Zelená zóna otevřená lidem a venkovní expozice vzniká v okolí Technického muzea Brno. Park, kterým lidé mohou volně procházet a obdivovat při tom vystavené objekty po vzoru francouzského Parc de la Villette, doplňují haly s rozsáhlými sbírkami historických vozů hromadné dopravy. Tato představa zatím zůstává jen v projektech studentů architektury brněnského Vysokého učení technického. O rozšíření výstavních prostor ale muzeum jedná.

Sedmičlenná skupina, ve které pracují také dvě francouzské studentky, předvede první výsledky letos v prosinci. Budoucí architekti se zabývají tím, jak areál v Králově Poli více otevřít lidem a zrevitalizovat okolí. „Řeší také, zda je možné připojit k areálu i opuštěnou točnu bývalého tramvajového terminálu," prozradila vedoucí architektka Helena Zemánková.

Nedostatek místa
• další prostory pro své expozice hledá muzeum dlouhodobě
• v líšeňském depozitáři má muzeum několik desítek tramvají i vlaků
• s firmou Adma technické muzeum jedná o výměně pozemků v sousedství
• studenti architektury z techniky navrhli, jak využít okolní prostory

Studenti se inspirovali v zahraničí. Za vzor si vzali například pařížský park Parc de la Villette, kde se muzeum vědy a techniky nachází v budově bývalých jatek. Řada exponátů stojí venku a lidé je mohou vidět ve dne i v noci. „Zdroj nápadů je pro nás rovněž revitalizované muzeum v Manchesteru. Ne nadarmo se Brnu říká moravský Manchester," podotkla Zemánková.

Zda se ale vize mladých architektů někdy stanou skutečností, záleží zejména na tom, jestli muzeum získá prostor pro rozšíření. K muzeu přiléhají soukromé pozemky s halami. „Jednáme s jejich majitelem o výměně za naše pozemky v areálu bývalých řečkovických kasáren," informovala mluvčí muzea Klára Havlíčková Šikulová.

Zmíněné parcely mají rozlohu přibližně osm tisíc metrů čtverečních. „Jednání jsme zahájili, ovšem je to běh na dlouhou trať," potvrdil za firmu Adma vlastnící pozemky u muzea Libor Vítů. Délku vyjednávání odhadla mluvčí muzea na pět až šest let.

Pokud muzeum pozemky získá, může v nich vystavit tramvaje, které v současnosti čekají v jeho líšeňském depozitáři. „Vznikl by tím takzvaný technopark," dodala Havlíčková Šikulová.

V depozitáři muzeum skladuje vozidla z Brna, Prahy, Ostravy a dalších měst. Prohlédnout si je lze jen po předchozí domluvě. Údržba strojů je přitom velice nákladná. „V depu v Líšni máme přes sedmdesát vozů. Mezi nimi i parní lokomotivy a železniční vlaky," sdělil již dříve odborník muzea Tomáš Kocman.