„Nejvyšší správní soud rozhodl o našem návrhu na přiznání odkladných účinků kasační stížnosti záporně. Neutěšený stav, který stojí daňové poplatníky měsíčně osmapadesát milionů korun, bude tedy i nadále pokračovat,“ přiznala mluvčí státní společnosti Martina Vápeníková.

Podle projektanta tunelů Jana Ossendorfa navíc hrozí zahlcení ulic v okolí dopravou. „Všechna auta, která v současnosti projíždějí již hotovými silnicemi na stavbě, se vhrnou do ulic Brna. Už teď musíme připravovat objízdné trasy pro případ, že se stavbou budeme muset skončit. Pracujeme na tom měsíc a půl a doposud se nám to nepodařilo dotáhnout do konce. Je totiž třeba zcela změnit organizaci dopravy včetně přeprogramování signalizace na křižovatkách. Už teď například víme, že do některých ulic nemůžeme kvůli špatnému stavu kanalizace či mostů dopravu zavést,“ varoval Ossendorf.

K dostavbě klíčové stavby brněnského velkého městského okruhu přitom zbývá jen posledních pár měsíců. „Tunely jsou hotové z pětaosmdesáti procent,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal. Silničáři nyní mají dvě možnosti, jak přerušenou stavbu za dvanáct miliard korun opět spustit. Ani u jedné z nich ovšem není jisté kdy.

První z nich je, že Nejvyšší správní soud zruší rozhodnutí soudu nižší instance. V tom případě opět začne projednávání stížnosti, kterou v roce 2007 podalo občanské sdružené Velký městský okruh Brno. Zároveň ovšem přestane platit zrušení stavebního povolení pro tunely.. „Pokud soud rozhodne v náš prospěch, začneme okamžitě stavět. Očekáváme, že se tak stane do konce měsíce,“ slíbila Vápeníková.

Druhou nadějí stavebníků tak je ministerstvo dopravy. To pracuje totiž na novém stavebním povolení. „Ve chvíli, kdy jej budeme mít, můžeme začít stavět. A to bez ohledu na to, jak rozhodne soud,“ podotkla Vápeníková.

Jenže ministerstvo s vydáním nového povolení příliš nespěchá. Chce se totiž vyhnout blamáži z loňského podzimu, kdy soud zrušil stavební povolení pro nedostatečné odůvodnění zamítnutí námitek občanského sdružení. „Celý spis chceme maximálně kvalitně připravit. Kvůli různým vyjádřením tak z Prahy putoval do Brna a zpět. To vydání našeho rozhodnutí zdrželo. Očekávat jej lze za několik dní až týdnů,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic lze v případě opětovného zisku stavebního povolení dostavit tunely do poloviny příštího roku. „Je to optimistický odhad. I tak to bude půlroční zpoždění,“ řekl Doležal.

I pokud tunely získají obnovené stavební povolení, příští rok stát nemusí. Občanské sdružení Velký městský okruh jej totiž může znovu napadnout. „Spíše než hledání kliček u soudu by se investor měl snažit napravit chyby na které upozornil soud. Stále platí porušování hlukových limitů,“ upozornil předseda sdružení Karel Štěpaník.

Jeho slova ovšem odmítl projektant Ossendorf. „Při kolaudaci musíme ukázat, že stavba má vyhovující protihluková opatření. Vše také stavíme tak, abychom mohli protihlukové prvky i rozšířit,“ uvedl Ossendorf.

Na dostavbu tunelů chtějí tlačit i lidé ze Žabovřesk. Starosta Marek Šlapal čtvrtek na veřejné debatě oznámil, že zastupitelstvo napíše otevřený dopis pro vládu i parlament, v němž bude požadovat urychlenou dostavbu tunelů. „Navrhuji, aby se k němu lidé od nás připojili či sepsali petici,“ řekl Šlapal.

A sklidil úspěch. „Určitě něco podobného podepíšu. Přechodně zhuštěnou dopravu v ulicích jsem ochotná snést, ale nechci aby to tu kvůli několika ekologům bylo napořád,“ vyjádřila mínění většiny diskutujících Jitka Hamanová.