VYBERTE SI REGION

Stavbu R55 musí odblokovat Evropská komise

Jižní Morava /ANKETA/ - Skřivan lesní, lelek lesní a další čtyři chráněné druhy ptáků. Žijí v Bzenecké Doubravě na Hodonínsku a už několik let brzdí stavbu rychlostní silnice R55. Část dopravní tepny, která má spojit Olomouc s Břeclaví, chtějí totiž stavaři vést právě přes Bzeneckou Doubravu. Proti tomu už čtyři roky ostře protestují ekologové. A situace došla tak daleko, že ji může odblokovat jen Evropská komise.

21.5.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Představitelé Jihomoravského i Zlínského kraje a ministerstva životního prostředí i dopravy se shodli na tom, že silnici v místě chráněného území schovají do tunelu. „Sepsali jsme se starosty dotčených obcí a měst dopis a osobně ho doručili do sídla Evropské komise. Potěšil je náš postup a především to, že jsme po dlouhé době konečně našli řešení,“ uvedl mluvčí Zlínského kraje Milan Plesar.

Natura 2000

Proč se celý případ dostal až na stůl Evropské komise? Bzenecká Doubrava je součástí Natury 2000, tedy soustavy chráněných území evropského významu, kterou vyhlašuje komise v Bruselu. A velmi ji zajímá stanovisko ekologů.

Výsledné technické řešení, na němž se shodla obě ministerstva s Jihomoravským a Zlínským krajem, spočívá v zahloubení silnice, využití tunelů a chráněných tubusů. Přestože jde o nákladnější způsob průchodu R55 chráněným místem, splní podmínky ochrany životního prostředí.

Ekologové a ornitologové s ním přesto nesouhlasí. Trvají na tom, aby se silnice vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu, která je o sedm kilometrů delší a vede kolem Veselí nad Moravou. „Ministerstvo životního prostředí nabídlo variantu se dvěma tunely pod chráněným místem. Ta se zdá kompromisní, ale zdaleka ne ideální. Navíc je v rozporu s ochranářskými zákony. Naši variantu zatím zodpovědné úřady a instituce vůbec neposoudily. Proto na ni trváme,“ zdůraznil člen brněnské pobočky Dětí Země Miroslav Patrik.

Nové odborné posudky ukazují, že varianta s tunely zatíží oblast mnohem méně, než kdyby čtyřproudová silnice vedla po povrchu. I tak ekologové nehodlají ustoupit a trvají na svém.

Úředníci krajů či ministerstev proto musí se starosty dotčených měst a obcí i jejich obyvateli řešit etickou otázku, zda jsou při stavbě R55 přednější zájmy lidí, nebo ohrožených zvířat. „Ptačí oblast samozřejmě vyžaduje svoji přísnou ochranu, kterou sleduje Brusel. Ale stejně tak nesmíme zapomínat na lidi a na to, jak jim hustá doprava kousek od jejich domů komplikuje život,“ komentoval situaci náměstek ministra životního prostředí Tomáš Rothröckl.

Starostové si už několik let stěžují na katastrofální dopravní situaci, která je trápí každý den. V úseku, který vede jižní Moravou, patří k nejpostiženějším Veselí nad Moravou a Strážnice. Jejich centrem projedou denně tisíce osobních aut i kamionů.

Pomoc pro trh práce

Co nejrychlejší stavbu čtyřproudové silnice Hodonínsko požaduje nejen kvůli velké dopravní přetíženosti některých měst, ale také kvůli vysoké nezaměstnanosti. Ta je v okrese dlouhodobě jedna z nejvyšších nejen na na jižní Moravě, ale i v celé České republice. Novou silnici proto netrpělivě vyhlížejí i vesnice, které od ní leží desítky kilometrů daleko.

Lidé věří, že se díky ní oživí ekonomika a na Hodonínsku výrazně přibude pracovních míst. „R55 samozřejmě zlepší dopravní dostupnost celému regionu. Znamenalo by to více pracovních příležitostí určitě i u nás,“ je přesvědčena starostka Ostrovánek na Kyjovsku Květoslava Svršková.
Vše ale nasvědčuje tomu, že se Hodonínsko nové silnice hned tak nedočká. Kromě sporů s ekology totiž její stavbu brzdí především nedostatek peněz ve státní pokladně.

Více

Autor: Zdeněk Šmýd

ANKETA

Mají při stavbě silnic přednost zájmy lidí před ochranou přírody?

ANO

67 %

NE

33 %

Hlasovalo: 21     Anketa byla ukončena

21.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Zátah revizorů v rozjezdech: Pozvracím vás, hrozil černý pasažér

Brno /REPORTÁŽ/ – Téměř prázdnými ulicemi nočního Brna se řítí potemnělý autobus. Navzdory tomu, že v něm sedí devět revizorů a osm strážníků, světla v kabině jsou zhasnutá. „Je to proto, aby působil nenápadně," vysvětluje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Autobus totiž jede na další ze zátahů revizorů v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. O víkendu při něm zkontrolovali dvanáct autobusů, chytli téměř sto černých pasažérů. Za jedinou noc revizoři dokáží zkontrolovat až devět set cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies