VYBERTE SI REGION

Student řídí autobus. Splnil se mi dětský sen, vypráví

Brno - Třetím rokem studuje František Černín Fakultu sociální studií Masarykovy univerzity v Brně. Může z něj být úspěšný politolog nebo sociolog. Možná ho však osud zavede úplně někam jinam. Za volant autobusu městské hromadné dopravy.

25.3.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Když začal brněnský dopravní podnik lákat do svých řad studenty, Černín neváhal. „To by si přece každý kluk přál. Buď chce být popelářem, nebo řídit nějaké velké auto,“ vypráví Černín. Řízení autobusu ho uchvátilo. „Člověk se v něm cítí úplně jinak, než když jede v osobním autě. Tak zvláštně to hrká,“ usmívá se mladý student Masarykovy univerzity.

Ještě neví, jaké je to řídit autobus naostro. Zatím jen trénoval. Teprve před Vánoci si totiž dokončil řidičský průkaz skupiny D. „To je další výhoda. Kde jinde bych získal možnost udělat si řidičák na autobusy zadarmo,“ říká Černín. Získání průkazu a stejnokroje brněnských řidičů není nic jednoduchého. „Musel jsem projít lékařskou prohlídkou a psychotesty, pak jsme si udělali řidičák a teď máme profesní školení,“ popisuje složitý proces Černín. „Vypadá to, že autobus plný Brňanů mi svěří až někdy před prázdninami,“ dodává.

Jestli bude řídit linkové autobusy přes den nebo noční rozjezdy, ještě brněnský student neví. „Zatím nejsme rozdělení. Nevím, jaké budu mít směny, ani ke které vozovně mě přiřadí. Sám jsem zvědavý, kdy a kde budu jezdit,“ vysvětluje Černín.

O řízení jiných prostředků brněnské hromadné dopravy Černín neuvažuje. „Tramvaj mě neláká. Jak říká můj kamarád, když vozidlo nemá volant, nestojí za nic,“ směje se. Autobus mu vyhovuje a navíc už teď si takovou brigádou vydělá. „Školení jsou proplácená, takže už mám nějaký přivýdělek. Ale nejvíc si cením toho řidičáku,“ pochvaluje si současnou situaci student. V životě už má tedy jednu jistotu. „I když mě vyhodí ze školy, budu mít řidičák a praxi,“ říká. Dopravní podnik ale nepřijme každého. Studentovi musí být alespoň jedenadvacet let, musí mít čistý trestní rejstřík a řidičský průkaz skupiny B.

František věří, že skloubit práci řidiče a studium na vysoké škole nebude problém. „Ještě nemám regulérní směny, takže nevím, jak to bude. Ale zatím máme osmihodinová školení, většinou jednou týdně. Až budu opravdu řídit, asi to bude časově náročnější. Ale jsem noční pták. Nedělá mi problémy zůstat dlouho vzhůru, takže i rozjezdy snad zvládnu,“ zamýšlí se Černín.

Přestože by se mohlo zdát, že se na studenty budou zkušení řidiči dívat skrz prsty, Černín ještě nic takového nezažil. „Je pravda, že se zatím s budoucími kolegy moc nepotkávám. Ale při několika školeních, kde byli i jiní zájemci než studenti, se všichni chovali mile a přátelsky,“ říká Černín. Zato někteří jeho přátelé se diví a dělají si z něj legraci. „Kamarádi se těší, až je budu vozit rozjezdem, ale já doufám, že se s nimi moc často potkávat nebudu. Asi by mi dopřávali přemíru pozornosti,“ směje se.

Možnost si přivydělat v brněnském dopravním podniku je pro studenty lákavá. „Mnoho kluků si může vyzkoušet to, o čem jako malí snili,“ říká Černín. Sám už se těší na svou první ostrou jízdu Brnem. „Věřím, že cestující si rychle zvyknou na mladé řidiče­-studenty. Sám se budu snažit být co nejlepší,“ uzavírá své vyprávění Černín.

TEREZA BARTOŠÍKOVÁ

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Ples jako Brno 2017 v brněnské Fait Gallery.
81

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Tankodrom? Opravy rozbitých silnic nižších tříd spolknou téměř dvě miliardy

Brněnsko /INFOGRAFIKA/ – Na lepší cestování bez nekonečného nadskakování auta se mohou těšit v okolí Brna. Silničáři se totiž v březnu pustí do oprav osmnácti kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Za spravení sedmi úseků dají 765 milionů korun. Celkem v Jihomoravském kraji investují skoro dvě miliardy.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies