VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studie: rychlodráha bude v roce 2030

Brno /ANKETA, VIZUALIZACE/ – Stavba brněnského metra se vyplatí nejen Brnu, ale celému Jihomoravskému kraji. Její projekční přípravu již letos kraj zahájil a vlaky se takzvaným severojižním kolejovým diametrem mohou prohánět v roce 2030. Takové jsou závěry studie proveditelnosti, kterou v létě dostali na stůl představitelé Jihomoravského kra­je.

23.8.2011 61
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

„Studie potvrdila především to, že je záměr reálný. A že je opodstatněné a ekonomické diametr stavět,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy kraje Rostislav Snovický. Dodal, že odborníci kraje už začali pracovat na projektu pro stavbu.

Takzvaný diametr má mít šestadvacet zastávek a propojit Tišnov na severu a Slavkov u Brna na jihu rychlou a dostatečně kapacitní dráhou. Úsek mezi brněnskými Řečkovicemi a Černovicemi přitom povede pod zemí a vlaky jím budou projíždět v intervalu sedmi minut. A má se tak stát páteří dopravy v Brně. „Nabídne totiž komfortní spojení mezi severem a jihem okolí Brna,“ uvedl vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Podle studie počítá diametr s provozem tří samostatných linek různé délky. Padesátikilometrová linka mezi Tišnovem a Slavkovem, třicetikilometrová linka B mezi Kuřimí a Sokolnicemi a devítikilometrová mezi Řečkovicemi a Hlavním nádražím. „Linky budou navzájem proloženy tak, aby se zachoval jednotný interval,“ popsal spoluautor studie Jiří Landa ze společnosti CityPlan.

Stavbu rozplánovali autoři na období mezi roky 2015 a 2030. Prvních pět let přitom zabere především příprava a získávání potřebných povolení. Poprvé se kopne do země v roce 2021. V roce 2025 pak Brnem pojede první podzemní vlak. Skončí totiž první etapa stavby. „První etapa počítá s provozem pouze od Moravského náměstí přes Hlavní nádraží dále na jih,“ upozornil Landa.

Nejdůležitější otázkou, kterou studie řešila, jsou peníze. Kraj má podle ní několik možností. Buď stavět za státní peníze, nebo sám společně s městem Brnem s využitím úvěru či evropských fondů. Další možností pak je projekt PPP partnerství se soukromým investorem. „Jelikož se na počítá se sumou asi dvaadvacet miliard a ročními náklady na provoz ve výši asi 423 milionů, je pravděpodobné spojení několika za uvažovaných možností,“ upozornil Landa.

Návrh trasy severojižního diametru.
Návrh trasy severojižního diametru.

S podporou diametru počítá ministerstvo dopravy. Spíše však morální. „Je to stavba především regionálního charakteru. Nevylučujeme možnost, že se na ní budeme alespoň částečně podílet, nicméně se bude jednat spíše o právní a odborné poradenství,“ upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Ani spolupráce PPP nemusí kraji vyjít. „Stavěl se takto tunel pod kanálem La Manche a soukromník zkrachoval. To samé se stalo jedné z firem provozujících metro v Londýně. Jiné ale prosperují, záleží na zkušenostech,“ upozornil Radek Jurčík z Institutu pro veřejné zakázky a PPPs.

Studie proveditelnosti prozatím nevyloučila ani druhou větev diametru. Ta má odbočovat v Králově Poli a zamířit do Bystrce. „Její řešení ale musí být námětem samostatné studie. Ta může uvažovat i o vzájemném propojení či nepropojení bystrcké větve diametru s tramvajovými tratěmi z Pisárek a z radiály Veveří – Horova,“ uvedl Landa.

Lidé v Brně vesměs považují plány na postavení podzemní rychlodráhy za utopii. „V Brně se nic takového nepostaví. O metru či něčem podobném se mluví snad už od války. Slibovali metro, podzemní tramvaj a teď vlak. Ale moc tomu nevěřím,“ kroutil hlavou třeba Stanislav Drápal.

Návrh trasy severojižního diametru.
Návrh trasy severojižního diametru.

Autor: Petr Jeřábek

23.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 61
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Pod Kozí horou postaví rodinné domy. Proti cestě k nim lidé z Komína protestují

Důchodkyni v bezvědomí a s vážnými popáleninami vynesli z hořícího bytu hasiči ve středu krátce před šestou večer. Do bytu v kuřimské Jungmannově ulici museli vniknout násilím.
AKTUALIZUJEME

Z hořícího bytu v Kuřimi vynesli starší ženu s vážnými popáleninami

AKTUALIZOVÁNO

Stávka bude. DPMB se k ní nepřipojí. Kdo stávkovat bude, ukáží další dny

Jižní Morava – Rozhodování, zda jet do práce autobusem nebo vlakem, mnohým Jihomoravanům příští čtvrtek odpadne. Odborový svaz autobusové dopravy totiž na ten den vyhlásil stávku. Někteří řidiči tak na pravidelné linky nevyjedou.

Kolony v Jugoslávské ulici trápí řidiče. Projíždí tudy i dvacet minut

Brno /FOTOGALERIE/ – Dlouhé kolony a nervózní čekající řidiči. Redaktoři Brněnského deníku Rovnost zjišťovali, jak po týdnu vypadá situace v rozkopané brněnské Jugoslávské ulici, kde dělníci od minulého týdne opravují inženýrské sítě.

Útočník Škoda se dočkal. Ze Zbrojovky odchází na hostování do Norska

Brno – Přeje jen se raduje z vytouženého zahraničního angažmá. Fotbalový útočník Michal Škoda opouští brněnskou Zbrojovku a míří na hostování s opcí do norského klubu Lillestrøm.

Musíme ji vytáhnout, řekly si. Oceněné školačky zachránily malou holčičku z řeky

Brno /FOTOGALERIE/ – Malé dítě uviděly v ledové řece. Dvě spolužačky z brněnské základní školy neváhaly ani minutu a okamžitě dvouletou holčičku vytáhly ven. Ve středu je za jejich hrdinský čin z letošního ledna ocenil jihomoravský policejní ředitel Leoš Tržil.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies