VYBERTE SI REGION

Dobrovského tunely podraží o stovky milionů

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ – Minimálně o čtvrt miliardy se prodraží stavba Dobrovského tunelů v Brně. Ředitelství silnic a dálnic v pondělí potvrdilo, že se zpozdí nejméně o pět měsíců. Každý měsíc zdržení stojí osmapadesát milionů korun.

10.1.2011 31
SDÍLEJ:

Dobrovského tunely. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce se částka skládá ze dvou položek. První jsou přímé náklady. „I když je stavba zastavená, stále tam probíhají nutné práce,“ podotkl Švorc. Uvedl že jde o odkanalizování tunelů, nebo čerpání podzemních vod. Firmy stále platí nájem za pozemky a budovy, kde je staveniště. „Pokud se prodlouží stavba, porostou i náklady na úvěr ze kterého se platí,“ prozradil druhou část skoro šedesáti milionových nákladů Švorc.

Kromě zdražení tunelů, může zastavení stavby způsobit v Brně dopravní kolaps. „Na veškerých silnicích, kudy vedou objížďky jsme počítali pouze s dočasným využitím. Jakékoli prodlužování zvýšené zátěže, jen zhorší jejich stav. Křižovatka v Hradecké ulici může být v tak špatném stavu, že ji uzavřeme,“ řekl Švorc. Pětadvacet tisíc aut denně by projíždělo jinou trasou. Dopravní komplikace zasáhnou celé město od severu až na jih.

Práce na tunelech utichly v prosinci, poté co soud v říjnu minulého roku rozhodl, že se ministerstvo dopravy nedostatečně vypořádalo s námitkami občanského sdružení Velký městský okruh. „Nás mrzí, že jsme stavbu zastavili a způsobili takovéto komplikace. Ale za to nemůžeme my, za to může Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl zástupce sdružení Karel Štěpaník. Připomněl, že sdružení se od začátku snažilo s ředitelstvím domluvit. „Před začátkem stavby přišli s tím, že odhlučnění s jakým bychom souhlasili stojí padesát milionů korun. To se jim nechtělo platit,“ reagoval na výši měsíčních nákladů za zpoždění Štěpaník.

Proti tomuto rozhodnutí Ředitelství silnic a dálnic podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Nechce ale čekat na jeho rozhodnutí. Proto doufá, že situaci vyřeší ministerstvo. „Nejrychlejší možnost jak stavbu obnovit je ta, že ministerstvo dopravy vydá nové rozhodnutí o odvolání,“ uvedl Švorc. Pokud se ministerstvo znovu vyjádří k námitkám občanského sdružení, stavební povolení se obnoví. „Začali jsme na tom pracovat ve chvíli, kdy se práce na tunelech zastavily. Doufáme, že pokud tentokrát vše lépe vysvětlíme a zdůvodníme, soud už nebude moct stavební povolení zpochybnit,“ řekl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Práce na tunelech můžou začít v březnu. A Ředitelství silnic a dálnic zkusí požádat o předběžné užívání dokončené části stavby. „To bude první krok, který uděláme, pokud dostaneme právo ve stavbě pokračovat. Mohli bychom tam převést objízdné trasy,“ vysvětlil Švorc.

Dokončení se v každém případě zpozdí nejméně o půl roku, do jara 2012. „Třetí varianta je, že ministerstvo vrátí celou záležitost zpět na kraj,“ dodal Švorc. To ale ze všech řešení odloží dokončení stavby nejdál. „Celé řízení by se výrazně prodloužilo. Všechno by probíhalo v podstatě od začátku,“ vysvětli vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

Autor: Ondřej Galamboš

10.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 31
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies