VYBERTE SI REGION

Someliér Mádr: U levných vín ze supermarketu budete charakter hledat marně

Brno /ROZHOVOR/ – Už sedmnáctým rokem pořádá prestižní vinařskou soutěž. Podnikatel a someliér Dan Mádr svou lásku k vínu předal i svým dětem. „Dva z mých synů jsou také someliéři. Drží se tedy řemesla, které jsem já kdysi jako jeden z prvních ukázal lidem v Brně," říká osmapadesátile­tý muž.

10.9.2015 2
SDÍLEJ:

Sommeliér Dan Mádr.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Letošní léto trápilo jižní Moravu sucho. Podepsalo se to na úrodě hroznů?

To vínům určitě nevadí. Vinná réva koření až několik metrů hluboko. Klidně pět, deset, někde i padesát metrů. Ve Švýcarsku tvrdí, že jim koření do hloubky sto metrů. U nás je běžná desetimetrová hloubka. A tam se voda vždycky najde.

Existují i ve vinařství nějaké trendy? Jaké jsou ty současné?

Je jich hned několik. K těm nejvýraznějším patří návrat k tradičním metodám, které se snoubí s moderními postupy.

Co to konkrétně znamená?

Dříve se vinaři snažili vína vyrábět reduktivně. To znamená, že vína odkalili a kvasili je umělými kvasinkami. Charakter vína se v tom ztrácel, vznikala velmi podobná vína. Před pěti a více lety byla vinařství, která měla třeba dvanáct odrůd, ale ta vína chutnala téměř stejně. Zato dnes špičková vinařství už vína reduktivně nedělají, odkalují jen částečně. Ti nejlepší si nechávají dělat kvasinky přímo z odrůd, které mají na vlastní vinici.

To ale zřejmě vyžaduje větší investice. Neprojeví se to na ceně?

Všechno dobré vyžaduje trochu víc práce a možná i peněz. Ale podle mého názoru se to zúročí. Taková vína jsou sice dražší, ale mají charakter. Víno v supermarketu sice seženete třeba za osmdesát korun, ale charakter byste u něj hledali marně. Nemají sice vadu, ale spotřebitel si na něm nepochutná.

Vinařských soutěží je hodně. Čím se liší vaše od ostatních?

První věc je její nezávislost. Toho se držíme už sedmnáct let. Žádný z hodnotitelů nebyl a není výrobcem vína. Všichni jsou nestranní. Jako největší přínos ale dodnes vidím fakt, že hodnotíme zvlášť suchá a ostatní vína. V jiných soutěžích se prostě vybere určitý počet favoritů bez ohledu na typ vína, Sladší vína ale mají daleko větší šanci stát se šampionem, protože jsou lahodnější. Myslím, že v tomto ohledu jsme opravdu unikátní.Pro zvětšení klikněte.

Soutěžící se mohou hlásit sami, nebo si mezi nimi vybíráte?

Dneska se už hlásí sami. Samozřejmě některé vinaře, které bychom tam chtěli mít, i oslovujeme. Jejich vína pak hodnotí nezávislá porota. Všichni její členové mají zkoušky podle evropských norem, hodnotí jednotlivě a na počítačích. Takže žádné ovlivňování nehrozí.

Nabízí se otázka, proč jste si pro název zvolili zrovna číslo 77?

Když jsme soutěž před semdnácti lety zakládali, nevěřili jsem, že bychom mohli obsadit sto dobrých vín. Tolik kvalitních vín tehdy nebylo. Proto jsme stanovili číslo 77. Postupem času s narůstajícím počtem dobrých vín jsme soutěž rozšířili. Proto vznikly kategorie suchým bílých, červených a ostatních vín. Čtvrtou kategorii vín ze zahraničí jsme přidali teprve loni.

Autor: Hana Florianová

10.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies