Světový objev: Vědci z Brna ví, jak ovlivnit růst rostlin

Brno - /FOTOGALERIE/ Brněnští biologové slaví. Podařil se jim světový objev, díky kterému by se v budoucnu mohl vyřešit problém s celosvětovým nedostatkem paliva.

23.2.2009
Fotogalerie
13 fotografií

Jan Hejátko.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vědci společně s korejskými kolegy a biology z Akademie věd totiž objevili dosud neznámý mechanismus, jakým jde ovlivnit růst rostlin, a tím i produkci biomasy, která se dá využít na výrobu elektrické energie.

„U brukvovité rostliny huseníčku rolního se nám podařilo najít bílkoviny, které regulují tvorbu biomasy. Jinými slovy, dokážeme cíleně ovlivňovat produkci této biomasy, její množství i kvalitu,“ objasnil Jan Hejátko z týmu, který na patentu pracoval.

Podle něj by se dal objev využít dobře v praktickém životě. „Mohli bychom díky tomu vyšlechtit nové, zajímavé odrůdy pro člověka. Navíc se dá díky tomu zlepšit produkce dřeva, ze kterého se využívají štěpky na topení nebo výrobu elektřiny,“ vyjmenoval Hejátko.

Za vším stojí dvojice hormonů – cytokininy a auxiny, které se v rostlinách nacházejí. Brněnský tým jako první na světě ukázal, jak se vzájemně tyto hormony ovlivňují. Auxiny podporují tvorbu nových orgánů v rostlině, jako jsou kořeny nebo květy. Cytokininy pak svým působením určují, jak budou nové orgány vypadat.

Objev už si nechal tým patentovat. „Zatím se jedná jen o patent národní. Už jsme si ale podali přihlášku a chceme mít i mezinárodní ochranu,“ upozornil Hejátko.

Patentů má Masarykova univerzita zatím patnáct. „Za uplynulých dvacet let jsme měli pětadvacet patentových přihlášek. Nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. Patent máme třeba na plazmovou tužku. Za celou existenci univerzity jich bude asi ještě více, ale tehdy se psaly na konkrétní vědce, nikoliv na školu,“ uvedla Eva Janouškovcová z Centra pro transfer technologií.

Podle ní je počet patentů důležitý hlavně pro to, aby objevy dostaly praktickou podobu. „Univerzita tady není od toho, aby své vědecké objevy zhmotnila. Na to musíme nalákat firmy, a průmyslové společnosti. A ty nejvíce slyší právě na množství patentů, které škola má,“ vysvětlila Janouškovcová.

Výzkum brněnským vědcům trval několik let a Masarykova univerzita na něj uvolnila více než dvacet milionů korun. „Díky tomu jsme mohli získat skleníky, růstové komory pro rostliny a speciální pomůcky. Bez peněz by žádný výzkum nebyl,“ uvedl Jiří Fajkus z Ústavu experimentální biologie Masarykovy univerzity.

Teď ale ještě práce výzkumných týmů nekončí. „Plánujeme pracovat na aplikovaném výzkumu. Sháníme peníze z ministerstva zemědělství, abychom náš objev mohli zkoušet i na hospodářsky využitelných plodinách. Třeba na řepce olejce,“ doplnil Hejátko.

Poznatky brněnských vědců už se objevily i v posledním čísle odborného časopisu Americké národní akademie věd PNAS.

Autor: Nela Maťašeje

23.2.2009 VSTUP DO DISKUSE

Neznámý pachatel v noci postříkal stříbrnou barvou auto stojící před rodinným domem ve vesnici na Ivančicku.

Vandalové se vyřádili na autech: posprejované, rozbité okno, vypuštěná kola

Pásovci jsou zajímaví schopností úplně se stočit do kuličky, čímž se chrání před predátory.

Vypadají jako spojení želvy a králíka. Dva noví pásovci se v zoo ještě nepotkali

Dopravci dostanou od kraje sto milionů k odvrácení stávky. Odborářům to nestačí

Brno – Sto milionů korun dostanou od kraje autobusoví dopravci, kteří před několika týdny vstoupili do stávkové pohotovosti. Ve čtvrtek to odhlasovali krajští zastupitelé. Pokusí se tak odvrátit hrozbu stávky, o které odboráři debatovali ve středu.

Brněnská polární stanice funguje 10 let. Vědci našli i kosti vyhynulého ještěra

Brno /INFOGRAFIKA/ – Neustálé denní světlo i teploty hluboko pod bodem mrazu překonávají vědci při expedicích na polární stanici Masarykovy univerzity v Antarktidě. Jejich bádání přineslo už několik významných objevů. Ve středu od počátku fungování stanice uplynulo přesně deset let.

Poprvé se setkají na jevišti. Bolek Polívka převychová svého syna v šaška

Brno – Jako starý panovačný šašek obklopený svým dvorem, který chce převychovat šlechtického sirotka, se v nové autorské tragikomedii představí Boleslav Polívka. Mladého šlechtice, který se ovšem šaškem stát nechce, ztvární Polívkův syn Vladimír. Bude to vůbec poprvé, kdy se oba setkají na jevišti: v brněnské premiéře, v sobotu od sedmi hodin večer v Divadle Bolka Polívky.

Od sporáku chystá hokejový turnaj. Jednou ho chce pořádat i na náměstí Svobody

Brno - Na jeden den odložit vařečku, nazout brusle, vzít do rukou hokejku a poměřit se s přáteli z branže v hokejových dovednostech. To byl sen šestatřicetiletého šéfkuchaře Davida Viktorina z brněnské restaurace Rynk.