VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štefánikova: z ulice zmizí polovina aut

Brno – Klidný bulvár, kde najdou místo cyklisté, hromadná doprava i stromořadí. Tak má podle plánů vedení města vypadat v budoucnu Štefánikova ulice po velké rekonstrukci. Dělníci se pustí do práce nejdřív příští rok. Jak zjistil Brněnský deník Rovnost, už nyní mají při schvalování prvních návrhů představitelé magistrátu na opravy jiný názor než královopolská radnice.

19.1.2016 6
SDÍLEJ:

Vizualizace Štefánikovy ulice po rekonstrukci.Foto: vizualizace: Platforma architekti

Tamním radním vadí, že v rušné ulici, která spojuje Lidickou ulici s Palackého třídou, zmizí část chodníků a silnice kvůli cyklostezce. „Chceme, aby chodník zůstal zachovaný v maximální šířce jako doposud. Představovali jsme si, že se na něj vejdou i zahrádky restaurací z okolí," vysvětlila místostarostka Zuzana Artimová.

Podle náměstka primátora Martina Andera ale kvůli cyklistům lidé o místo v ulicích nepřijdou. „Všichni, kdo plánují opravu, mají na mysli především příjemné prostředí pro tamní lidi. To určitě nevznikne, pokud kolem zahrádek restaurací bude stát hradba zaparkovaných aut a za nimi povede rušná silnice," vysvětlil náměstek.

Uskromnit se tak budou muset řidiči. Z ulice zmizí po přestavbě až polovina z dvou set parkovacích míst, které využívají tamní obyvatelé i firmy. „Pokud nezastavím přímo před obchodem, tak si moc své podnikání nedokážu představit. Zboží je příliš těžké a přenášet ho z některé sousední ulice by bylo zdlouhavé," poukázal například provozovatel jedné z tamních restaurací Jan Nerušil. Město však ujišťuje, že místa pro zásobování v ulici budou.

Ztráta parkovacích míst je podle architekta projektu Davida Průši ze společnosti Platforma architekti přímo součást koncepce městského bulváru. „Ulice má sloužit hlavně lidem, nikoli autům. Navíc podle našich výpočtů nechávají i ve třetině případů lidé ve Štefánikové odstavená svá auta na místech, která k tomu nejsou určená. A to je nelegální," zdůvodnil změny. Ročně v ulici strážníci podle svých statistik odtáhnout asi dvě desítky aut.

Záměr se líbí členům spolku Brno na kole, jeho zástupce město přizvalo do pracovní skupiny přestavby. „Ve srovnání se západoevropskými městy je to návrh běžné ulice. Navazuje na plán mobility města, kdy radní přislíbili, že do roku 2050 se budou jízdní kola na celkové dopravě podílet desetinou. To není možné bez bezpečného prostředí pro cyklisty," připomněl mluvčí spolku Michal Šindelář.

Ander připustil, že nevýhodou plánované cyklostezky je fakt, že jezdci na kolech musí na všech křižovatkách dávat přednost autům z bočních ulic, ačkoli jsou na hlavní. „Je ale otázka jen několika let, než se změní zákony. Budeme mít připravené zázemí," věří.

Na kole do Králova Pole z centra města projíždí denně cyklisté po Chodské ulici, která je se Štefánikovou rovnoběžná, po silnici v pruhu značeném piktogramy. Nejpozději příští rok budou mít stejnou možnost i v souběžné Staňkově ulici. Ve Štefánikově mají jako svodidla oddělující silnici a cyklostezku sloužit stromy.

Další změnu naplánoval do ulice brněnský dopravní podnik. Tramvaje, které do ulice vysílá, mají totiž nově jezdit po travnatém pásu tak, jako v krátkém úseku na Nových sadech. „Považujeme to za výhodné oddělení tramvají od ostatního provozu. Navíc je to další zelený prvek, který zároveň sníží hluk v ulici," poukázala mluvčí Barbora Lukšová. Podobný zelený pás chtějí dopravci i v plánované tramvajové trati v Plotní ulici.

Na jednání o přestavbě ulice minulý pátek nechyběli ani zástupci městské části Brno-střed, do které Štefánikova zasahuje přibližně třísetmetrovým úsekem. Na rozdíl od kolegů z Králova Pole s návrhem nemají problém. „Je povedený a velice vstřícný," ocenil za radnici největší městské části architekt a zastupitel Petr Bořecký.

Podle něj je potřeba najít kompromis mezi řidiči a zahrádkami restaurací. Pokud se rozšíří chodník na jedné straně ulice, v jednotlivých místech radnice městské části rozhodne, jestli prostor zaplní auta či pohostinství.

K jednacímu stolu zasedne Bořecký se starostkou Králova Pole Karin Karasovou a zástupci brněnského magistrátu opět tento pátek. „Myslím si, že stačí si jen vyjasnit vše podstatné a nebude problém přejít od plánů k projektování oprav," je optimistický náměstek primátora Matěj Hollan.

Autor: Alžběta Nečasová

19.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
11

V Brně zemřel novorozenec. Při domácím porodu

Vážení kamionů na parkovišti motorestu U Toma na Brněnsku.
21

Podvody s tachografy? Na kamiony si policisté posvítí díky novým zařízením

Kolony v Brně? Na problémových místech bude více policistů

Brno - Plynulejší provoz v místech, kde se nyní v dopravních špičkách kvůli opravám několika ulic v centru Brna tvoří obrovské kolony, má zajistit zvýšený počet policistů a strážníků. Budou se více podílet na řízení dopravy. Nově vytvořená pracovní skupina složená ze zástupců města i policie již stanovila konkrétní místa. Jde o její první konkrétní krok.

AKTUALIZOVÁNO

V Brně stály vlaky. Kvůli nefunkčnímu zabezpečovacímu zařízení v Židenicích

Brno – Zastavení vlakových linek směřujících z Brna na Blansko a dále na Pardubice zaskočilo cestující v úterý krátce po třetí hodině odpoledne.

Podzim v hospodách? Vládu přebírají pivní speciály

Jižní Morava – Ačkoliv jsou letní měsíce, ve kterých se vypije nejvíce piva, pryč, sládci z jihomoravských pivovarů nezahálí a chystají tradiční podzimní speciály. Některé pivovary je prodávají už od srpna, u jiných se lidé netradičních piv dočkají do konce října.

Pocta Kometě? Fanoušek jde přes půl republiky

Brno, Praha - Cesta zpátky na výsluní bývá často zdlouhavá, znělo v dubnu celým Brnem. Hokejová Kometa vyhrála po jednapadesáti letech titul. Zdlouhavá cesta v sobotu začala i Danielu Markovi, který se rozhodl uctít titul pěší cestou z Prahy do Brna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení