VYBERTE SI REGION

Tramvajáci hrozí stávkou

BRNO - Řidiči dopravního podniku v Brně chtějí o patnáct procent vyšší platy. Jsou za ně připraveni i stávkovat

23.11.2007 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Ucpané ulice, zoufalí cestující. A tramvaje, trolejbusy a autobusy zaparkované ve vozovnách. Takový dárek by Brňanům mohli v prosinci nachystat zaměstnanci dopravního podniku. Většina ze čtrnácti set řidičů a dalších patnácti set zaměstanců chce totiž výrazně vyšší platy a jsou připravení i ke stávce.

„Požadujeme, aby nám podnik přidal patnáct procent a zvýšil příplatky za přesčasy a noční služby. Řidiči jsou navíc nedostatkové zboží. Zaslouží si vyšší platy,“ vysvětlil požadavky šéf odborů Dopravního podniku města Brna Otakar Mokrý. Pokud by na to vedení firmy přistoupilo, stoupl by průměrný plat řidičů o tři tisíce na dvacet tři tisíc pět set korun. Členové představenstva ale vzkazují, že zaměstnancům přidají maximálně polovinu.

„Do dopravního podniku příští rok pošleme více než miliardu sto milionů. To je stejně jako letos. Roste však cena energií a nafty. Odboráři si tak můžou jednoduše spočítat, že budeme kompromis hledat s velkými problémy,“ prohlásil předseda představenstva dopravního podniku a brněnský radní Jiří Oliva.

Odboráře mírní i ředitel dopravního podniku Bedřich Prokeš. „Jejich požadavek je nereálný. Při sestavování plánu pro příští rok jsme pracovali s navýšením okolo pěti procent. V té době jsme nevěděli, že inflace bude tak výrazná,“ řekl Prokeš.

Podle náměstka primátora a člena představenstva Martina Andera budou muset odboráři přemýšlet nad tím, jak daleko chtějí zajít. Přemrštěné požadavky totiž můžou dopravní podnik dohnat k tomu, že získá peníze jinde. Třeba rušením spojů.

„Ušetřit se dá například omezením naježděných kilometrů. Tedy zrušením některých linek. To znamená i méně řidičů a propouštění,“ upozornil zaměstnance na možné dopady Ander.

Odboráři ale trvají na svém. „Příští rok stoupne inflace téměř o šest procent, vlastně bychom zůstali na stejném. Lidé jsou dost nažhaveni. Nevylučujeme, že půjdeme do stávky,“ řekl otevřeně Mokrý.

Ekonom Marek Hatlapatka si však myslí, že může jít jen o tvrdou vyjednávací taktiku a řidiči tak daleko nezajdou. „Z ekonomického pohledu jsou jejich požadavky nesmyslné. Chtějí využít toho, že ekonomika šlape. Nemůžou ale počítat s tím, že by se jim mzdy zvýšily o tak rekordní částku. Nakonec to bude pod deset procent,“ myslí si Hatlapatka.

 

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies