VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svatomartinské víno zažívá letos boom

JIŽNÍ MORAVA - Ještě se s vínem neťuká, upozorňují ve vinných sklepech na jihu Moravy vinaři každého, kdo by si teď chtěl připít na zdraví s mladým vínem. Skleničky o sebe mohou poprvé zazvonit až na svatého Martina.

11.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne se také mladá vína poprvé objeví v obchodech. Na trh míří půl milionu lahví. Třetí rok pod společnou národní známkou Svatomartinské víno.

A značka jde podle všeho do módy. „Zájem vinařů o tuto značku je teď mnohem větší. Lahví Svatomartinského je letos o osmdesát procent víc, než v loňském roce,“ řekl ředitel Národního vinařského centra ve Valticích Pavel Krška.

Na Svatomartinské zpracovávají vinaři Muller Thurgau, Veltlínské červené ranné, Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Vína, která budou chtít vinaři pod touto značkou prodávat, ohodnotí nezávislá komise degustátorů.

„Je to záruka, že se pod touto značkou objeví pouze kvalitní ověřená vína,“ upozornil ředitel Krška.

Přihlásilo se zatím třiasedmdesát vinařů. Jen dva jsou přitom z Čech. Vína bude komise hodnotit jednatřicátého října. Hned potom oznámí, která z nich hodnocením prošla a která dostanou značku Svatomartinské.

Jednotné logo s jezdcem na koni používají vinaři pro mladé Svatomartinské víno už třetím rokem. „Podařilo se nám koupit známku od vinaře Jiřího Kopečka z Valtic. Řada vinařů pochopila, že bude dobré spojit se pod jednu značku,“ řekl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Akce je podle něj hlavně propagací vinařství, ale i ma marketingovým tahem. Za propagaci Svatomartinských vín zaplatí Vinařský fond letos šest milonů korun.

Vinaři, kteří usilují o značku Svatomartinské zaplatí licenční poplatek pět set korun za jeden vzorek vína, platí také povinnou zprošťovací záklopku na hrdle láhve a na etiketách nesmí chybět znak Svatomartinského.

Padesát dní

Jen asi padesát dnů má přitom vinař na to, aby Svatomartinské víno vyrobil. „Proto se na to nehodí pozdnější odrůdy. To bychom do jedenáctého listopadu nestihli vyrobit,“ říká vinař z Velkých Bílovic na Břeclavsku František Mádl. Stihnout se to ale podle něj vyplatí.

„Vinař dá už na podzim o sobě vědět, naznačí, jak bude jeho ročník vypadat a je to i ekonomicky výhodné. Na podzim mají vinaři největší vydání. Proto je každá prodaná lahev dobrá,“ dodal Mádl.

Značka Svatomartinské láká také hosty do restaurací. Jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne nabídnou víno zákazníkům. K pečené huse. „Je o to obrovský zájem,“ potvrdil majitel restaurace Valtická rychta ve Valticích Otakar Břerzina .

Svatomartinské víno bude Vinařský fond nabízet i na slavnosti Svatomartinského vína i v neděli jedenáctého listopadu na náměstí Svobody v Brně.

 

 

Pijí se hlavně kvalitní vína

Ještě před čtrnácti lety vypil jeden člověk na jižní Moravě za rok dvanáct litrů vína. Od té doby si víno výrazně polepšilo o pět a půl litru na hlavu. Pije ho mnohem víc lidí a záleží jim i na kvalitě.

„V pití vína se přibližujeme jiným evropským zemím, potěšitelné je, že naši vinaři výborně obstáli v zahraniční konkurenci,“ konstatoval ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
V Evropské unii připadá na hlavu a rok průměrně dvaatřicet litrů vína. V sousedním Rakousku mají víno ještě raději. „Vypijí ho tam zhruba pět〜atřicet litrů za rok,“ doplnil tajemník Svazu vinařů Martin Půček.
Lidé se začínají více orientovat ve vínech a rozlišovat jejich kvalitu. „Nechali jsme si dělat průzkumy mezi lidmi. Zatímco v minulosti byli lidé ochotni za lahev vína zaplatit do sta korun, teď už si koupí i lahev za dvě stovky,“ řekl Machovec.
Vinař Miloš Michlovský z Rakvic na Břeclavsku si myslí, že je to díky osvětě. „Ten trend je celorepublikový. Lidé se díky tomu pomalu začali vyznávat v odrůdách. Pomohl jim v tom i nový vinařský zákon. Zaplať pánbůh se pomalu vrací vinná kultura, která tady historicky vždycky byla,“ podotkl Michlovský.

Kolik vína vypijí
Evropská unie - 32 litrů
Česko - 17,5 litru
Slovensko - 12,5 litru
Francie - 50 litrů
Rakousko - 35 litrů

(Pozn. : Uvedené množství vypije jeden člověk za jeden rok)

11.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman
AKTUALIZOVÁNO
29

Bojkot Zemana: krajští zastupitelé za TOP09 a Žít Brno prezidenta nepřivítají

Ilustrační foto.

Řidič narazil do stromu a vyletěl z auta. Zraněním na místě podlehl

Kometa startuje letní dřinu a vymění tenisky za brusle

Brno – Zhruba před měsícem křepčili po brněnském ledě s pohárem pro vítěze extraligy. Teď už hokejisté Komety zahájili letní přípravu na nadcházející ročník a hned po 35 dnech nazují brusle. V pondělí se sešli a ve středu už je čeká dřina na ledě. „Je to novinka. Žádné běhání v lese, místo toho půjdou kluci na brusle," říká asistent kouče Komety Kamil Pokorný.

Kvůli zpopelnění cestují zesnulí i na druhý konec země, říká ředitel pohřební služby

Brno /ROZHOVOR/ – Až stovky kilometrů převáží pohřební služby těla zesnulých, pokud se pozůstalí rozhodnou pro jejich kremaci. Mnohé pohřební služby totiž mrtvé spalují v krematoriích na druhém konci republiky. „Nikde není řečeno, že zpopelňovat mrtvé musíme v nejbližším krematoriu. Podstatné ale je, aby s tím pozůstalí souhlasili," říká ředitel jedné z brněnských pohřebních služeb Pavel Cajzl.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

VIDEO: Strážníci pochytali sprejery. Zamilovaný Romeo se pod vyznání podepsal

Brno – Skupinu sprejerů chytili v sobotu večer brněnští strážníci na jihu města. Trojici přitom přistihli přímo při činu. Třiatřicetiletý muž dokonce ve sprejování pokračoval i v přítomnosti strážníků. „Na vyzvání toho ale nechal. Strážníci skupinu chytili také díky dobré domluvě, kdy sprejery obklíčili," popsal mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies