VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studie: rychlodráha bude v roce 2030

Brno /ANKETA, VIZUALIZACE/ – Stavba brněnského metra se vyplatí nejen Brnu, ale celému Jihomoravskému kraji. Její projekční přípravu již letos kraj zahájil a vlaky se takzvaným severojižním kolejovým diametrem mohou prohánět v roce 2030. Takové jsou závěry studie proveditelnosti, kterou v létě dostali na stůl představitelé Jihomoravského kra­je.

23.8.2011 61
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

„Studie potvrdila především to, že je záměr reálný. A že je opodstatněné a ekonomické diametr stavět,“ potvrdil vedoucí odboru dopravy kraje Rostislav Snovický. Dodal, že odborníci kraje už začali pracovat na projektu pro stavbu.

Takzvaný diametr má mít šestadvacet zastávek a propojit Tišnov na severu a Slavkov u Brna na jihu rychlou a dostatečně kapacitní dráhou. Úsek mezi brněnskými Řečkovicemi a Černovicemi přitom povede pod zemí a vlaky jím budou projíždět v intervalu sedmi minut. A má se tak stát páteří dopravy v Brně. „Nabídne totiž komfortní spojení mezi severem a jihem okolí Brna,“ uvedl vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Podle studie počítá diametr s provozem tří samostatných linek různé délky. Padesátikilometrová linka mezi Tišnovem a Slavkovem, třicetikilometrová linka B mezi Kuřimí a Sokolnicemi a devítikilometrová mezi Řečkovicemi a Hlavním nádražím. „Linky budou navzájem proloženy tak, aby se zachoval jednotný interval,“ popsal spoluautor studie Jiří Landa ze společnosti CityPlan.

Stavbu rozplánovali autoři na období mezi roky 2015 a 2030. Prvních pět let přitom zabere především příprava a získávání potřebných povolení. Poprvé se kopne do země v roce 2021. V roce 2025 pak Brnem pojede první podzemní vlak. Skončí totiž první etapa stavby. „První etapa počítá s provozem pouze od Moravského náměstí přes Hlavní nádraží dále na jih,“ upozornil Landa.

Nejdůležitější otázkou, kterou studie řešila, jsou peníze. Kraj má podle ní několik možností. Buď stavět za státní peníze, nebo sám společně s městem Brnem s využitím úvěru či evropských fondů. Další možností pak je projekt PPP partnerství se soukromým investorem. „Jelikož se na počítá se sumou asi dvaadvacet miliard a ročními náklady na provoz ve výši asi 423 milionů, je pravděpodobné spojení několika za uvažovaných možností,“ upozornil Landa.

Návrh trasy severojižního diametru.
Návrh trasy severojižního diametru.

S podporou diametru počítá ministerstvo dopravy. Spíše však morální. „Je to stavba především regionálního charakteru. Nevylučujeme možnost, že se na ní budeme alespoň částečně podílet, nicméně se bude jednat spíše o právní a odborné poradenství,“ upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Ani spolupráce PPP nemusí kraji vyjít. „Stavěl se takto tunel pod kanálem La Manche a soukromník zkrachoval. To samé se stalo jedné z firem provozujících metro v Londýně. Jiné ale prosperují, záleží na zkušenostech,“ upozornil Radek Jurčík z Institutu pro veřejné zakázky a PPPs.

Studie proveditelnosti prozatím nevyloučila ani druhou větev diametru. Ta má odbočovat v Králově Poli a zamířit do Bystrce. „Její řešení ale musí být námětem samostatné studie. Ta může uvažovat i o vzájemném propojení či nepropojení bystrcké větve diametru s tramvajovými tratěmi z Pisárek a z radiály Veveří – Horova,“ uvedl Landa.

Lidé v Brně vesměs považují plány na postavení podzemní rychlodráhy za utopii. „V Brně se nic takového nepostaví. O metru či něčem podobném se mluví snad už od války. Slibovali metro, podzemní tramvaj a teď vlak. Ale moc tomu nevěřím,“ kroutil hlavou třeba Stanislav Drápal.

Návrh trasy severojižního diametru.
Návrh trasy severojižního diametru.

Autor: Petr Jeřábek

23.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 61
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanadská borůvka

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Ilustrační foto.
2

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Za kávu mu platí místo penězi dobrým skutkem. Inspirovala ho dalajlámova kočka

Brno - Dostat kávu, aniž by museli sáhnout do peněženky, mohou lidé od června na Zelném trhu. „U nás všichni platí dobrým skutkem," říká autor nápadu Libor Hoření.

Čtvrt hodiny nebeského divadla? Ohňostroj na Špilberku chystali patnáct hodin

Brno /REPORTÁŽ/ - Špilberk obsadili v osm hodin ráno. A večer z něj Brňanům ukázali, jak vypadá Nebe na zemi. Než ale ohňostrůjci ze společnosti Flash Barrandov SFX závěrečnou show festivalu Ignis Brunensis pod tímto názvem odpálili, čekaly je ještě dlouhé hodiny práce na jihozápadním bastionu hradu, přímo pod pražícím sluncem.

Auto bez řidiče i se zataženou ruční brzdou vjelo do silnice. Blokovalo provoz

Brno – Řidič zřejmě nechyběl autu, které se v neděli ráno samovolně rozjelo směrem na silnici. Poblíž zastávky Kartouzská pak v jízdním pruhu zavazelo projíždějícím lidem. Zpátky na parkovací místo jej odtlačili strážníci.

Hokejista Voráček pálil i v kopačkách. Na charitativním turnaji nasázel hattrick

Mikulov /REPORTÁŽ/ - Sobotní charitativní fotbalový turnaj sportovních a hereckých osobností v Mikulově vyhrál tým pořádajícího hokejisty Jakuba Voráčka.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies