Brno - Dvě hodiny odpoledne. Na rozpáleném brněnském letišti v Tuřanech právě přistává jedno z největších letadel na světě, Boeing 747. Ze Spojených států přiváží přes oceán stovky tun vybavení týmů motorkářů z celého světa pro víkendové závody populární Grand Prix. S nadšením si ho fotí takzvaní spotteři, kteří za letadly přijíždí už deset let. „Ty, které přiváží vybavení motorkářů na Velkou cenu, fotíme už třetí rok," popsal Ondřej Moravanský.

Spolu s dalšími čtrnácti milovníky letadel z celé republiky v úterý v Tuřanech fotil celkem čtyři letecké speciály převážející motorky, náhradní součástky i boxové zdi pro jezdce, kteří budou soupeřit o body do světového šampionátu na Masarykově okruhu. „Ve dvě hodiny ráno přiletěl vůbec nejzajímavější stroj. Šlo o dvoumotorové dopravní letadlo Boeing 777, které v Brně přistávalo poprvé v historii," upozornil nadšený fotograf Moravanský.

V přilehlém areálu letecké společnosti Herbst Aero čekal i na opětovný odlet boeingů. „Výskyt tolika velkých letadel je na brněnském letišti ojedinělý. Grand Prix proto patří mezi největší svátky nejen fanoušků motorek," vysvětlil Lukáš Habrnal z letecké společnosti.

Spotteři, jak si fotografové říkají, podle něj uspořádali v areálu čtyřiadvacetihodinovou akci. „Z naší terasy mají výhled téměř stejně výborný jako z tuřanské řídící věže," poznamenal Habrnal.

Ještě významnější je přílet letadel pro víc než padesát týmů, které se nejvýznamnějšího závodu motorek v České republice účastní. „Každý rok si objednají speciální bedny na vybavení od promotéra mistrovství Dorny. Z letadel se stěhují do náklaďáků, které je převáží na okruh. Některé součástky si vozí týmy přímo s sebou," popsal mluvčí automotodromu Jiří Smetana.

Na přesun svého stroje vyčkával také dvaadvacetiletý jezdec z Rohatce na Hodonínsku Jakub Kornfeil. „Náš tým si vyžádal čtyři bedny, jejichž rozměr je asi dvakrát tři metry. Převážíme v nich veškeré nářadí i části motorky. Za jeden kilogram transportovaného materiálu platíme zhruba osmnáct eur, což je v přepočtu necelých pět set korun," vypočítal Kornfeil s tím, že každá bedna váží až několik tun.

Také rohatecký jezdec, který v minulém týdnu závodil v americkém Indianapolisu, dojel už v úterý. Jeho let však na rozdíl od motorkářského vybavení směřoval do Vídně. „Cestování z týdne na týden dělá řadě jezdců problémy, naštěstí mně to už tolik nevadí," doplnil závodník.

Přesto přiznal, že zdlouhavý let z Ameriky přes půl světa a s posunem času ho mírně unavil. „Naštěstí nás letadlo chránilo aspoň před vedrem. Je v něm totiž pěkný chládek," pousmál se Kornfeil.

Spolu s dalšími motorkáři oblékne kombinézu na hlavní závod v neděli. Hned po skončení Velké ceny začnou týmy vybavení zase balit. „Tentokrát ho nebude třeba skládat do beden, ale zamíří rovnou do náklaďáků," sdělil motorkář.

Poslední části vybavení naloží týmy podle mluvčího automotodromu až v pondělí. „Náklaďáky je pak přes celou Evropu povezou do Velké Británie, kde je další závod mistrovství," podotkl Smetana.

Převoz vybavení na Grand Prix v Brně
- dvoumotorové dopravní letadlo Boeing 777 převážející vybavení pro motocyklovou Grand Prix přistálo včera ve dvě hodiny ráno v Brně poprvé v historii
- s nářadím, částmi motorek, náhradními součástkami a také boxy jezdců včera na tuřanské letiště zamířily také tři Boeingy 747
- bedny pro převoz vybavení pronajímá promotér šampionátu Dorna
- za převoz jednoho kilogramu zaplatí týmy bezmála pět set korun
- na brněnský Masarykův okruh přemístí bedny nákladní auta
- pryč z Brna povezou vybavení jezdců v pondělí, a to přes Evropu do Velké Británie, kde je na programu další závod mistrovství

MARKÉTA TURKOVÁ
JAN PAŘÍK