VYBERTE SI REGION

Štefánikova: z ulice zmizí polovina aut

Brno – Klidný bulvár, kde najdou místo cyklisté, hromadná doprava i stromořadí. Tak má podle plánů vedení města vypadat v budoucnu Štefánikova ulice po velké rekonstrukci. Dělníci se pustí do práce nejdřív příští rok. Jak zjistil Brněnský deník Rovnost, už nyní mají při schvalování prvních návrhů představitelé magistrátu na opravy jiný názor než královopolská radnice.

19.1.2016 6
SDÍLEJ:

Vizualizace Štefánikovy ulice po rekonstrukci.Autor: vizualizace: Platforma architekti

Tamním radním vadí, že v rušné ulici, která spojuje Lidickou ulici s Palackého třídou, zmizí část chodníků a silnice kvůli cyklostezce. „Chceme, aby chodník zůstal zachovaný v maximální šířce jako doposud. Představovali jsme si, že se na něj vejdou i zahrádky restaurací z okolí," vysvětlila místostarostka Zuzana Artimová.

Podle náměstka primátora Martina Andera ale kvůli cyklistům lidé o místo v ulicích nepřijdou. „Všichni, kdo plánují opravu, mají na mysli především příjemné prostředí pro tamní lidi. To určitě nevznikne, pokud kolem zahrádek restaurací bude stát hradba zaparkovaných aut a za nimi povede rušná silnice," vysvětlil náměstek.

Uskromnit se tak budou muset řidiči. Z ulice zmizí po přestavbě až polovina z dvou set parkovacích míst, které využívají tamní obyvatelé i firmy. „Pokud nezastavím přímo před obchodem, tak si moc své podnikání nedokážu představit. Zboží je příliš těžké a přenášet ho z některé sousední ulice by bylo zdlouhavé," poukázal například provozovatel jedné z tamních restaurací Jan Nerušil. Město však ujišťuje, že místa pro zásobování v ulici budou.

Ztráta parkovacích míst je podle architekta projektu Davida Průši ze společnosti Platforma architekti přímo součást koncepce městského bulváru. „Ulice má sloužit hlavně lidem, nikoli autům. Navíc podle našich výpočtů nechávají i ve třetině případů lidé ve Štefánikové odstavená svá auta na místech, která k tomu nejsou určená. A to je nelegální," zdůvodnil změny. Ročně v ulici strážníci podle svých statistik odtáhnout asi dvě desítky aut.

Záměr se líbí členům spolku Brno na kole, jeho zástupce město přizvalo do pracovní skupiny přestavby. „Ve srovnání se západoevropskými městy je to návrh běžné ulice. Navazuje na plán mobility města, kdy radní přislíbili, že do roku 2050 se budou jízdní kola na celkové dopravě podílet desetinou. To není možné bez bezpečného prostředí pro cyklisty," připomněl mluvčí spolku Michal Šindelář.

Ander připustil, že nevýhodou plánované cyklostezky je fakt, že jezdci na kolech musí na všech křižovatkách dávat přednost autům z bočních ulic, ačkoli jsou na hlavní. „Je ale otázka jen několika let, než se změní zákony. Budeme mít připravené zázemí," věří.

Na kole do Králova Pole z centra města projíždí denně cyklisté po Chodské ulici, která je se Štefánikovou rovnoběžná, po silnici v pruhu značeném piktogramy. Nejpozději příští rok budou mít stejnou možnost i v souběžné Staňkově ulici. Ve Štefánikově mají jako svodidla oddělující silnici a cyklostezku sloužit stromy.

Další změnu naplánoval do ulice brněnský dopravní podnik. Tramvaje, které do ulice vysílá, mají totiž nově jezdit po travnatém pásu tak, jako v krátkém úseku na Nových sadech. „Považujeme to za výhodné oddělení tramvají od ostatního provozu. Navíc je to další zelený prvek, který zároveň sníží hluk v ulici," poukázala mluvčí Barbora Lukšová. Podobný zelený pás chtějí dopravci i v plánované tramvajové trati v Plotní ulici.

Na jednání o přestavbě ulice minulý pátek nechyběli ani zástupci městské části Brno-střed, do které Štefánikova zasahuje přibližně třísetmetrovým úsekem. Na rozdíl od kolegů z Králova Pole s návrhem nemají problém. „Je povedený a velice vstřícný," ocenil za radnici největší městské části architekt a zastupitel Petr Bořecký.

Podle něj je potřeba najít kompromis mezi řidiči a zahrádkami restaurací. Pokud se rozšíří chodník na jedné straně ulice, v jednotlivých místech radnice městské části rozhodne, jestli prostor zaplní auta či pohostinství.

K jednacímu stolu zasedne Bořecký se starostkou Králova Pole Karin Karasovou a zástupci brněnského magistrátu opět tento pátek. „Myslím si, že stačí si jen vyjasnit vše podstatné a nebude problém přejít od plánů k projektování oprav," je optimistický náměstek primátora Matěj Hollan.

Autor: Alžběta Nečasová

19.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO
Ilustrační foto.

Řidič na D1 před Rohlenkou najel do svodidel. Ve směru na Vyškov vznikla kolona

Brněnsko – Auto skončilo na střeše, řidič se zraněnými zády v nemocnici. Takové následky měla pondělní nehoda u Žabčic na Brněnsku. Mladý muž tam před sedmou ráno nezvládl řízení. „V devadesáti­kilometrové rychlosti dostal smyk a sjel ze silnice, čímž i převrátil auto na střechu. Se středně těžkým poraněním jsme ho převezli do Fakultní nemocnice v Bohunicích v Brně," popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Hedvika Kropáčková a dodala, že mladík měl zraněná záda a v nemocnici budou prověřovat, jestli nedošlo k poranění páteře.

Stát podruhé obere vlastníky půdy

Okradl je za komunistů, teď je oškube znovu. Za pozemky, které stát lidem kdysi sebral, jim nedá náhradní, ale jen směšně málo peněz. Půda prý došla, dozvídáme se poté, co statisíce hektarů od státu lacino získali zemědělci a překupníci. Na restituce je přitom pozemků ještě dost. Stát si chce ale půdu zcizenou vlastníkům za bývalého režimu nechat, aby měl rezervu pro své plány. Třeba na budování nových přehrad.

Šermování s olympionikem? Občas štípne a ve výstroji z vás pot teče proudem

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ – Po účasti v Riu de Janeiro dalšími kroky popularizuje šerm. V Brně si v sobotu Alexander Choupenitch uspořádal šermířský kemp, exhibiční souboj i trénink s novináři včetně sportovního redaktora Deníku Rovnost Petra Musila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies