VYBERTE SI REGION

Stánky v Joštově? Brňané se bez nich obejdou

Brno – Zatím spíše jako vzdálený sen vypadá záměr Brna vrátit na Joštovu ulici novinové stánky. Při rekonstrukci ulice sice město se třemi stánky počítalo a připravilo pro ně i napojení nutných energií, doposud však nemá zájemce o jejich provozování. Možná proto zlevní nájem pozemků.

6.1.2012 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Milan Jaroš

Mizivý zájem potvrdil Pavel Burian z Brněnských komunikací, které mají výběrové řízení na starosti. „Doposud jsme nedostali žádnou nabídku od zájemce o pronájem,“ přiznal Burian.

Výběrové řízení na stánky končí s posledním lednovým dnem. Tedy za necelý měsíc. I přes absenci zájemců se město doposud nevzdává cíle zprovoznit stánky do poloviny letošního roku. „Pokud se nikdo nepřihlásí, vypíše se řízení znovu. Je možné, že za nižší nájem,“ připustil vedoucí magistrátního odboru dopravy spravujícího tento dopravní uzel Vladimír Bielko.

Jako minimální roční nájem na pozemek pro stánek požaduje město 31 270 korun. Ta podle provozovatele trafik nepřekračuje průměr. „Nájem drahý není. Hodně peněz ale může stát výstavba stánku podle jednotného designu požadovaného městem,“ myslí si ředitel řetězce prodejen s tiskem a tabákem Valmont Radek Jech.

Město Brno jako jednu z podmínek pro nájemce pozemků totiž požaduje aby postavili stánky, které se na Joštovu budou hodit. A budou vypadat podobně jako informační stánek hromadné dopravy Civitas. Ten v Joštově stojí už od podzimu. „Dodržení designu je jednou z podmínek umístění a provozování stánku,“ poznamenal Burian.

Provozovatele zavazuje smlouva koupit si od autorů rekonstrukce Joštovy z Atelieru RAW za třiatřicet tisíc korun projekt pro stavbu a řídit se jím. Což bude vzhledem ke složitému návrhu drahé. „Stánky mají například zakulacené rohy jako ten informační. Počítáme také s tím, že budou odolné vandalům. Určitě ale nebudou stát šest milionů jako Civitas. Zvolili jsme levnější materiály,“ ujistil architekt Tomáš Rusín. Dodal, že cena výroby se bude pohybovat ve stovkách tisíc, pravděpodobně kolem půl milionu.

I přestože ceny klasických novinových stánků se pohybují od deseti tisíc do čtvrt milionu, zájemci o mnohem dražší v Joštově podle Rusína existují. „Zatím si ale teprve nechávají u výrobců propočítávat přesné ceny. Nedávno jsme k tomu poskytovali dokumentaci jedné ženě, která chce provozovat květinářství,“ upozornil Rusín.

Předběžný zájem potvrdil i ředitel Jech z Valmontu. „Je dost možné, že se v Joštově stánek objeví. Do konce podávání nabídek ještě zbývá skoro měsíc. Do té doby ještě prostudujeme podmínky a rozhodneme se,“ uvedl podnikatel.

Přímo stavba nových stánků má být rychlá a zabrat jen několik dní. Nepotřebují totiž žádné základy a rozkopávat ulice není nutné ani kvůli napojení energií. „Vše je připravené včetně předchystaných sítí,“ ujistil vedoucí dopravního odboru Bielko.

Podle náměstka brněnského primátora Olivera Pospíšila je ovšem možné, že pokud se nakonec zájemci nepřihlásí, nové stánky v Joštově nebudou. „Mám pocit, že tam trafiky nijak extra nechybějí. Pokud tedy není zájem o pronájem, nic se nestane. Přímo v ulici i bezprostředním okolí je pro podobné obchody spousta místa. Nabídka tak zůstane a vzhledu ulice to jen prospěje,“ myslí si Pospíšil.

Ani lidé z Brna, kteří několikrát týdně Joštovou procházejí, po návratu stánků netouží. „Noviny si nekupuji, stačí mi internet. A na nákup lístků postačují automaty, kterých tu je dost,“ myslí si student Tomáš Macka.

Nepotřebný je podle Brňanů i předobraz plánovaných trafik. Tedy informační stánek Civitas za šest milionů korun otevřený 19. září. „Vadí mi hlavně cena. Vždyť za tolik peněz je možné koupit luxusní rodinný dům. Nechápu, jak mohly zmizet v takové budce s počítačem, automatem a několika letáky,“ divil se Marek Stejskal.

#nahled|http://g.denik.cz/50/e7/infografika_jostova_trafika_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/e7/infografika_jostova_trafika.jpg|Místa, kde mají v Joštově ulici v Brně stát tři nové trafiky.#

Opravená Joštova lidi mátla

Návrat většiny tramvají na své trasy, nová drahá dlažba, vysazené stromy i nové lavičky. Takový pohled se už v listopadu předminulého roku naskytl Brňanům po odstranění plotů zamezujících vstupu na staveniště v Joštově ulici. Jenže zdánlivě opravený dopravní uzel postrádal potřebné vybavení. Jeho instalace trvala další rok.

První, co v opravené ulici cestující překvapilo, byla absence a později nefunkčnost jízdenkových automatů. Dopravní podnik je na zastávky umístil v lednu. Jenže sloužily jen jako prapodivná ozdoba ulice. Po jejich instalaci se totiž ukázalo, že mají vadné připojení na elektrickou síť. „Všechny rozvody a kabely pod chodníky prošly rekonstrukcí. Až při umístění automatů revizní technik zjistil, že způsob připojení neodpovídá předpisům,“ omlouvala odsunutí zprovoznění automatů na únor roku 2011 mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová.

Kritice nespokojenců ale nezabránila. „Nic tu nefunguje. Před rekonstrukcí ulice žila. Byly tu trafiky, stánky s květinami. Dnes je to holé a mrtvé,“ stěžovala si třeba Magda Filipová.

Také na přístřešky zastávek museli Brňané čekat. Ten pro tramvaj číslo třináct začali dělníci stavět až v srpnu minulého roku. Ani ten se nevyhnul problémům s elektřinou. „Byla tam špatně postavená přípojka. Bez ní taková stavba nemůže fungovat. Musí být například osvětlená,“ vysvětlil zástupce stavebníka Jiří Adámek.

Konec stavebnímu ruchu nepřineslo ani slavnostní otevření zrekonstruované Joštovy ulice prvního září minulého roku. Stále totiž chyběl plánovaný informační stánek a také panely integrovaného dopravního systému zobrazující aktuální odjezdy jednotlivých linek. Jejich instalace a spuštění trvala až do devatenáctého září.

Autor: Petr Jeřábek

6.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies