VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studie: rychlodráha bude v roce 2030

Brno /ANKETA, VIZUALIZACE/ – Stavba brněnského metra se vyplatí nejen Brnu, ale celému Jihomoravskému kraji. Její projekční přípravu již letos kraj zahájil a vlaky se takzvaným severojižním kolejovým diametrem mohou prohánět v roce 2030. Takové jsou závěry studie proveditelnosti, kterou v létě dostali na stůl představitelé Jihomoravského kra­je.

23.8.2011 61
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

„Studie potvrdila především to, že je záměr reálný. A že je opodstatněné a ekonomické diametr stavět,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy kraje Rostislav Snovický. Dodal, že odborníci kraje už začali pracovat na projektu pro stavbu.

Takzvaný diametr má mít šestadvacet zastávek a propojit Tišnov na severu a Slavkov u Brna na jihu rychlou a dostatečně kapacitní dráhou. Úsek mezi brněnskými Řečkovicemi a Černovicemi přitom povede pod zemí a vlaky jím budou projíždět v intervalu sedmi minut. A má se tak stát páteří dopravy v Brně. „Nabídne totiž komfortní spojení mezi severem a jihem okolí Brna,“ uvedl vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Podle studie počítá diametr s provozem tří samostatných linek různé délky. Padesátikilometrová linka mezi Tišnovem a Slavkovem, třicetikilometrová linka B mezi Kuřimí a Sokolnicemi a devítikilometrová mezi Řečkovicemi a Hlavním nádražím. „Linky budou navzájem proloženy tak, aby se zachoval jednotný interval,“ popsal spoluautor studie Jiří Landa ze společnosti CityPlan.

Stavbu rozplánovali autoři na období mezi roky 2015 a 2030. Prvních pět let přitom zabere především příprava a získávání potřebných povolení. Poprvé se kopne do země v roce 2021. V roce 2025 pak Brnem pojede první podzemní vlak. Skončí totiž první etapa stavby. „První etapa počítá s provozem pouze od Moravského náměstí přes Hlavní nádraží dále na jih,“ upozornil Landa.

Nejdůležitější otázkou, kterou studie řešila, jsou peníze. Kraj má podle ní několik možností. Buď stavět za státní peníze, nebo sám společně s městem Brnem s využitím úvěru či evropských fondů. Další možností pak je projekt PPP partnerství se soukromým investorem. „Jelikož se na počítá se sumou asi dvaadvacet miliard a ročními náklady na provoz ve výši asi 423 milionů, je pravděpodobné spojení několika za uvažovaných možností,“ upozornil Landa.

Návrh trasy severojižního diametru.
Návrh trasy severojižního diametru.

S podporou diametru počítá ministerstvo dopravy. Spíše však morální. „Je to stavba především regionálního charakteru. Nevylučujeme možnost, že se na ní budeme alespoň částečně podílet, nicméně se bude jednat spíše o právní a odborné poradenství,“ upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Ani spolupráce PPP nemusí kraji vyjít. „Stavěl se takto tunel pod kanálem La Manche a soukromník zkrachoval. To samé se stalo jedné z firem provozujících metro v Londýně. Jiné ale prosperují, záleží na zkušenostech,“ upozornil Radek Jurčík z Institutu pro veřejné zakázky a PPPs.

Studie proveditelnosti prozatím nevyloučila ani druhou větev diametru. Ta má odbočovat v Králově Poli a zamířit do Bystrce. „Její řešení ale musí být námětem samostatné studie. Ta může uvažovat i o vzájemném propojení či nepropojení bystrcké větve diametru s tramvajovými tratěmi z Pisárek a z radiály Veveří – Horova,“ uvedl Landa.

Lidé v Brně vesměs považují plány na postavení podzemní rychlodráhy za utopii. „V Brně se nic takového nepostaví. O metru či něčem podobném se mluví snad už od války. Slibovali metro, podzemní tramvaj a teď vlak. Ale moc tomu nevěřím,“ kroutil hlavou třeba Stanislav Drápal.

Návrh trasy severojižního diametru.
Návrh trasy severojižního diametru.

Autor: Petr Jeřábek

23.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 61
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Matěj Hollan.
7 31

Náměstek pro dopravu Hollan: Selžu, jen pokud rezidentní zóny nebudou

Kometa a Orli se bijí i v přípravě: Nenecháme si všechno líbit, říkají

Brno, Znojmo – Přátelské utkání v hokeji? Spíš používejme termín přípravné. O nevraživost a bitky totiž není nouze ani v letošním létě. I hokejisté jihomoravských celků Komety Brno a Orlů Znojmo už při prověrkách na novou sezonu shodili rukavice. „Párkrát jsem se porval i v přátelácích. Nerozlišuju, jestli je to příprava, nebo ostrý zápas, každý jde do utkání naplno,“ řekl znojemský bek Jan Lattner.

OBRAZEM: Ochutnávali 250 druhů vína. Ale jen ze zemí, kde bojoval Napoleon

Brno /VIDEO/ – Nádvoří Ditrichsteinského paláce na Zelném trhu v Brně v sobotu zaplnili milovníci vína. Ochutnávali dvě stě padesát druhů z několika zemí. Pravou moravskou atmosféru utvořila i cimbálová muzika a tanečníči Věčně mladý Danaj ze Strážnice.

Na táboře se každoročně vracím do dětství, říká vedoucí skautského oddílu

Vyškov - Jednu košili nosí, i když ne dennodenně, už patnáct let. Přesně tak dlouho je Helena Dvořáková z Vyškova skautkou. Ke kroji, který si tehdy pořídila, se váže spousta jejích vzpomínek. „Abych se stala členkou Junáku, maminka na mě ušila boudu. Teď si život bez skautingu neumím představit,“ říká pětadvacetiletá vedoucí vyškovského dívčího oddílu Kasiopea, která se stará o sedmnáct jeho členek. Podesáté s nimi letos jako hlavní vedoucí vyrazila na tábor do Otaslavic.

Bez největší hvězdy. Legendárního Gotta nahradil za Lužánkami David Koller

Brno /VIDEO/ – Rozložené deky, kelímky s pivem nebo limonádou a hudba. Brněnský stadion za Lužánkami v sobotu odpoledne rozezněli Iné Kafé, Michal Hrůza nebo David Koller. Poslechnout si je přišlo několik stovek lidí, neodradilo je zatažené nebe ani to, že největší hvězda festivalu Létofest, nemocný Karel Gott, nakonec nevystoupil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení