Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce se částka skládá ze dvou položek. První jsou přímé náklady. „I když je stavba zastavená, stále tam probíhají nutné práce,“ podotkl Švorc. Uvedl že jde o odkanalizování tunelů, nebo čerpání podzemních vod. Firmy stále platí nájem za pozemky a budovy, kde je staveniště. „Pokud se prodlouží stavba, porostou i náklady na úvěr ze kterého se platí,“ prozradil druhou část skoro šedesáti milionových nákladů Švorc.

Kromě zdražení tunelů, může zastavení stavby způsobit v Brně dopravní kolaps. „Na veškerých silnicích, kudy vedou objížďky jsme počítali pouze s dočasným využitím. Jakékoli prodlužování zvýšené zátěže, jen zhorší jejich stav. Křižovatka v Hradecké ulici může být v tak špatném stavu, že ji uzavřeme,“ řekl Švorc. Pětadvacet tisíc aut denně by projíždělo jinou trasou. Dopravní komplikace zasáhnou celé město od severu až na jih.

Práce na tunelech utichly v prosinci, poté co soud v říjnu minulého roku rozhodl, že se ministerstvo dopravy nedostatečně vypořádalo s námitkami občanského sdružení Velký městský okruh. „Nás mrzí, že jsme stavbu zastavili a způsobili takovéto komplikace. Ale za to nemůžeme my, za to může Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl zástupce sdružení Karel Štěpaník. Připomněl, že sdružení se od začátku snažilo s ředitelstvím domluvit. „Před začátkem stavby přišli s tím, že odhlučnění s jakým bychom souhlasili stojí padesát milionů korun. To se jim nechtělo platit,“ reagoval na výši měsíčních nákladů za zpoždění Štěpaník.

Proti tomuto rozhodnutí Ředitelství silnic a dálnic podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Nechce ale čekat na jeho rozhodnutí. Proto doufá, že situaci vyřeší ministerstvo. „Nejrychlejší možnost jak stavbu obnovit je ta, že ministerstvo dopravy vydá nové rozhodnutí o odvolání,“ uvedl Švorc. Pokud se ministerstvo znovu vyjádří k námitkám občanského sdružení, stavební povolení se obnoví. „Začali jsme na tom pracovat ve chvíli, kdy se práce na tunelech zastavily. Doufáme, že pokud tentokrát vše lépe vysvětlíme a zdůvodníme, soud už nebude moct stavební povolení zpochybnit,“ řekl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Práce na tunelech můžou začít v březnu. A Ředitelství silnic a dálnic zkusí požádat o předběžné užívání dokončené části stavby. „To bude první krok, který uděláme, pokud dostaneme právo ve stavbě pokračovat. Mohli bychom tam převést objízdné trasy,“ vysvětlil Švorc.

Dokončení se v každém případě zpozdí nejméně o půl roku, do jara 2012. „Třetí varianta je, že ministerstvo vrátí celou záležitost zpět na kraj,“ dodal Švorc. To ale ze všech řešení odloží dokončení stavby nejdál. „Celé řízení by se výrazně prodloužilo. Všechno by probíhalo v podstatě od začátku,“ vysvětli vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.