Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pondělí ve 20:00, najdete v úterním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Podle některých lidí je zbytečné světla znovu zapínat, protože provoz funguje i bez nich. Na rozdíl třeba od křižovatky ulic Koliště – Milady Horákové. Brňané si stěžují, že tam kvůli nefunkční signalizaci vzniká chaos.

Řada lidí si vypnutí semaforů spojovala s rekonstrukcí Moravského náměstí. „Jenže ta už je dávno hotová. Myslela jsem, že to souvisí i s opravou Joštovy ulice, ale i ta už je skoro dokončená. Vůbec proto nechápu, proč tam pořád svítí jen oranžová. Buď mají semafory pustit, nebo je vypnout,“ podotkla třeba studentka Jana Fojtíková.

I někteří motoristé nechápou, proč semafory několik měsíců pouze blikají. „Nefungují už dlouho. Když byly zapnuté, bylo tu bezpečněji. Teď si musím dávat větší pozor, aby mi někdo nevběhl pod auto. Lidé občas vchází na přechod na poslední chvíli. Ale většinou nemusím dlouho čekat,“ zmínil Petr Kašpar.

Místo pro autobusy

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka na semaforech začne zase svítit červená a zelená po skončení oprav Joštovy ulice. „Bude to koncem dubna. Křižovatku teď využíváme pro otáčení autobusů náhradní dopravy. Potřebují totiž obrovský prostor, který jsme jinde nenašli,“ vysvětlil Bielko.

Upozornil, že jiné řešení je drahé. „Pokud autobusy objedou okruh po brněnských ulicích, musí až na Malinovského náměstí. To je skoro kilometr zbytečné jízdy, což znamená milionové náklady. Vždyť autobusy místo linky číslo čtyři jezdí každých pět minut,“ podotkl vedoucí.

Potvrdila to i mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. „Na náměstí není velký provoz, je tam dost místa. Je hned u zastávky Česká, kudy čtyřka běžně jezdí,“ podotkla Škrancová.

Nejen na Moravském náměstí bývají semafory vypnuté. S křižovatkou bez světel se lidé setkávají na rozhraní ulic Koliště – Milady Horákové, Koliště – Bratislavská nebo Milady Horákové – Příkop.

Zkušenosti s první z těchto křižovatek má například Brňanka Ilja Plocková. „Vždycky trvalo několik minut, než přijela policie. Do té doby tam byl naprostý chaos. Úplná anarchie. Každý si jezdil, jak chtěl. Chodci čekali třeba čtvrt hodiny, než mohli ulici přejít,“ zlobila se.

Bielko s tím nesouhlasí. „Semafory tam vždy vypínáme na žádost policie. Třeba když je tam nehoda a tvoří se kolony,“ vysvětlil Bielko.
Podle mluvčího brněnské policie Pavla Švába muži zákona ulice uvolní rychleji než semafor. „Většinou se ji povede uvolnit do jedné až dvou hodin. Když řídí dopravu policie, je lepší semafory vypnout, aby řidiče nemátly,“ objasnil Šváb.