VYBERTE SI REGION

Starý most chtěli sešrotovat. Teď je památkou

Blansko /TÉMA, ROZHOVOR/ - Ježkův most v Blansku je unikátní památkou. I přesto, že jej chtěli sešrotovat, tak v budoucnu na něm nejspíš vznikne muzeum železnice.

14.3.2010 3
SDÍLEJ:

Ježkův most v Blansku.Foto: DENÍK/Jan Charvát

Železniční vlečka už dávno po kolejích Ježkova mostu v Blansku nejezdí. Poničené ocelové dílo v poslední době rozkládala koroze, spali pod ním bezdomovci a lidé si přes něj zkracovali cestu na nákup. Před víc než rokem proto málem skončilo ve šrotu. Za jeho záchranu ale začali minulý rok bojovat Blanenští.

„V Deníku Rovnost jsme se dočetli, že mostu hrozí zničení. To by nás mrzelo,“ vysvětlil předseda občanského sdružení příznivců železnice Kolejová Jiří Šimkůj. Sdružení Kolejová, které se do záchrany mostu zapojilo nejsilněji, proto odstartovalo jednání s blanenskými radními a chtělo po nich, aby město most převedlo na ně.

Objevil se však nový problém. Kolos překážel dělníkům při rozšiřování koryta řeky Svitavy, které má po úpravách Blansko uchránit před povodní. Tehdy hrozilo, že most skončí jako odpad ve šrotu. Proto se do problému zapojili památkáři. „Za Národní památkový ústav jsem podal žádost, aby se Ježkův most stal kulturní památkou. Pak by jej nesměl nikdo zlikvidovat,“ podotkl památkář Marek Fajman.

Se svým návrhem uspěl a letos v únoru ministerstvo kultury prohlásilo most přes řeku Svitavu kulturní památkou.
Most ale dál překážel rozšiřování koryta řeky, a tak loni na podzim dělníci pomocí jeřábů stěhovali skoro šedesátitunový kolos z místa nad řekou o kousek dál. Nyní už ocelový skvost vlastní sdružení Kolejová a most čeká na opravy. Vznikne na něm malé muzeum věnované historii železnice.

„Podali jsme na památkový ústav žádost o to, jestli můžeme začít most natírat. To, že je nyní památkou, naše plány snad příliš neomezí. Památkáři nám mohou mluvit pouze do úprav mostu. To, co bude v jeho okolí, by mělo být v naší režii,“ uvedl za Kolejovou Šimkůj.

Zhruba stoleté blanenské dílo se tak nejspíš brzo dočká důležitých oprav a každý bude mít možnost ocenit jeho unikátní konstrukci. „Most je vyrobený ze svářkové oceli, která nejde svařovat, proto jej museli nýtovat,“ vyzvedl jednu ze zajímavostí mostu Fajman.

Most vyrobily Adamovské strojírny před rokem 1911. Tehdy patřil firmě K. a R. Ježek. V roce 1912 pak k továrně dělníci protáhli kolej od nedaleké železniční tratě za řekou. Do stavby mostu se zapojili i obyvatelé Blanska, kteří pomáhali hlavně při stavbě obou pilířů mostu. Ty museli stavět přímo ve vodě. Při zkoušce odolnosti pak Ježkův most zatížili dvěma lokomotivami.

#nahled|http://g.denik.cz/67/9f/jezkuv_most_001_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/67/9f/jezkuv_most_001.jpg|Ježkův most v Blansku#

Ježkův most zasáhl do historie ale i jinak. Pomohl Blansku za války. „Na konci druhé světové války nacisté v Blansku tento most jako jediný nevyhodili do vzduchu a dostala se přes něj vojska, která proti Němcům bojovala. Moje babička je tam viděla přejíždět,“ připomněl další člen sdružení Kolejová Jiří Šenkýř. Podminovaný most tehdy zbavil náloží Karel Musil, který se k hlídanému místu nepozorovaně brodil vodou.

