VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavbu R55 musí odblokovat Evropská komise

Jižní Morava /ANKETA/ - Skřivan lesní, lelek lesní a další čtyři chráněné druhy ptáků. Žijí v Bzenecké Doubravě na Hodonínsku a už několik let brzdí stavbu rychlostní silnice R55. Část dopravní tepny, která má spojit Olomouc s Břeclaví, chtějí totiž stavaři vést právě přes Bzeneckou Doubravu. Proti tomu už čtyři roky ostře protestují ekologové. A situace došla tak daleko, že ji může odblokovat jen Evropská komise.

21.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Představitelé Jihomoravského i Zlínského kraje a ministerstva životního prostředí i dopravy se shodli na tom, že silnici v místě chráněného území schovají do tunelu. „Sepsali jsme se starosty dotčených obcí a měst dopis a osobně ho doručili do sídla Evropské komise. Potěšil je náš postup a především to, že jsme po dlouhé době konečně našli řešení,“ uvedl mluvčí Zlínského kraje Milan Plesar.

Natura 2000

Proč se celý případ dostal až na stůl Evropské komise? Bzenecká Doubrava je součástí Natury 2000, tedy soustavy chráněných území evropského významu, kterou vyhlašuje komise v Bruselu. A velmi ji zajímá stanovisko ekologů.

Výsledné technické řešení, na němž se shodla obě ministerstva s Jihomoravským a Zlínským krajem, spočívá v zahloubení silnice, využití tunelů a chráněných tubusů. Přestože jde o nákladnější způsob průchodu R55 chráněným místem, splní podmínky ochrany životního prostředí.

Ekologové a ornitologové s ním přesto nesouhlasí. Trvají na tom, aby se silnice vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu, která je o sedm kilometrů delší a vede kolem Veselí nad Moravou. „Ministerstvo životního prostředí nabídlo variantu se dvěma tunely pod chráněným místem. Ta se zdá kompromisní, ale zdaleka ne ideální. Navíc je v rozporu s ochranářskými zákony. Naši variantu zatím zodpovědné úřady a instituce vůbec neposoudily. Proto na ni trváme,“ zdůraznil člen brněnské pobočky Dětí Země Miroslav Patrik.

Nové odborné posudky ukazují, že varianta s tunely zatíží oblast mnohem méně, než kdyby čtyřproudová silnice vedla po povrchu. I tak ekologové nehodlají ustoupit a trvají na svém.

Úředníci krajů či ministerstev proto musí se starosty dotčených měst a obcí i jejich obyvateli řešit etickou otázku, zda jsou při stavbě R55 přednější zájmy lidí, nebo ohrožených zvířat. „Ptačí oblast samozřejmě vyžaduje svoji přísnou ochranu, kterou sleduje Brusel. Ale stejně tak nesmíme zapomínat na lidi a na to, jak jim hustá doprava kousek od jejich domů komplikuje život,“ komentoval situaci náměstek ministra životního prostředí Tomáš Rothröckl.

Starostové si už několik let stěžují na katastrofální dopravní situaci, která je trápí každý den. V úseku, který vede jižní Moravou, patří k nejpostiženějším Veselí nad Moravou a Strážnice. Jejich centrem projedou denně tisíce osobních aut i kamionů.

Pomoc pro trh práce

Co nejrychlejší stavbu čtyřproudové silnice Hodonínsko požaduje nejen kvůli velké dopravní přetíženosti některých měst, ale také kvůli vysoké nezaměstnanosti. Ta je v okrese dlouhodobě jedna z nejvyšších nejen na na jižní Moravě, ale i v celé České republice. Novou silnici proto netrpělivě vyhlížejí i vesnice, které od ní leží desítky kilometrů daleko.

Lidé věří, že se díky ní oživí ekonomika a na Hodonínsku výrazně přibude pracovních míst. „R55 samozřejmě zlepší dopravní dostupnost celému regionu. Znamenalo by to více pracovních příležitostí určitě i u nás,“ je přesvědčena starostka Ostrovánek na Kyjovsku Květoslava Svršková.
Vše ale nasvědčuje tomu, že se Hodonínsko nové silnice hned tak nedočká. Kromě sporů s ekology totiž její stavbu brzdí především nedostatek peněz ve státní pokladně.

Více

Autor: Zdeněk Šmýd

Mají při stavbě silnic přednost zájmy lidí před ochranou přírody?

ANO

67 %

NE

33 %

Hlasovalo: 21

Anketa byla ukončena

21.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Ilustrační foto.

V Brně koupí 60 autobusů na plyn, uspěli se žádostí o dotaci

Zohornův relax v pauze: chytání vánočních kapříků

Brno – V posledních pětadvaceti dnech mají v nohách jen čtyři zápasy. Čas na trénink a taktickou přípravu v březnu hokejistům brněnské Komety nechybí. „Čekali jsme deset dní na čtvrtfinále, teď jedenáct dní na semifinále. Jsem ale rád, že jsme zvládli sérii se Spartou takto rychle. Měli jsme čas potrénovat, odpočnout si a připravit se na Hradec," povídá obránce Komety Ondřej Němec před semifinále play-off extraligy.

Muž na ubytovně napadl recepční a zmizel. Policisté žádají o pomoc při hledání

Brno – Na konci února napadl recepční na ubytovně v brněnských Štýřicích a pak zmizel. Policisté po šestatřicetiletém Jiřím Vlašičovi zatím pátrají neúspěšně, žádají proto o pomoc případné svědky. „Krátce před půlnoci ho měla recepční napomenout, protože rušil noční klid. Muž ovšem zareagoval velmi agresivně a šestačtyřicetiletou recepční fyzicky napadl," uvedla k případu policejní mluvčí Andrea Cejnková. Útočník pak z místa utekl a napadená žena se zraněním hlavy skončila v nemocnici.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Brno – Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

AKTUALIZOVÁNO

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Hradec Králové, Brno – Sektory dvou fanouškovských táborů ve Fortuna Areně dělí jen pár metrů, fanoušci brněnské Komety si však zaplatí za vstupenku o 280 korun víc. Brňané v semifinále hokejové play-off extraligy, které startuje ve středu a ve čtvrtek v Hradci Králové, dají za lístek 450 korun, domácí fandové jen 170. „Ceny do sektoru hostí jsme nastavili ve stejné výši, jako budou mít naši fanoušci na stání v Brně," potvrdil generální manažer Hradce Králové Aleš Kmoníček.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies