Světový objev: Vědci z Brna ví, jak ovlivnit růst rostlin

Brno - /FOTOGALERIE/ Brněnští biologové slaví. Podařil se jim světový objev, díky kterému by se v budoucnu mohl vyřešit problém s celosvětovým nedostatkem paliva.

23.2.2009

Jan Hejátko.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vědci společně s korejskými kolegy a biology z Akademie věd totiž objevili dosud neznámý mechanismus, jakým jde ovlivnit růst rostlin, a tím i produkci biomasy, která se dá využít na výrobu elektrické energie.

„U brukvovité rostliny huseníčku rolního se nám podařilo najít bílkoviny, které regulují tvorbu biomasy. Jinými slovy, dokážeme cíleně ovlivňovat produkci této biomasy, její množství i kvalitu,“ objasnil Jan Hejátko z týmu, který na patentu pracoval.

Podle něj by se dal objev využít dobře v praktickém životě. „Mohli bychom díky tomu vyšlechtit nové, zajímavé odrůdy pro člověka. Navíc se dá díky tomu zlepšit produkce dřeva, ze kterého se využívají štěpky na topení nebo výrobu elektřiny,“ vyjmenoval Hejátko.

Za vším stojí dvojice hormonů – cytokininy a auxiny, které se v rostlinách nacházejí. Brněnský tým jako první na světě ukázal, jak se vzájemně tyto hormony ovlivňují. Auxiny podporují tvorbu nových orgánů v rostlině, jako jsou kořeny nebo květy. Cytokininy pak svým působením určují, jak budou nové orgány vypadat.

Objev už si nechal tým patentovat. „Zatím se jedná jen o patent národní. Už jsme si ale podali přihlášku a chceme mít i mezinárodní ochranu,“ upozornil Hejátko.

Patentů má Masarykova univerzita zatím patnáct. „Za uplynulých dvacet let jsme měli pětadvacet patentových přihlášek. Nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. Patent máme třeba na plazmovou tužku. Za celou existenci univerzity jich bude asi ještě více, ale tehdy se psaly na konkrétní vědce, nikoliv na školu,“ uvedla Eva Janouškovcová z Centra pro transfer technologií.

Podle ní je počet patentů důležitý hlavně pro to, aby objevy dostaly praktickou podobu. „Univerzita tady není od toho, aby své vědecké objevy zhmotnila. Na to musíme nalákat firmy, a průmyslové společnosti. A ty nejvíce slyší právě na množství patentů, které škola má,“ vysvětlila Janouškovcová.

Výzkum brněnským vědcům trval několik let a Masarykova univerzita na něj uvolnila více než dvacet milionů korun. „Díky tomu jsme mohli získat skleníky, růstové komory pro rostliny a speciální pomůcky. Bez peněz by žádný výzkum nebyl,“ uvedl Jiří Fajkus z Ústavu experimentální biologie Masarykovy univerzity.

Teď ale ještě práce výzkumných týmů nekončí. „Plánujeme pracovat na aplikovaném výzkumu. Sháníme peníze z ministerstva zemědělství, abychom náš objev mohli zkoušet i na hospodářsky využitelných plodinách. Třeba na řepce olejce,“ doplnil Hejátko.

Poznatky brněnských vědců už se objevily i v posledním čísle odborného časopisu Americké národní akademie věd PNAS.

Autor: Nela Maťašeje

23.2.2009 VSTUP DO DISKUSE

Kometa Brno proti Dukle Jihlava.

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.