VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Student řídí autobus. Splnil se mi dětský sen, vypráví

Brno - Třetím rokem studuje František Černín Fakultu sociální studií Masarykovy univerzity v Brně. Může z něj být úspěšný politolog nebo sociolog. Možná ho však osud zavede úplně někam jinam. Za volant autobusu městské hromadné dopravy.

25.3.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Když začal brněnský dopravní podnik lákat do svých řad studenty, Černín neváhal. „To by si přece každý kluk přál. Buď chce být popelářem, nebo řídit nějaké velké auto,“ vypráví Černín. Řízení autobusu ho uchvátilo. „Člověk se v něm cítí úplně jinak, než když jede v osobním autě. Tak zvláštně to hrká,“ usmívá se mladý student Masarykovy univerzity.

Ještě neví, jaké je to řídit autobus naostro. Zatím jen trénoval. Teprve před Vánoci si totiž dokončil řidičský průkaz skupiny D. „To je další výhoda. Kde jinde bych získal možnost udělat si řidičák na autobusy zadarmo,“ říká Černín. Získání průkazu a stejnokroje brněnských řidičů není nic jednoduchého. „Musel jsem projít lékařskou prohlídkou a psychotesty, pak jsme si udělali řidičák a teď máme profesní školení,“ popisuje složitý proces Černín. „Vypadá to, že autobus plný Brňanů mi svěří až někdy před prázdninami,“ dodává.

Jestli bude řídit linkové autobusy přes den nebo noční rozjezdy, ještě brněnský student neví. „Zatím nejsme rozdělení. Nevím, jaké budu mít směny, ani ke které vozovně mě přiřadí. Sám jsem zvědavý, kdy a kde budu jezdit,“ vysvětluje Černín.

O řízení jiných prostředků brněnské hromadné dopravy Černín neuvažuje. „Tramvaj mě neláká. Jak říká můj kamarád, když vozidlo nemá volant, nestojí za nic,“ směje se. Autobus mu vyhovuje a navíc už teď si takovou brigádou vydělá. „Školení jsou proplácená, takže už mám nějaký přivýdělek. Ale nejvíc si cením toho řidičáku,“ pochvaluje si současnou situaci student. V životě už má tedy jednu jistotu. „I když mě vyhodí ze školy, budu mít řidičák a praxi,“ říká. Dopravní podnik ale nepřijme každého. Studentovi musí být alespoň jedenadvacet let, musí mít čistý trestní rejstřík a řidičský průkaz skupiny B.

František věří, že skloubit práci řidiče a studium na vysoké škole nebude problém. „Ještě nemám regulérní směny, takže nevím, jak to bude. Ale zatím máme osmihodinová školení, většinou jednou týdně. Až budu opravdu řídit, asi to bude časově náročnější. Ale jsem noční pták. Nedělá mi problémy zůstat dlouho vzhůru, takže i rozjezdy snad zvládnu,“ zamýšlí se Černín.

Přestože by se mohlo zdát, že se na studenty budou zkušení řidiči dívat skrz prsty, Černín ještě nic takového nezažil. „Je pravda, že se zatím s budoucími kolegy moc nepotkávám. Ale při několika školeních, kde byli i jiní zájemci než studenti, se všichni chovali mile a přátelsky,“ říká Černín. Zato někteří jeho přátelé se diví a dělají si z něj legraci. „Kamarádi se těší, až je budu vozit rozjezdem, ale já doufám, že se s nimi moc často potkávat nebudu. Asi by mi dopřávali přemíru pozornosti,“ směje se.

Možnost si přivydělat v brněnském dopravním podniku je pro studenty lákavá. „Mnoho kluků si může vyzkoušet to, o čem jako malí snili,“ říká Černín. Sám už se těší na svou první ostrou jízdu Brnem. „Věřím, že cestující si rychle zvyknou na mladé řidiče­-studenty. Sám se budu snažit být co nejlepší,“ uzavírá své vyprávění Černín.

TEREZA BARTOŠÍKOVÁ

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies