VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavbu R55 musí odblokovat Evropská komise

Jižní Morava /ANKETA/ - Skřivan lesní, lelek lesní a další čtyři chráněné druhy ptáků. Žijí v Bzenecké Doubravě na Hodonínsku a už několik let brzdí stavbu rychlostní silnice R55. Část dopravní tepny, která má spojit Olomouc s Břeclaví, chtějí totiž stavaři vést právě přes Bzeneckou Doubravu. Proti tomu už čtyři roky ostře protestují ekologové. A situace došla tak daleko, že ji může odblokovat jen Evropská komise.

21.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Představitelé Jihomoravského i Zlínského kraje a ministerstva životního prostředí i dopravy se shodli na tom, že silnici v místě chráněného území schovají do tunelu. „Sepsali jsme se starosty dotčených obcí a měst dopis a osobně ho doručili do sídla Evropské komise. Potěšil je náš postup a především to, že jsme po dlouhé době konečně našli řešení,“ uvedl mluvčí Zlínského kraje Milan Plesar.

Natura 2000

Proč se celý případ dostal až na stůl Evropské komise? Bzenecká Doubrava je součástí Natury 2000, tedy soustavy chráněných území evropského významu, kterou vyhlašuje komise v Bruselu. A velmi ji zajímá stanovisko ekologů.

Výsledné technické řešení, na němž se shodla obě ministerstva s Jihomoravským a Zlínským krajem, spočívá v zahloubení silnice, využití tunelů a chráněných tubusů. Přestože jde o nákladnější způsob průchodu R55 chráněným místem, splní podmínky ochrany životního prostředí.

Ekologové a ornitologové s ním přesto nesouhlasí. Trvají na tom, aby se silnice vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu, která je o sedm kilometrů delší a vede kolem Veselí nad Moravou. „Ministerstvo životního prostředí nabídlo variantu se dvěma tunely pod chráněným místem. Ta se zdá kompromisní, ale zdaleka ne ideální. Navíc je v rozporu s ochranářskými zákony. Naši variantu zatím zodpovědné úřady a instituce vůbec neposoudily. Proto na ni trváme,“ zdůraznil člen brněnské pobočky Dětí Země Miroslav Patrik.

Nové odborné posudky ukazují, že varianta s tunely zatíží oblast mnohem méně, než kdyby čtyřproudová silnice vedla po povrchu. I tak ekologové nehodlají ustoupit a trvají na svém.

Úředníci krajů či ministerstev proto musí se starosty dotčených měst a obcí i jejich obyvateli řešit etickou otázku, zda jsou při stavbě R55 přednější zájmy lidí, nebo ohrožených zvířat. „Ptačí oblast samozřejmě vyžaduje svoji přísnou ochranu, kterou sleduje Brusel. Ale stejně tak nesmíme zapomínat na lidi a na to, jak jim hustá doprava kousek od jejich domů komplikuje život,“ komentoval situaci náměstek ministra životního prostředí Tomáš Rothröckl.

Starostové si už několik let stěžují na katastrofální dopravní situaci, která je trápí každý den. V úseku, který vede jižní Moravou, patří k nejpostiženějším Veselí nad Moravou a Strážnice. Jejich centrem projedou denně tisíce osobních aut i kamionů.

Pomoc pro trh práce

Co nejrychlejší stavbu čtyřproudové silnice Hodonínsko požaduje nejen kvůli velké dopravní přetíženosti některých měst, ale také kvůli vysoké nezaměstnanosti. Ta je v okrese dlouhodobě jedna z nejvyšších nejen na na jižní Moravě, ale i v celé České republice. Novou silnici proto netrpělivě vyhlížejí i vesnice, které od ní leží desítky kilometrů daleko.

Lidé věří, že se díky ní oživí ekonomika a na Hodonínsku výrazně přibude pracovních míst. „R55 samozřejmě zlepší dopravní dostupnost celému regionu. Znamenalo by to více pracovních příležitostí určitě i u nás,“ je přesvědčena starostka Ostrovánek na Kyjovsku Květoslava Svršková.
Vše ale nasvědčuje tomu, že se Hodonínsko nové silnice hned tak nedočká. Kromě sporů s ekology totiž její stavbu brzdí především nedostatek peněz ve státní pokladně.

Více

Autor: Zdeněk Šmýd

Mají při stavbě silnic přednost zájmy lidí před ochranou přírody?

ANO

67 %

NE

33 %

Hlasovalo: 21

Anketa byla ukončena

21.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Rapid 136 MTX Cabrio.
AUTOMIX.CZ
49

GALERIE: Skvosty Metalexu. Tato česká firma stavěla skvělá auta, i za socialismu

Lev konžský. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Lvi v zoo? Lidé je poprvé uvidí ve výběhu za víc než 17 milionů koncem srpna

Abraham zažívá obrození. Jezdecky se nezměnil, ale lidsky vyspěl, říká expert

Brno – Škarohlídi se mu v minulosti posmívali, že padá a závody často nedokončí. V letošní sezoně mistrovství světa brněnský motocyklista Karel Abraham všechny umlčel. Výsledky, jaké předvádí, od něj nemohl nikdo očekávat. A nečekal je ani sám.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Příští sezona? V plánu bylo pokračovat v Kometě, sen je hrát NHL, povídá Nečas

Raleigh, Brno /ANKETA/ – Vstupenku do slavné NHL mu může zajistit tým, který má přízvisko Hurricanes. Hned po draftu, v němž si hokejistu Martina Nečase vybrala z dvanácté pozice Carolina, talentovaný útočník s vtipem podotkl, že jeho jméno v češtině také připomíná špatné počasí. „Téměř jako hurikán," culil se osmnáctiletý extraligový mistr s brněnskou Kometou. Nečas doufá, že také časem vletí do NHL jako hurikán.

Podědila Jursovy geny. Pravnučka zakladatele Dukly Brno zazářila na olympiádě

Brno – Vydala se ve šlépějích úspěšného pradědečka a stejně jako on vítězí. Pravnučka Františka Jursy, bývalého závodníka a zakladatele cyklistické Dukly Brno, Dagmar Hejhalová vybojovala na Hrách VIII. letní olympiády dětí a mládeže 2017 tři zlaté a jednu stříbrnou medaili. „Věděla jsem, že je děda v publiku a na plné čáře mi věří, nervózní jsem před ním nebyla," usmívá se čtrnáctiletý talent české cyklistiky.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies