VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svatomartinské víno zažívá letos boom

JIŽNÍ MORAVA - Ještě se s vínem neťuká, upozorňují ve vinných sklepech na jihu Moravy vinaři každého, kdo by si teď chtěl připít na zdraví s mladým vínem. Skleničky o sebe mohou poprvé zazvonit až na svatého Martina.

11.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne se také mladá vína poprvé objeví v obchodech. Na trh míří půl milionu lahví. Třetí rok pod společnou národní známkou Svatomartinské víno.

A značka jde podle všeho do módy. „Zájem vinařů o tuto značku je teď mnohem větší. Lahví Svatomartinského je letos o osmdesát procent víc, než v loňském roce,“ řekl ředitel Národního vinařského centra ve Valticích Pavel Krška.

Na Svatomartinské zpracovávají vinaři Muller Thurgau, Veltlínské červené ranné, Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Vína, která budou chtít vinaři pod touto značkou prodávat, ohodnotí nezávislá komise degustátorů.

„Je to záruka, že se pod touto značkou objeví pouze kvalitní ověřená vína,“ upozornil ředitel Krška.

Přihlásilo se zatím třiasedmdesát vinařů. Jen dva jsou přitom z Čech. Vína bude komise hodnotit jednatřicátého října. Hned potom oznámí, která z nich hodnocením prošla a která dostanou značku Svatomartinské.

Jednotné logo s jezdcem na koni používají vinaři pro mladé Svatomartinské víno už třetím rokem. „Podařilo se nám koupit známku od vinaře Jiřího Kopečka z Valtic. Řada vinařů pochopila, že bude dobré spojit se pod jednu značku,“ řekl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Akce je podle něj hlavně propagací vinařství, ale i ma marketingovým tahem. Za propagaci Svatomartinských vín zaplatí Vinařský fond letos šest milonů korun.

Vinaři, kteří usilují o značku Svatomartinské zaplatí licenční poplatek pět set korun za jeden vzorek vína, platí také povinnou zprošťovací záklopku na hrdle láhve a na etiketách nesmí chybět znak Svatomartinského.

Padesát dní

Jen asi padesát dnů má přitom vinař na to, aby Svatomartinské víno vyrobil. „Proto se na to nehodí pozdnější odrůdy. To bychom do jedenáctého listopadu nestihli vyrobit,“ říká vinař z Velkých Bílovic na Břeclavsku František Mádl. Stihnout se to ale podle něj vyplatí.

„Vinař dá už na podzim o sobě vědět, naznačí, jak bude jeho ročník vypadat a je to i ekonomicky výhodné. Na podzim mají vinaři největší vydání. Proto je každá prodaná lahev dobrá,“ dodal Mádl.

Značka Svatomartinské láká také hosty do restaurací. Jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne nabídnou víno zákazníkům. K pečené huse. „Je o to obrovský zájem,“ potvrdil majitel restaurace Valtická rychta ve Valticích Otakar Břerzina .

Svatomartinské víno bude Vinařský fond nabízet i na slavnosti Svatomartinského vína i v neděli jedenáctého listopadu na náměstí Svobody v Brně.

 

 

Pijí se hlavně kvalitní vína

Ještě před čtrnácti lety vypil jeden člověk na jižní Moravě za rok dvanáct litrů vína. Od té doby si víno výrazně polepšilo o pět a půl litru na hlavu. Pije ho mnohem víc lidí a záleží jim i na kvalitě.

„V pití vína se přibližujeme jiným evropským zemím, potěšitelné je, že naši vinaři výborně obstáli v zahraniční konkurenci,“ konstatoval ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
V Evropské unii připadá na hlavu a rok průměrně dvaatřicet litrů vína. V sousedním Rakousku mají víno ještě raději. „Vypijí ho tam zhruba pět〜atřicet litrů za rok,“ doplnil tajemník Svazu vinařů Martin Půček.
Lidé se začínají více orientovat ve vínech a rozlišovat jejich kvalitu. „Nechali jsme si dělat průzkumy mezi lidmi. Zatímco v minulosti byli lidé ochotni za lahev vína zaplatit do sta korun, teď už si koupí i lahev za dvě stovky,“ řekl Machovec.
Vinař Miloš Michlovský z Rakvic na Břeclavsku si myslí, že je to díky osvětě. „Ten trend je celorepublikový. Lidé se díky tomu pomalu začali vyznávat v odrůdách. Pomohl jim v tom i nový vinařský zákon. Zaplať pánbůh se pomalu vrací vinná kultura, která tady historicky vždycky byla,“ podotkl Michlovský.

Kolik vína vypijí
Evropská unie - 32 litrů
Česko - 17,5 litru
Slovensko - 12,5 litru
Francie - 50 litrů
Rakousko - 35 litrů

(Pozn. : Uvedené množství vypije jeden člověk za jeden rok)

11.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Vizualizace plánovaného komunitního centra.
8 12

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

Přes pět tisíc obyvatel bez teplé vody. V Bystrci vymění potrubní rozvody

Brno – Bez teplé vody bude od úterý do pátku mezi osmou hodinou ráno a šestou hodin večer přes pět tisíc obyvatel brněnské Bystrce. Brněnské teplárny odstaví výtopnu v Teyschlově ulici. Bez teplé vody tak bude celé sídliště Kamechy. 

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Soutěžte s Deníkem Rovnost o vstupenky na domácí zápasy fotbalové Zbrojovky Brno v sezoně 2017/2018!

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení