VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studie: silnice mimo Brno budou levnější

Jižní Morava – Dopravní alternativa k systému dálnic navrženému Jihomoravským krajem v Nejvyšším správním soudem zrušených zásadách územního rozvoje existuje. A je reálná. I přesto, že ji soud v červnu označil za neuskutečnitelnou. S tímto prohlášením přišli včera starostové obcí na jih od Brna bojujících proti nadměrné dopravní zátěži jihu brněnské aglomerace s níž zásady územního rozvoje počítají.

4.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Taneček David

Představili totiž aktualizovanou verzi studie z roku 2007. „Soud ve svém rozsudku upozornil, že některé části naší studie jsou v rozporu se státní politikou územního rozvoje, která vznikla později. Proto jsme ji nyní přepracovali," sdělil starosta Dolních Dunajovic na Břeclavsku Josef Hasník.

Návrh, který si starostové nechali zpracovat, počítá s rovnoměrným rozložením dopravy. Například úplně ruší tangenty, které kraj plánuje na jihu Brna jako propojku dálnic D1 a D2 a rychlostních silnic R43 a R52. „Tangenty nebude potřeba dopravu z Rakouska ve směru na Prahu odvede silnice S8 ze Znojma na Jihlavu, ve směru do Polska pak silnice R55 od Břeclavi," uvedl starosta Ostopovic na Brněnsku Jan Symon.

Také silnice R43 nemá podle alternativního návrhu vést přes brněnskou Bystrc, ale takzvanou Boskovickou brázdou. „Naše varianta má větší šanci projít podmínkami zákona než ta krajská. Ta totiž zavádí další dopravu do míst s už tak nad zákonné limity zatížených znečištěním. Navíc je alternativa o padesát miliard levnější. Tedy o třetinu," zdůraznil Symon.

Nespokojení starostové nyní chtějí, aby jejich variantu posuzoval kraj jako plnohodnotnou alternativu při tvorbě nových zásad územního rozvoje. Je to jedna z jejich připomínek k návrhu zadání tohoto dokumentu. „Trochu mě děsí neochota porovnat nabídnutou variantu. Rád bych věděl, co se skrývá za touto tvrdošíjností," řekl starosta Blažovic na Brněnsku Petr Pleva.

Podle krajského radního Davida Macka se ovšem úřad zabývat předloženým návrhem bude. „Pokud nevyhoví Ústavní soud naší stížnosti a nezruší rozsudek Nejvyššího správního soudu, tak se musíme zabývat při zpracovávání nových zásad všemi připomínkami. Úřad na tom pracuje. V novém zadání je třeba všechny varianty férově zhodnotit," zdůraznil Macek.

Zároveň upozornil, že krajská politická reprezentace stále prosazuje řešení nastíněné ve zrušeném krajském územním plánu. „Já osobně jsem proti myšlence, že se doprava vyhne Brnu obloukem. To je cesta, jak se z Brna stane Krno. Tedy město, které zakrní. Brněnská aglomerace musí být velmi pohodlně dopravně dostupná. Samozřejmě s tím, že dálnice budou v maximální míře zanořené pod úroveň terénu a budou využívat protihlukové stěny tak, aby dopady na životní prostředí byly co nejmenší," řekl Macek.

Alternativní dopravní koncepce nemá podporu ani mezi všemi starosty. „Například varianta silnice R43 Boskovickou brázdou je náhražka, která je z dopravního hlediska nerozumná. Silnici mají kromě Brna v územních plánech všechny obce v krajem navržené verzi. Je nejjednodušší pro uskutečnění. Další posuzování jiných tras je jen odsouvání za delší horizont," upozornil starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek. Ten je také předsedou sdružení obcí podporujících výstavbu R43.

Stejně mluví i starosta Lažan Vlastimil Hemzal. „Všechny verze R43 kromě takzvané německé trasy jsou scestné. Je jen chyba, hanba a ostuda, že se už nestaví. Na stávající silnici I/43 se u nás denně tvoří několikakilometrové kolony. To je neúnosné," nebral si servítky starosta.

Autor: Petr Jeřábek

4.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Šéfkuchař David Viktorin z brněnské restaurace Rynk.

Od sporáku chystá hokejový turnaj. Jednou ho chce pořádat i na náměstí Svobody

Lidem se v sobotu otevřel areál za Lužánkami, kde se uskuteční Hokejové hry.
AKTUALIZOVÁNO
1

Tribuny Hokejových her? Schválené jako cirkusový stan, vadí úřadu ombudsmanky

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Brno - Zlepšení životních podmínek starších lidí slibují brněnští radní. Letos proto rozšíří Seniorbus, spustí službu Tísňové volání nebo proškolí praktické lékaře. V budoucnu navýší kapacity domovů důchodců o dvě stě míst. Shodli se na tom v úterý.

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies