VYBERTE SI REGION

Tramvaj 1724 jezdila sama. Mohlo za to vlhko

Brno (EXKLUZIVNĚ) – Brněnský Deník Rovnost získal exkluzivní informace ze znaleckého posudku na tramvaj, která se samovolně rozjížděla.

7.6.2008 7
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií
Srážka tramvají před vozovnou Medlánky.

Srážka tramvají před vozovnou Medlánky.Foto: Drážní inspekce

V historii městské hromadné dopravy v Brně neexistoval ještě donedávna případ, že by technika zvítězila nad člověkem. Do archívů se zapsala až dvacetiletá tramvaj s evidenčním číslem 1724. V polovině letošního dubna se sama nastartovala, zařadila rychlost a přestože byla řádně zabrzděná, rozjela se z vozovny v brněnských Medlánkách ven.

Téměř dva měsíce zkoumali „neposlušnou“ tramvaj soudní znalci a experti z Drážní inspekce. Brněnskému Deníku Rovnost se podařilo zjistit, jaký měla problém. Na elektrické kabely působila vlhkost. Ta pak udělala z tramvaje neovladatelné monstrum.

„Jednalo se o mimořádnou technickou závadu, se kterou jsem se za svou kariéru ještě nesetkal. Po prozkoumání útrob tramvaje jsme s kolegy přišli na to, že závada byla v konektoru, který zoxidoval,“ řekl soudní znalec z oboru dopravy Jiří Finstrle, který se specializuje na posuzování příčin nehod v městské dopravě.

Znalecký posudek má několik desítek stran. Znalci totiž museli tramvaj téměř celou „vykuchat“ a prohlédnout kilometry drátů a kabelů. Závada, s níž podle posudku nepočítali ani konstruktéři v ČKD. Tedy v továrně, která tramvaj před dvaceti lety vyrobila. Na vadný konektor totiž působilo vlhko a mokro. Jakmile konektor zoxidoval, dával do rozvodné skříně zcela opačné povely, než chtěl řidič soupravy.

To například zavinilo, že tramvaj místo brzdění jela stále rychleji. Stalo se to dokonce řidiči na lince číslo osm z Líšně do Starého Lískovce ve chvíli, kdy měl vůz plný lidí. Před zastávkou sešlápl brzdu, ale tramvaj místo toho zrychlila. Stále zrychlující projela dvě zastávky bez zastavení a řidič nebyl s to několikatunové monstrum ubrzdit. „Řidič rozjetou tramvaj zastavil až poté, co zmáčknul tlačítko rychlobrzdy. Nikomu z cestujících se naštěstí nic nestalo,“ řekl inspektor Drážní inspekce Jaroslav Kalus.

Neobvyklá závada donutila mechaniky, aby si tramvaj nechali v medlánecké vozovně. Tam byla dva dny a pak se samovolně rozjela. Jen náhodou se nedostala do brněnských ulic. Zastavila se totiž o soupravu, s níž vyjížděl řidič jen o pár vteřin před ní.

Policie, která nehodu rovněž vyšetřovala, vyloučila, že by za kolizi mohl některý ze zaměstnanců dílen. Tramvaj byla totiž zabrzděná na dvojím systému brzd. Kolejnicové a mechanické. Navíc stála na rovině a podle předpisů ani nemusela být zajištěna klínem. Ve chvíli, kdy se jí zapnul motor a souprava se dala do pohybu, přetlačila síla motoru oboje brzdy.

Původní odhad způsobené škody po srážce dvou tříčlánkových tramvají byl jeden milion korun. V pátek dopravní podnik škodu upřesnil. Je mnohem vyšší, než byl odhad. „Škoda se vyšplhala k hranici tří a půl milionu korun,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Autor: Pavel Mokrý

7.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies