VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stop pro nádraží zbrzdí rozvoj jihu

Brno /VIZUALIZACE/ – Úspory ministerstva dopravy, které ohrožují i stavbu brněnského železničního uzlu, ovlivní také Jižní centrum. Jeho rozvoj se výrazně zpomalí, možná se zastaví úplně.

5.8.2010 8
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií

Vizualizace.Foto: Quinlan private golub

Škrty v rozpočtu ministerstva dopravy, kvůli kterým se zastaví některé dopravní projekty, se podle aktuálních informací zřejmě dotknou i brněnského hlavního nádraží. Zmrazení přestavby železničního uzlu však nepřinese jen dopravní komplikace. Podle odborníků zbrzdí i rozvoj Jižního centra, které se mělo stát novou výstavní čtvrtí města.

Bez nádraží ne

Nejasnosti ohledně toho, kdy a zda vůbec se nádraží odsune, mohou znejistit investory, kteří chtějí v Jižním centru stavět. „Ve většině případů už sice nakoupili pozemky, ale stavbu nových budov rozhodně chtějí vázat až na definitivní variantu železničního uzlu,“ myslí si jednatel realitní kanceláře Real Spektrum Jiří Fajkus.

Nevylučuje přitom, že někteří podnikatelé mohou od svých záměrů nakonec dokonce odstoupit a pozemky prodat. „Já bych se za současné situace nových projektů v tom místě asi bál,“ podotkl Fajkus.

Jeho slova potvrzuje i Taťána Čtvrtníčková ze společnosti Brno new station development, která si v roce 2008 pronajala na čtyřicet let pozemky současného nádraží od hotelu Grand až k řece Svratce. Společnost nyní pracuje na dvou projektech, podle kterých se území může rozvíjet. „Jeden počítá s odsunem nádraží, druhý s jeho zachováním v centru. Dokud nebude jasné, jak to celé dopadne, nechceme investovat. Takže nám teď utíká čas, který už jsme mohli věnovat novým projektům u nádraží,“ uvedla Čtvrtníčková.

Optimističtěji hodnotí budoucnost ředitel společnosti Jižní centrum. Založilo ji město a má na starosti rozvoj nové čtvrti. „Firmám se v daném místě vyplatí stavět i bez nového nádraží. Díky blízkosti středu města mají totiž parcely velmi výhodnou polohu,“ tvrdí ředitel společnosti Jan Zavřel.

Jižní centrum vypsalo nadávno například soutěž na návrh využití pozemků v okolí odsunutého nádraží. Týká se místa mezi Opuštěnou ulicí a takzvaným Bulvárem. Ten má spojit Nové sady s nádražím v odsunuté poloze. „Podmínky k soutěži si zatím vyzvedly dvě firmy, své návrhy mohou předložit do 13. srpna,“ informoval Zavřel.

Bezvýchodná situace

S tím , že se v místě vyplatí stavět, souhlasí i náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Většinu potíží s přesunem nádraží zavinily nejasné pozemkové vztahy. Ty už jsou většinou vyřešené, takže dobrým projektům nic nestojí v cestě,“ uvedl náměstek.

Bývalý hlavní architekt brněnského magistrátu Jaroslav Josífek má však podobné obavy jako Fajkus. „Stopstav na nové nádraží bude znamenat přiškrcení rozvoje Jižního centra. A nejen jeho, i dalších částí Brna a celého kraje. Doprava a její rychlost je totiž důležitou podmínkou jakéhokoliv rozvoje,“ zdůraznil Josífek.

Za bezvýchodnou situaci, do které se kvůli nutným úsporám může přestavba nádraží dostat, podle něj mohou hlavně politické představitele Brna a Jihomoravského kraje. „Měli přinejmenším od schválení územního plánu v roce 1994 dost času přestavbu důrazně prosazovat a postupně uskutečňovat. Nebýt průtahů, mohli jsme se současným potížím vyhnout,“ zdůraznil architekt.

Čtěte velké téma ve čtvrtečním vydání Deníku Rovnost

ZUZANA TAUŠOVÁ
MICHAL FILÍPEK

5.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Ilustrační foto.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Na Valentýna zachránil při cestě na nádraží lidský život. Hasiče teď ocenili

Slavkov u Brna - Když se Jan Dvořáček v osmi letech přidal k brněnským dobrovolným hasičům, uvědomil si, že to chce dělat už celý život. Ve dvaceti letech začal pracovat jako profesionální hasič a už o tři roky později, přesně v úterý, byl člen slavkovské jednotky oceněný velitelem jihomoravských hasičů za statečnost a záchranu života. A to mimo výkon služby.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Brno - Zlepšení životních podmínek starších lidí slibují brněnští radní. Letos proto rozšíří Seniorbus, spustí službu Tísňové volání nebo proškolí praktické lékaře. V budoucnu navýší kapacity domovů důchodců o dvě stě míst. Shodli se na tom v úterý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies