Část starostů má obavy, že úředníci další zátěž nezvládnou. „Magistrát nám sice na opravy a údržbu dá peníze navíc, ale nebude jich dost. Nám nevystačí ani na to, abychom zaplatili úředníka navíc," poukázal starosta Brna-severu Martin Maleček.

Ani žabovřeský starosta Pavel Tyralík rozhodnutí města nevítá. „Příští rok zmapujeme, kde všude v městské části a v jakém stavu účelové silnice máme. Doufáme, že si s penězi od magistrátu vystačíme, plánujeme přijmout dalšího úředníka," předestřel Tyralík.

K němu se připojuje také starosta největší městské části Brno-střed Martin Landa. „To, že jsme dostali pravomoc o něčem rozhodovat, neznamená, že to můžeme zlepšit. Navíc, když k tomu nebudeme mít dost peněz," doplnil Landa.

V minulosti měl magistrát na údržbu těchto silnic čtyři miliony korun. Od příštího roku jich mezi městské části rozdělí patnáct. „Čtyři miliony městu nestačily. Městské části si proto část oprav už dříve platily samy. Patnáct milionů mezi ně nyní rozdělíme podle toho, o kolik kilometrů cest se starají," přiblížil náměstek primátora Richard Mrázek. Podle něj městské části samy nejlépe rozhodnou, které cesty potřebují opravy nejnutněji.

co se změní- o takzvané účelové komunikace se od ledna příštího roku začnou starat jednotlivé brněnské městské části
- v prvním roce musí zmapovat jejich stav
- v následujících letech je budou opravovat sami
- úředníci městské části tak místo magistrátu vypíší například výběrová řízení a vyřídí veškeré papírování
- magistrát příští rok mezi části rozdělí patnáct milionů korun na správu a údržbu silnic

S Mrázkem souhlasí starostka Nového Lískovce a brněnská zastupitelka Jana Drápalová. „Je logické, že si tyto silnice budou spravovat samy městské části. Když místní potřebují opravit kus silnice, první místo, kam se obrátí, je jejich radnice. Některé úseky jsou přímo zanedbané, o jejich správu se nikdo nehlásil," popsala.

Obavy jiných starostů Drápalová nesdílí. „Nejdůležitější je zmapovat, kde všude se cesty nachází a k čemu vlastně slouží. Přišli jsme na to, že část silnic, které byly označené jako účelové, využívali lidé k dopravě. Tak jsme je zařadili do místní sítě. Teď se o ně stará magistrát," vysvětlila novolískovecká starostka.

Podle vedoucího odboru dopravy Vladimíra Bielka je na městských částech, jak se se zátěží navíc vypořádají. „V prvním roce by měly hlavně zmapovat stav těchto silnic. Pak si na jejich údržbu můžou najmout nějakou firmu, nebo to zkusí zvládnout samy. Opravy ovlivní mnohem více než dosud," prohlásil.

Účelová silnice vede také k chatě Jana Kalouse v brněnské Bystrci. Ze změny obavy nemá. „Už několik let se marně snažím, aby nám cestu někdo opravil. Takže horší to určitě nebude. Pokud ji nespraví ani místní radnice, tak si ji budu muset zaštěrkovat sám a za své," zhodnotil.