VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studie: Rychlodráha bude stát přes 3 miliardy korun

Brno /AKTUALIZOVÁNO, ANKETA/ - Brněnská rychlodráha má stát přes tři miliardy korun. Má ji zaplatit Správa železničních a dopravních cest. Ta tento projekt ale zásadně odmítá.

19.8.2009 12
SDÍLEJ:

Brněnské hlavní nádraží.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Vážení čtenáři, hlasujte v nové pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Plánované vlakové nádraží na jihu Brna s tím současným v centru má v budoucnu propojit městská rychlodráha. Vedení města nyní představilo novou studii, která popisuje její základní vlastnosti. Vyplynulo z ní například to, že stavba rychlodráhy bude stát minimálně tři miliardy korun. Ty by měla podle vedení Brna zaplatit Správa železničních a dopravních cest. Ta však projekt rychlodráhy zásadně odmítá.

„Tuto investici v žádném případě platit nebudeme. Jakákoliv varianta rychlodráhy je pro nás nepřijatelná, protože zásadním způsobem ovlivňuje projekt přestavby Železničního uzlu Brno a mohlo by se stát, že by proto vůbec nevznikl,“ uvedl za Správu železničních a dopravních cest Karel Janků.

Navíc podle studie také nemusí být částka tři miliardy korun konečná. V případě, že se projekt rychlodráhy a přesunu nádraží nespojí, tak podle studie cena stoupne až na šest miliard korun. „Bylo by totiž nutné některé nově postavené části uzlu přestavět,“ píše se ve studii.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander i přesto stále doufá, že se názor Správy železničních a dopravních cest změní. „Hlavní slovo má v tomto české ministerstvo dopravy a bude záležet na rozhodnutí grémia, které se sejde 31. srpna. Důležité je, že studie jasně řekla, že technicky je možné rychlodráhu postavit. Nyní je navíc vše jen na papíře a nic se nestaví,“ podotkl Ander.

Grémium pro přestavbu železničního uzlu ale už v lednu rozhodlo, že chce, aby projekt uzlu vznikl podle stávající dokumentace, bez ohledu na městskou rychlodráhu.

„Když rychlodráhu nebudeme řešit samostatně, museli bychom celý projekt přepracovat a znovu žádat o vyjádření k životnímu prostředí. Pokud chceme do roku 2013 čerpat osm miliard z Evropské unie není možné rychlodráhu s projektem železničního uzlu spojit,“ vysvětlil důvody primátor města Brna Roman Onderka.

Pokud rychlodráha nakonec stát nebude, tak Ander upozorňuje i na to, že město jen stěží zvládne všechny cestující přepravit. Už nyní jsou totiž křižovatky, kudy by jezdila od nového nádraží městská hromadná doprava, přeplněné.

„Znamenalo by to pro Brno i další náklady navíc. Dopravní podnik by potřeboval ročně o sto padesát milionů korun více. A to do toho nepočítám navýšení vozového parku,“ doplnil Ander. Také kritizuje to, že vedení města v současné době vůbec neví, v jaké fázi stavba nového nádraží je. „Uvažuje se o jeho komerčním zastřešení. S tímto ale projekt v minulosti nepočítal a musel by se tedy stejně změnit. Není vůbec jasné, zda jej tedy neohrožují vlastní chyby a tyto změny,“ doplnil Ander.

Podle Karla Janků ale případné komerční zastřešení pokračování projektu neovlivní. „Toto zastřešení bude součástí stavby soukromého investora, kterého v současné době neznáme. Projektové práce pokračují tak, aby komerční zastřešení bylo možné. Vždy se můžeme vrátit i k původnímu modelu takzvané levitující lávky,“ vysvětlil Janků.

Proti stavbě rychlodráhy není jen Správa železničních a dopravních cest ale i občanské sdružení Nádraží v centru. „Podle našich dopravních expertů tento projekt na rozdíl od varianty s nádražím v centru nesplní svou hlavní funkci. Hlavními problémy rychlodráhy jsou, že z kapacitních omezení neprojedou rychlodráhou všechny příměstské vlaky i jízdní doba pro některé cestující regionální dopravy a pro všechny dálkové se přestupem zvýší až o patnáct minut,“ myslí si Tomáš Alter ze sdružení.

V současné době Správa železničních a dopravních cest připravuje podklady pro vydání územního rozhodnutí na přestavbu železničního uzlu. To původní zrušil soud na konci minulého roku. „Předpokládáme pokračování přerušeného územního řízení od konce září 2009 s cílem získat územní rozhodnutí v prosinci 2009,“ uzavřel Janků.

Autor: Michal Kárný

Souhlasíte s výstavbou rychlodráhy?

Ano

34 %

Ne

66 %

Hlasovalo: 38

Anketa byla ukončena

19.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Malý park v Křenové ulici, ve kterém Zderadův sloup stojí, ale neslouží k odpočinku kolemjdoucích. V místě je nepořádek, graffiti na stěnách i na Zderadově sloupu, bezdomovci a narkomani.
12

Park u Zderadova sloupu dostane novou bránu, pořídí jej radnice

Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

Brno – Málokdy není po zisku titulu stoprocentně jisté, zda setrvá kouč na lavičce. Majitel hokejové Komety Libor Zábranský i přes náročné vytížení však bude dál generální manažer a zároveň kouč. „Určitě uberu a budou větší změny v realizačním týmu, ale jako hlavní kouč pokračuji," potvrdil Zábranský.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies