VYBERTE SI REGION

Staré výrobní haly vystřídá komerční centrum

Brno - Areál zkrachovalého brněnského výrobce oblečení Kras–Haka je na prodej. Stejně tak sousední pozemky bývalé Obnovy Brno.

31.3.2010
SDÍLEJ:

Haly, v nichž lidé ze dvou brněnských firem vyráběli oblečení a obnovovali pneumatiky, byly ještě v roce 2000 symbolem Veletržní ulice.Foto: DENÍK/Attila Racek

Obchody, kanceláře a parkovací dům. To vše bude na ploše dvou a půl hektaru v nákupním komplexu u Mendlova náměstí. V areálu bývalých brněnských firem Kras–Haka a Obnova Brno.

Haly, kde zaměstnanci vyráběli oblečení nebo obnovovali staré pneumatiky, byly ještě v roce 2000 symbolem Veletržní ulice. „Teď tam po výrobních areálech zbyly jen prázdné pozemky, které jsou k dispozici pro kupce,“ řekl Lubor Svoboda, který prodej zajišťuje. Ve zmíněném místě má v budoucnu podle plánů vyrůst velký komplex obchodů a služeb.

Brněnská firma Kras–Haka byla oděvním gigantem. Závody měla v Brně, Boskovicích, Moravské Třebové a v Třešti. Například v roce 1996 vyrobila oděvy pro personál banketu při příležitosti tehdejší návštěvy anglické královny v Česku. „Kras byl po OP Prostějov druhou nejznámější značkou pánské konfekce v republice,“ zavzpomínala Marcela Hamerská, která ve firmě pracovala patnáct let.
V roce 2001 vyhlásila soudkyně Hana Hrstková na společnost konkurz. Na základě návrhu Komerční banky a také zprávy od předběžné správkyně podniku. „Dlouhodobě jsme nebyli schopni splácet pohledávky. Měli jsme totiž špatně nastavený plán, který nerespektoval pokles počtu zakázek,“ uvedl tehdy bývalý ředitel podniku Jan Waidhofer.

Odložený záměr

Výrobu oděvů v brněnské textilce ukončil správce konkurzní podstaty na začátku roku 2003, protože chtěl areál prodat. Záměr však v té době zablokovaly spory o majetek zkrachovalé firmy. K dražbě nakonec došlo v roce 2005. Vyhrál ji současný vlastník areálu, firma Gaspra.

Podíl na bankrotu brněnského výrobce konfekce měla i skupina deseti lidí v čele s Vítem Zaorálkem. Ti vytunelovali i několik dalších firem. „Pokaždé získali v poškozených společnostech významné funkce a pak postupně prodávali veškerý majetek jiným firmám,“ vysvětlil žalobce z olomouckého vrchního státního zastupitelství.

Ze spisu vyplývá, že obžalovaní uzavírali při prodeji majetku kupní smlouvy na zboží, stroje a nemovitosti, za které nikdo neplatil. Například ze společnosti Kras–Haka takto zmizely textilní stroje, elektrická zařízení, ale i nákladní či osobní auta. I to byl jeden z důvodů, proč brněnská firma zkrachovala. „Soud s tuneláři se táhl několik let a skončil až koncem loňského roku,“ sdělila mluvčí Krajského soudu v Brně Miroslava Sedláčková. Odsouzení členové skupiny šli do vězení na sedm a pět let.

Konec protektorů

Druhou firmou, na jejíchž pozemcích má nákupní centrum vyrůst, je Obnova Brno. Vyráběla takzvané protektory, což znamená, že obnovovala použité pneumatiky. „Historie této firmy sahá do roku 1949. Tehdy vznikla reorganizací bývalé výrobny kůže, gumy a bot,“ informoval o minulosti společnosti Petr Sedláček z firmy ContiTrade Services, která z Obnovy Brno vznikla.

Výroba pneumatik v centru Brna však byla složitá a neekologická. I to bylo jedním z důvodů, proč Obnova továrnu prodala. „Před čtyřmi roky tak ve Veletržní ulici výroba protektorů skončila. Nyní už Obnova Brno funguje jen jako servis a prodejce potřeb pro auta.

Změny čekají i Mendlovo náměstí

Brno – Vyběhnout z autobusu, sprintovat přes celé náměstí na tramvaj a nakonec jí jen zamávat. Nebo naopak. Tuhle situaci už zažil nejspíš každý, kdo někdy přestupoval na brněnském Mendlově náměstí. Dopravní uzel, ve kterém se vystřídá za den asi sto dvacet tisíc lidí, totiž není dobře vyřešený. Brno proto už dva roky pracuje na plánech na jeho rekonstrukci.

Práce měly podle původních záměrů začít už letos na konci roku, to se však nestihne. „Když to půjde dobře, podaří se nám letos zpracovat podklady pro dotace z Evropské unie. Stavba tak začne nejdříve v příštím roce,“ uvedl technický náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Rekonstrukce zahrne přestavbu dopravního terminálu a celkovou obnovu vzhledu náměstí. „Na terminál už máme zpracovanou studii. Musíme přemístit trolejbusové a autobusové linky tak, aby neobjížděly celé náměstí, jak je tomu teď , a zbytečně se tím nezdržovaly,“ popsal chystané řešení Macek.

Další důležitou věcí je upravit zastávku tramvaje, která je teď ve směru od Pisárek do zatáčky. „Rozšíříme také dopravní terminál a vytvoříme nové odstavné plochy pro záložní autobusy, které v současnosti zabírají místo u kláštera,“ doplnil Macek.

Velké úpravy sice změní organizaci dopravy, přes náměstí však dál pojedou stejné linky jako dosud. „Současný systém je dobrý. Žádné změny, na které by si cestující museli zvykat, nechystáme,“ potvrdila už dříve mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

V druhé fázi rekonstrukce přijde na řadu celkový vzhled náměstí. Spolu s ním čekají změny také augustiniánský klášter, který na náměstí stojí. V jeho barokním křídle má totiž vzniknout čtyřhvězdičkový hotel a konferenční centrum.

Přestavbu zvažuje společnost Morávka centrum. Její projektová manažerka Marta Brabcová řekla, že přestavba se má týkat části areálu, kde jsou nyní ordinace lékařů a kanceláře, nebo částí, které jsou nyní nevyužívané.

MARKÉTA FORRÓ

Autor: Tereza Bartošíková

31.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies