VYBERTE SI REGION

Studie: silnice mimo Brno budou levnější

Jižní Morava – Dopravní alternativa k systému dálnic navrženému Jihomoravským krajem v Nejvyšším správním soudem zrušených zásadách územního rozvoje existuje. A je reálná. I přesto, že ji soud v červnu označil za neuskutečnitelnou. S tímto prohlášením přišli včera starostové obcí na jih od Brna bojujících proti nadměrné dopravní zátěži jihu brněnské aglomerace s níž zásady územního rozvoje počítají.

4.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Taneček David

Představili totiž aktualizovanou verzi studie z roku 2007. „Soud ve svém rozsudku upozornil, že některé části naší studie jsou v rozporu se státní politikou územního rozvoje, která vznikla později. Proto jsme ji nyní přepracovali," sdělil starosta Dolních Dunajovic na Břeclavsku Josef Hasník.

Návrh, který si starostové nechali zpracovat, počítá s rovnoměrným rozložením dopravy. Například úplně ruší tangenty, které kraj plánuje na jihu Brna jako propojku dálnic D1 a D2 a rychlostních silnic R43 a R52. „Tangenty nebude potřeba dopravu z Rakouska ve směru na Prahu odvede silnice S8 ze Znojma na Jihlavu, ve směru do Polska pak silnice R55 od Břeclavi," uvedl starosta Ostopovic na Brněnsku Jan Symon.

Také silnice R43 nemá podle alternativního návrhu vést přes brněnskou Bystrc, ale takzvanou Boskovickou brázdou. „Naše varianta má větší šanci projít podmínkami zákona než ta krajská. Ta totiž zavádí další dopravu do míst s už tak nad zákonné limity zatížených znečištěním. Navíc je alternativa o padesát miliard levnější. Tedy o třetinu," zdůraznil Symon.

Nespokojení starostové nyní chtějí, aby jejich variantu posuzoval kraj jako plnohodnotnou alternativu při tvorbě nových zásad územního rozvoje. Je to jedna z jejich připomínek k návrhu zadání tohoto dokumentu. „Trochu mě děsí neochota porovnat nabídnutou variantu. Rád bych věděl, co se skrývá za touto tvrdošíjností," řekl starosta Blažovic na Brněnsku Petr Pleva.

Podle krajského radního Davida Macka se ovšem úřad zabývat předloženým návrhem bude. „Pokud nevyhoví Ústavní soud naší stížnosti a nezruší rozsudek Nejvyššího správního soudu, tak se musíme zabývat při zpracovávání nových zásad všemi připomínkami. Úřad na tom pracuje. V novém zadání je třeba všechny varianty férově zhodnotit," zdůraznil Macek.

Zároveň upozornil, že krajská politická reprezentace stále prosazuje řešení nastíněné ve zrušeném krajském územním plánu. „Já osobně jsem proti myšlence, že se doprava vyhne Brnu obloukem. To je cesta, jak se z Brna stane Krno. Tedy město, které zakrní. Brněnská aglomerace musí být velmi pohodlně dopravně dostupná. Samozřejmě s tím, že dálnice budou v maximální míře zanořené pod úroveň terénu a budou využívat protihlukové stěny tak, aby dopady na životní prostředí byly co nejmenší," řekl Macek.

Alternativní dopravní koncepce nemá podporu ani mezi všemi starosty. „Například varianta silnice R43 Boskovickou brázdou je náhražka, která je z dopravního hlediska nerozumná. Silnici mají kromě Brna v územních plánech všechny obce v krajem navržené verzi. Je nejjednodušší pro uskutečnění. Další posuzování jiných tras je jen odsouvání za delší horizont," upozornil starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek. Ten je také předsedou sdružení obcí podporujících výstavbu R43.

Stejně mluví i starosta Lažan Vlastimil Hemzal. „Všechny verze R43 kromě takzvané německé trasy jsou scestné. Je jen chyba, hanba a ostuda, že se už nestaví. Na stávající silnici I/43 se u nás denně tvoří několikakilometrové kolony. To je neúnosné," nebral si servítky starosta.

Autor: Petr Jeřábek

4.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies