Cílem jeho projektu je například předvídat, kde se za hodinu vytvoří zácpy. „Podle toho by pracovníci mohli upravit nastavení semaforů. Data by byla přístupná i řidičům, kteří by je využili do navigací," vysvětluje student Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně.

Aby systém mohl předpovídat situaci, musí nejdříve shromáždit data z kamer. „Abychom nemuseli řešit problémy s ochranou osobních údajů, vůbec nezaznamenáváme čísla poznávacích značek," říká Sochor.

Zatím pracuje s údaji z kamery na budově školy. Další zařízení nainstaloval u známých za okny. „Všechny je obejít a získat data je velmi zdlouhavé," popisuje student část výzkumu, která ho baví nejméně.

Program sleduje, kolik aut kterou ulicí projelo, a jakou rychlostí jela. Podle statistik má pak systém předvídat situaci na silnicích.

Nejvíc se mu líbí, že jeho výzkum bude dobře použitelný v praxi. Než jej ale vyzkoušejí první řidiči, potrvá to ještě několik let. „Pokud půjde vše dobře, doktorát získám za tři a půl roku," uvádí Sochor.

Jeho výzkum vyhodnotila odborná porota jako jeden z nejlepších z devadesáti přihlášených. Odměnou bylo stipendium tři sta tisíc korun. Magistrát je bude laureátům vyplácet v menších částkách následující tři roky.

Příspěvek má mladé podpořit ve výzkumu. Doktorští studenti totiž dostávají od školy přibližně jen pět až osm tisíc korun. Mnoho z nich proto odchází pracovat do firem, kde dostanou víc peněz. „Kdybych se nechal zaměstnat v soukromé sféře, měl bych asi o dvacet tisíc vyšší výplatu," říká Sochor. Peníze použije hlavně k zaplacení nájmu. Dosud bydlel se spolubydlícími a teď si chce najít samostatný byt.

Ve volném čase rád jezdí na kole. S problémy, které ve výzkumu řeší, se sám v praxi příliš nesetkává. „Autem totiž moc nejezdím," uzavírá student. Do budoucna uvažuje rodák z Valašského Meziříčí i o práci v zahraničí.