Boj o most

2008 – Ježkův most chátrá a reziví. Navíc stojí i v cestě protipovodňovým opatřením na řece Svitavě. Hrozí mu sešrotování
leden 2009 – do boje se pouští sdružení Kolejová. Jedná s městem o převodu mostu do svého majetku. Památkový ústav usiluje o to, aby se most stal kulturní památkou
září 2009 – Kolejová s městem hledá pro most místo. Po jednáních získává plochu vedle řeky Svitavy pod parkovištěm u supermarketu
říjen 2009 – most přesouvají dělníci na nové místo
únor 2009 – most se stává kulturní památkou

Šestapadesát tun zvedly dva jeřáby

Blansko /REPORTÁŽ/ – Řetězy jeřábů vržou a na nich se houpe ocelový kolos. Je devátého října 2009 a u řeky Svitavy v Blansku dva jeřáby přemisťují Ježkův most. „Jsme z nejhoršího venku,“ vydechne ke svým lidem Tomáš Novotný, který akci řídí pomocí vysílačky. Zda jeřáby těžký ocelový most zvládnou přemístit, totiž nebylo ráno jisté.

Situace po ránu vypadá černě. Digitální váhy jeřábů totiž naměřily hmotnost, která všechny šokovala.
„Podle odhadů měl most vážit třicet až čtyřicet tun. Váhy ale naměřily šestapadesát tun. To je velký rozdíl,“ diví se Vítězslav Nečas z Povodí Moravy. To přesun mostu organizuje i platí. Pokud jeřáby přesunutí mostu nezvládnou, tak se celá akce za víc než milion korun může ještě prodražit. Pracovníci by totiž museli do Blanska povolat silnější jeřáb a udělat pro něj nájezdy.

Na fotogalerii z přesunu Ježkova mosta se podívejte ZDE

Jeřáby poprvé zabírají a předseda občanského sdružení Kolejová, které most vlastní, začíná mít obavy. „Mám strach, aby most nespadl nebo se nějak nepoškodil,“ říká předseda Jiří Šimkůj. Ten s ostatními členy sdružení celé akci může jen přihlížet.

Odpoledne zvedá jeden jeřáb most nahoru. Druhý jej podjíždí. „Zapatkovali jsme jej, a mohli ho tak začít přesouvat na místo určení,“ vysvětluje Novotný. Ocelové dílo nakonec končí hned vedle řeky Svitavy. To je nejbližší místo, které členové Kolejové s blanenskými radními našli. Vyhnuli se tak zničení chodníku či kácení stromů a křovin, které by si přesun jinam vyžádal.

Předseda sdružení Kolejová Jiří Šimkůj o plánech s Ježkovým mostem říká: Muzeum chceme otevřít příští rok

Blansko /ROZHOVOR/ – Ve starodávných uniformách vyráží na historické jízdy, sestavují kolejiště a sbírají zajímavosti z historie železniční dopravy. Občanské sdružení příznivců železnice s názvem Kolejová nyní získalo na starost i blanenský Ježkův most. „Chceme na něm vybudovat muzeum historických uniforem i fotografií,“ říká předseda sdružení Jiří Šimkůj.

Čím vás Ježkův most zaujal?
Je to kus železnice a navíc historický unikát. Chtěli jej zlikvidovat, ale to by byla škoda. Už by se nedal nikdy znovu obnovit. I přesto, že most nyní nevede přes řeku, můžeme mladším generacím ukázat práci našich předků. Je mu přece víc jak sto let.

Věděl jste o mostu předtím, než se kolem něj rozpoutaly diskuse?
Dělal jsem dlouho v blanenském Adastu, takže si pamatuji, jak se přes něj přetahovaly vagony. Železniční vlečka pak skončila kvůli zrušení točny na druhém břehu Svitavy.

Jakým způsobem chcete most dál využívat?
Nejdříve musíme most zakonzervovat, odstranit rez i novodobé prvky. Zpracováváme projekt malého železničního muzea, se kterým chceme žádat o grant Evropskou unii. Pokud vše dobře půjde, mohlo by vzniknout během příštího roku.

Co tam lidé uvidí?
Pro muzeum sháníme vagon. V něm budou i drobnosti jako uniformy či fotografie historických lokomotiv. V areálu plánujeme umístit staré semafory a výstražné cedule. Snad seženeme i závoru a podaří se nám někde vypůjčit další starobylé vagony.

Autor: Karolína Opatřilová

14.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies