VYBERTE SI REGION

Tivoli: název spojuje secesi a italské letovisko

Brno /PŘÍBĚHY BRNĚNSKÝCH DOMŮ/ - Příběhem secesního domu Tivoli začíná nový seriál Deníku Rovnost. Obdivovanou stavbu ve třicátých letech teoretici ostře kritizovali

22.1.2012 6
SDÍLEJ:

Secesní dům Tivoli v minulosti odborníci kritizovali.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Co má společného oblíbené výletní místo nedaleko Říma a blok secesních domů na brněnském Konečného náměstí? Název Tivoli. Na počátku dvacátého století byl totiž nyní rušný dopravní uzel vyhledávaným výletním místem Brňanů. Slovo Tivoli proto měla v názvu současná Jiráskova ulice. Poté se tak jmenovalo celé náměstí i výstavní secesní dům mezi ulicemi Úvoz a Veveří. Jemu je věnovaný první díl seriálu Deníku Rovnost Příběhy brněnských domů.

Tivoli postavil jeden z nejvýznamnějších brněnských stavitelů František Pawlů na přelomu devatenáctého a dvacátého století při rozvoji města. „Tehdy na místě nebyla téměř žádná zástavba. Mírné návrší se stalo častým cílem výletů. Nejstarší Brňané dodnes říkají, že jdou na vyhlídku, když o tomto místě hovoří,“ podotkla brněnská historička Milena Flodrová.

Nájemní dům Tivoli je nejstarší stavbou architekta Pawlů na Konečného náměstí. „Je to také jeden z prvních příkladů takzvané florální secese. Dům má na sobě mnoho rostlinných a zdobných motivů,“ uvedl historik architektury Jan Sedlák.

Bloku domů vévodí dvě věže s kupolemi. Takový prvek byl v devatenáctém století v Brně běžný. Stavitelé jimi zvýrazňovali rohové části,“ dodal znalec.

Pawlů podle něho postavil monumentální dům, který Brnu dodával punc velkoměsta. Zatímco po vzniku vzbudil nadšení, po první světové válce se brněnská secese setkala s ostrou kritikou. „Zakladatel semináře dějin umění na Masarykově univerzitě Eugen Dostál odsoudil v roce 1928 Tivoli pro přímo nevkusné úpravy domů, záležející v nestvůrných betonových prolamovaných kupolích nad rohy domů a v nadbytku nezdařilé dekorace na fasádě,“ ocitoval Dostála Sedlák.

Hodnotu secese začali teoretici opět uznávat až od šedesátých let minulého století. „A v roce 1996 ocenil Tivoli při návštěvě Brna americký neofunkcionalistický architekt Richard Meier. Při cestě městem si nechal u domu speciálně zastavit. Zadíval se na stavbu a pak prohlásil, že je to jeden z domů, na které máme být v Brně hrdí. I když Meier vytváří úplně jiný typ architektury,“ upozornil Sedlák.

Od roku 1969 má v domě ateliér architekt Josef Borkovec. „Rozhodla náhoda. Vyřadili tehdy jeden byt z bytového fondu. Zažádal jsem o přidělení ateliéru. I když jsem potřeboval spíše byt,“ řekl Borkovec.

Na domě ho nejvíc oslovuje výtvarné pojetí. „Secesi mám rád. Po stavební stránce mě fascinuje schodiště uvnitř domu. Jeho stupně jsou vetknuty do zdí a působí vzdušně,“ dodal architekt. V domě číslo jedna se navíc podle něho dochoval i byt původního majitele domu. Nade dveřmi se nachází také skleněná vitráž podle návrhů Alfonse Muchy.

Autor: Klára Židková

22.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Vive la France! Bitvu tří císařů opět ovládli Napoleonovi vojáci

Tvarožná /REPORTÁŽ/ – Po 211 letech se historie na Slavkovském bojišti v sobotu odpoledne zopakovala. Přibližně tisícovka vojáků oděných do dobových uniforem před zraky několika tisíců lidí svedla boj připomínající Napoleonovo vítězství v bitvě tří císařů z roku 1805.

AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno /FOTOGALERIE/ – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies