VYBERTE SI REGION

Studie: Obě varianty nádraží jsou stejně drahé

Brno - Dvacet miliard korun. Ať vznikne nový železniční uzel v Brně u řeky nebo pod Petrovem, náklady budou přibližně stejné. Tuto překvapivou informaci přinesla studie, která posuzovala obě varianty. Souboj o polohu nádraží tak stále nemá jasného vítěze.

30.6.2014 31 AKTUALIZOVÁNO 30.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Se závěry souhlasí zástupci města i členové koalice Nádraží v centru. „Nyní vznikne studie proveditelnosti, na základě které se stát příští rok rozhodne, kterou variantu postaví," sdělil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Hlavním investorem je stát, velkou část nákladů však má zaplatit dotace na dopravu z Evropské unie. Náměstek připomněl, že přestavba nádraží, bez ohledu na variantu už má dotační peníze předschválené, protože je na seznamu strategických staveb.

Zástupci Nádraží v centru několik let bojovali za to, aby stát i Brno braly jejich návrh jako plnohodnotnou alternativu. „Obě strany se shodnou, že studie je nezaujatá. Ať už rozhodování státu dopadne jakkoli, neznamená to, že spoustu kroků nemůžeme s městem udělat společně. Chceme modernizaci, ne se vzájemně donekonečna blokovat," komentoval Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru.

Vypočítaných dvacet miliard korun pokryje stavbu samotného železničního uzlu, už ne napojení vysokorychlostních tratí nebo výstavbu okolních silnic a sítě hromadné dopravy. „Okolní infrastrukturu bude řešit město ze svého rozpočtu. I v tomto případě by nám mohly pomoct evropské dotace, které jsou určené na vnitroměstskou kolejovou dopravu a mohou pokrýt až pětaosmdesát procent nákladů," poznamenal Kotzian.

V brněnských ulicích v posledních měsících ožila i třetí, takzvaná nulová varianta. Aktivisté z aliance Referendum 2014 chtějí modernizaci nádraží v současné poloze. Sbírají proto podpisy pro petici na uspořádání lidového hlasování o přesunu současně s říjnovými komunálními volbami. „Referendu již skutečně lze jen těžko zabránit. Počet podpisů se blíží ke třem čtvrtinám a nepochybujeme, že se nám včas podaří získat aspoň dvacet tisíc úředně ověřených popisů, které k vyvolání referenda potřebujeme," sdělil zmocněnec přípravného výboru referenda Jakub Patočka.

Město i sdružení Nádraží v centru však nulovou variantu zavrhují. „Je to návrh z jiného světa. Není rozumné se jí vůbec zabývat, protože není technicky možná," poznamenal Kotzian.

Podle Hollana už stát investoval do rozpracování variant u řeky a pod Petrovem stovky milionů korun a není možné toto zahodit a věnovat se zkoumání úplně nového řešení. „To by nové nádraží nestálo nikdy," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 31
SDÍLEJ:

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Nové jízdní řády? Změny čekají cestující už od neděle. Přibude nová linka

Brno – Z bohunické nemocnice do Technologického parku za pětadvacet minut a bez přestupů. Od neděle platí nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, cestující v něm najdou i novou expresní linku E56, která propojí Univerzitní kampus a Technologický park.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies