného rázu však mám připomínky. Některým místům rozhodně tyto stavby neprospívají,“ zdůraznil ekolog Jan Kos.

Průmyslové zóny na jižní Moravě.

S fotovoltaickými elektrárnami si nemusejí lámat hlavu v Brně a okolí. Tam je totiž o průmyslové zóny stále zájem. Společnost CTP chce proto rozšířit za Brnem zónu Šlapanic. „Do nákupu pozemků v tomto místě jsme již investovali hodně peněz, vytvořili jsme základní infrastrukturu a dokončili různé nemovitosti pro české i zahraniční firmy,“ informoval generální ředitel CTP Remon Vos. Z deseti hektarů plochy plánuje areál rozšířit na výsledných osmdesát hektarů.

Dřívější plány jeho společnosti byly přitom ještě smělejší. Před šesti lety plánovala CTP průmyslový areál o rozloze dvou set hektarů. Narazila však na protesty části obyvatel Šlapanic. „Z jedné strany máme dálnici D1, z druhé je tuřanské letiště. Kdyby tu investor ještě postavil průmyslový areál v původně zamýšleném rozsahu, výrazně by to zhoršilo kvalitu života ve Šlapanicích,“ upozornil Milan Pernica ze sdružení Čisté Šlapanice, které kvůli plánům zorganizovalo petici.

Protesty místních

Lidé ze sdružení se nechtějí smířit ani s redukovaným plánem na osmdesátihektarovou zónu. I díky podnětu sdružení nevyňalo ministerstvo životního prostředí dotčenou oblast ze zemědělského půdního fondu. Developer tak v současnosti areál rozšířit nemůže.

Starosta Šlapanic Jaroslav Klaška to vnímá jako chybu. „Kromě vyšších daňových příjmů jsme mohli vyřešit mimo jiné i naše dopravní problémy,“ řekl Klaška. Investor se podle něj zavázal postavit cesty, na které město ani kraj nemají peníze.

Průmyslová zóna u Brna je stále lákavá i podle ekonomů. „Přestože je třeba prosadit změnu v územním plánu proti mnoha nespokojeným občanům, je zóna výhodná. Především díky tomu, že leží kousek od letiště, zároveň také kousek od centra města. A navíc v dosahu Vídně,“ vysvětlil ekonom společnosti Cyrrus Jan Roh.

MICHAL FILÍPEK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

25.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Vandalství, nebo klukovina? Děti skákaly po hrobech

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Brno – Zbrusu nových prostor se dočkali pacienti Masarykova onkologického ústavu v Brně. Ústav před pár dny slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení. Přestavbu dokončil loni v prosinci.

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies