VYBERTE SI REGION

Tramvajáci hrozí stávkou

BRNO - Řidiči dopravního podniku v Brně chtějí o patnáct procent vyšší platy. Jsou za ně připraveni i stávkovat

23.11.2007 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Ucpané ulice, zoufalí cestující. A tramvaje, trolejbusy a autobusy zaparkované ve vozovnách. Takový dárek by Brňanům mohli v prosinci nachystat zaměstnanci dopravního podniku. Většina ze čtrnácti set řidičů a dalších patnácti set zaměstanců chce totiž výrazně vyšší platy a jsou připravení i ke stávce.

„Požadujeme, aby nám podnik přidal patnáct procent a zvýšil příplatky za přesčasy a noční služby. Řidiči jsou navíc nedostatkové zboží. Zaslouží si vyšší platy,“ vysvětlil požadavky šéf odborů Dopravního podniku města Brna Otakar Mokrý. Pokud by na to vedení firmy přistoupilo, stoupl by průměrný plat řidičů o tři tisíce na dvacet tři tisíc pět set korun. Členové představenstva ale vzkazují, že zaměstnancům přidají maximálně polovinu.

„Do dopravního podniku příští rok pošleme více než miliardu sto milionů. To je stejně jako letos. Roste však cena energií a nafty. Odboráři si tak můžou jednoduše spočítat, že budeme kompromis hledat s velkými problémy,“ prohlásil předseda představenstva dopravního podniku a brněnský radní Jiří Oliva.

Odboráře mírní i ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš. „Jejich požadavek je nereálný. Při sestavování plánu pro příští rok jsme pracovali s navýšením okolo pěti procent. V té době jsme nevěděli, že inflace bude tak výrazná,“ řekl Prokeš.

Podle náměstka primátora a člena představenstva Martina Andera budou muset odboráři přemýšlet nad tím, jak daleko chtějí zajít. Přemrštěné požadavky totiž můžou dopravní podnik dohnat k tomu, že získá peníze jinde. Třeba rušením spojů.

„Ušetřit se dá například omezením naježděných kilometrů. Tedy zrušením některých linek. To znamená i méně řidičů a propouštění,“ upozornil zaměstnance na možné dopady Ander.

Odboráři ale trvají na svém. „Příští rok stoupne inflace téměř o šest procent, vlastně bychom zůstali na stejném. Lidé jsou dost nažhaveni. Nevylučujeme, že půjdeme do stávky,“ řekl otevřeně Mokrý.

Ekonom Marek Hatlapatka si však myslí, že může jít jen o tvrdou vyjednávací taktiku a řidiči tak daleko nezajdou. „Z ekonomického pohledu jsou jejich požadavky nesmyslné. Chtějí využít toho, že ekonomika šlape. Nemůžou ale počítat s tím, že by se jim mzdy zvýšily o tak rekordní částku. Nakonec to bude pod deset procent,“ myslí si Hatlapatka.

 

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Z aktivisty politik. Jestli jsem nezcvokl, musí posoudit ostatní, říká Hollan

Brno /ROZHOVOR NA KONCI TÝDNE/ - Už dva roky je bývalý občanský aktivista Matěj Hollan člen brněnské vládnoucí koalice. Zviditelnil se především kritikou bývalého primátora Romana Onderky. Teď ale sám musí řešit výtky a dokonce výzvy k rezignaci od bývalých představitelů města.

Přes 300 tisíc lidí. Na druhé nejvyšší návštěvnosti se výrazně podílí medvědice

Brno - Druhý nejúspěšnější. Takový je, co se týče počtu návštěvníků, pro brněnskou zoo letošní rok. Do konce listopadu totiž do zahrady zavítalo více než tři sta tisíc lidí, a to se v historii zoo zatím povedlo jen v roce 2008. Tehdy lidé chodili na čerstvě narozená mláďata ledního medvěda, samce Toma a Billa. Letos má lví podíl na rekordním počtu návštěvníků další potomek lední medvědice Cory, samice Noria.

AKTUALIZUJEME

Ve vlaku na brněnském nádraží se střílelo. U Malé Ameriky cvičily aktivní zálohy

Brno – Posily! Ozbrojený útočník! Výkřiky a výstřely se nesly v sobotu okolím brněnské Malé Ameriky. Ozbrojené zálohy na tamních kolejích trénovaly, jak se chovat při nečekaných situacích, které jejich členy mohou potkat při rutinních konrolách cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies