VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát připravuje nový zákon, zrychlí schvalování dálnic

Jižní Morava - Spory o stavbu silnic R43 a R52 se na jižní Moravě táhnou už dlouho. Stejně jako přesun železničního nádraží v Brně. Ministerstvo dopravy chce nikdy nekončící koloběh povolení a odvolávání utnout. Připravuje nový zákon, který zjednoduší zisk stavebního povolení i vykupování pozemků.

10.3.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Ministerstvo chce změnu představit zákonodárcům ještě letos. U strategických staveb národního významu by se účastníci stavebního a územního řízení nemohli opakovaně odvolávat a majitelé potřebných pozemků by dostali tím víc peněz, čím rychleji je odprodají. „V první řadě vycházíme z německé právní úpravy. Tu však musíme transformovat, aby byla v souladu s českými zákony," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Ředitelství silnic a dálnic přípravu nového zákona vítá. „V současnosti máme problémy s modernizací D1. Ochránci přírody napadají způsob opravy a práce se neustále odkládají. Průtahy jsou pro nás zásadní v tom, že například opravy mostů musíme stihnout před začátkem zimy a když se příprava zdrží, musíme stavbu posunout až na příští rok a vracet přidělené peníze," upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Předseda ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik pochybuje, že nový zákon stavbu dálnic skutečně urychlí. „Ministerstvo by se spíš mělo snažit, aby nové stavby vznikaly v souladu se zákonem a bez chyb. Takhle se spíš zavalí soudy, na které se se svými odvoláními obrátíme. Politici se snaží schvalování urychlit místo toho, aby se snažili plnit zájmy obyvatel," komentoval Patrik.

Radní pro územní plánování Antonín Tesařík naopak považuje nový zákon za užitečný. „Na jihu Moravy se příprava dálnic a rychlostních silnic prodlužuje dlouhodobě. Dřív to trvalo v průměru deset let a teď je to dvanáct. Nejdeme v Evropě obvyklou cestou, že se stavba dálnic řeší samostatným zákonem, který sladí místní a veřejný zájem. Potom to dopadá tak, že zatímco Rakousko splní mezistátní dohodu a v roce 2016 dostaví dálnici až k hranicím, my s R52 neustále přešlapujeme na místě," poznamenal radní. Jihomoravské stavební plány však brzdí především chybějící zásady územního rozvoje. Z rychlostních silnic tak může vzniknout pouze obchvat Mikulova, který už je zanesený v tamním územním plánu.

Autor: Petra Kozlanská

10.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bohumil Šimek.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

O svém boji s rakovinou píše na internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

OBRAZEM: V obchodním centru lidé postavili Eiffelovu věž i Koloseum. Z puzzle

Brno – Společně postavit třeba šikmou věž v Pise nebo newyorskou Empire State Building se podařilo o víkendu rodinám v brněnském nákupním centru Avion. Součástí tamní výstavy staveb vytvořených z 3D puzzle byla totiž rodinná soutěž ve stavění podobných modelů.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Medička pomáhala v uprchlickém táboře. Základem v práci je dobrý kolektiv, míní

Brno – V létě pomáhala léčit nemocné v uprchlickém táboře v Aténách, nyní se poohlíží po budoucí kariéře. Martina Žižlavská studuje všeobecné lékařství na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně šestým rokem. „Odchod do zahraničí neplánuju. Domov, rodinu a přátele mám tady. Neznamená to ale, že jsem se stávajícími podmínkami spokojená," podotýká.

Brno podpoří cyklisty. V práci se osprchují

Brno – Sedm až osm měsíců ročně jezdí za zaměstnáním na kole informatik Pavel Flajšman. I když je pro něj cesta na Nové sady kolem rušného nádraží náročná, v jednom má štěstí jeho firma zařídila sprchu na pracovišti. „Zaměstnavatel je vstřícný k cyklistům. Máme vyřešené také bezpečné stání kol v garážích," poznamenal Flajšman. Cyklistů, které po příjezdu do práce čeká sprcha, zřejmě přibude. Brněnský plán mobility je totiž navrhuje podpořit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies