VYBERTE SI REGION

Svitavská radiála se rozjede už letos

Brno /INFOGRAFIKA/ - Obří křižovatka v brněnské Sportovní ulici, takzvaná Svitavská radiála, se možná začne stavět už letos.

11.9.2009 2
SDÍLEJ:

Stavební práce - tunely DobrovskéhoFoto: AN Zlínsko

Díky penězům, které získalo od státu Ředitelství silnic a dálnic. Náspy pod chystané mosty, po kterých pojedou šňůry aut, tak nejspíš vzniknou do už konce letošního roku.

Stavba původně měla začít už letos v červnu, stát však na ni tehdy v rozpočtu nenašel místo. „Tehdy byl celkový nedostatek peněz na dopravní infrastrukturu, netýkalo se to samozřejmě jen Brna,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Teď to však vypadá, že se váznoucí stavební práce konečně pohnou kupředu. „Ředitelství silnic a dálnic mě ujistilo, že se pojede podle plánu. Zdržení by totiž mělo dalekosáhlé následky, nemohly by se otevřít tunely vedoucí pod Královým Polem a Žabovřeskami. Proto mě ta zpráva opravdu potěšila,“ uvedl primátor města Brna Roman Onderka. Podle jeho slov brněnský magistrát dělal všechno pro to, aby situace takto dopadla.

Zatím se na budoucí kolosální křižovatce, která bude zapojovat tunely Dobrovského v Králově Poli do velkého městského okruhu, udělaly jen základní přípravné práce. „Máme hotové přeložky plynovodu a horkovodů a další drobnější věci,“ uvedl vedoucí manažer stavby velkého městského okruhu Martin Kolátor. Díky přílivu peněz teď pracovníci připraví náspy pod mosty. „V těch místech jsou mokřady. Pokud bychom tam dali mosty bez pořádného základu, začaly by se časem hýbat. A ty náspy je potřeba udělat do zimy, pokud to nestihneme, zdrží to stavbu asi o půl roku,“ nastínil situaci Kolátor.

Svitavská radiála má navázat na vyústění Dobrovského tunelů, které mají být dokončené v roce 2011. Bude dál pokračovat ulicí Sportovní, směrem na Svitavy a do centra Brna. Bez radiály by se tunely, dlouhé kolem dvanácti set metrů, nemohly zprovoznit.

Aby si lidé dokázali představit, o jakou stavbu vlastně jde, a na vlastní oči se přesvědčit, v jaké jsou tunely fázi, připravilo Ředitelství silnic a dálnic a Sdružení velkého městského okruhu den otevřených dveří.

Celkový pohled na MÚK od Králova Pole.

V sobotu od devíti hodin ráno do dvou hodin odpoledne si tak lidé projdou místa, kam normálně můžou jen těžké stroje a kvalifikovaní pracovníci. „Oba tunely jsou momentálně prokopané asi ze dvou třetin, to je zhruba osm set metrů každý. Výruby jsou zatím zpevněné betonovou směsí, aby se stěny nezbortily. Na prvních osmdesáti metrech jsou pokryté už i druhou zpevňovací vrstvou. Potom na ni ještě přijdou obklady,“ popsal současnou fázi stavby tunelů Kolátor.

Zájemcům o prohlídku doporučuje vzít si pevné boty. „Máme štěstí, že je rozumné počasí. Snad vydrží a návštěvníci se nám nebudou vracet obalení blátem od hlavy až k patě,“ usmál se Kolátor.

Autor: Markéta Forró

11.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies