VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaj 1724 jezdila sama. Mohlo za to vlhko

Brno (EXKLUZIVNĚ) – Brněnský Deník Rovnost získal exkluzivní informace ze znaleckého posudku na tramvaj, která se samovolně rozjížděla.

7.6.2008 7
SDÍLEJ:

Srážka tramvají před vozovnou Medlánky.Foto: Drážní inspekce

V historii městské hromadné dopravy v Brně neexistoval ještě donedávna případ, že by technika zvítězila nad člověkem. Do archívů se zapsala až dvacetiletá tramvaj s evidenčním číslem 1724. V polovině letošního dubna se sama nastartovala, zařadila rychlost a přestože byla řádně zabrzděná, rozjela se z vozovny v brněnských Medlánkách ven.

Téměř dva měsíce zkoumali „neposlušnou“ tramvaj soudní znalci a experti z Drážní inspekce. Brněnskému Deníku Rovnost se podařilo zjistit, jaký měla problém. Na elektrické kabely působila vlhkost. Ta pak udělala z tramvaje neovladatelné monstrum.

„Jednalo se o mimořádnou technickou závadu, se kterou jsem se za svou kariéru ještě nesetkal. Po prozkoumání útrob tramvaje jsme s kolegy přišli na to, že závada byla v konektoru, který zoxidoval,“ řekl soudní znalec z oboru dopravy Jiří Finstrle, který se specializuje na posuzování příčin nehod v městské dopravě.

Znalecký posudek má několik desítek stran. Znalci totiž museli tramvaj téměř celou „vykuchat“ a prohlédnout kilometry drátů a kabelů. Závada, s níž podle posudku nepočítali ani konstruktéři v ČKD. Tedy v továrně, která tramvaj před dvaceti lety vyrobila. Na vadný konektor totiž působilo vlhko a mokro. Jakmile konektor zoxidoval, dával do rozvodné skříně zcela opačné povely, než chtěl řidič soupravy.

To například zavinilo, že tramvaj místo brzdění jela stále rychleji. Stalo se to dokonce řidiči na lince číslo osm z Líšně do Starého Lískovce ve chvíli, kdy měl vůz plný lidí. Před zastávkou sešlápl brzdu, ale tramvaj místo toho zrychlila. Stále zrychlující projela dvě zastávky bez zastavení a řidič nebyl s to několikatunové monstrum ubrzdit. „Řidič rozjetou tramvaj zastavil až poté, co zmáčknul tlačítko rychlobrzdy. Nikomu z cestujících se naštěstí nic nestalo,“ řekl inspektor Drážní inspekce Jaroslav Kalus.

Neobvyklá závada donutila mechaniky, aby si tramvaj nechali v medlánecké vozovně. Tam byla dva dny a pak se samovolně rozjela. Jen náhodou se nedostala do brněnských ulic. Zastavila se totiž o soupravu, s níž vyjížděl řidič jen o pár vteřin před ní.

Policie, která nehodu rovněž vyšetřovala, vyloučila, že by za kolizi mohl některý ze zaměstnanců dílen. Tramvaj byla totiž zabrzděná na dvojím systému brzd. Kolejnicové a mechanické. Navíc stála na rovině a podle předpisů ani nemusela být zajištěna klínem. Ve chvíli, kdy se jí zapnul motor a souprava se dala do pohybu, přetlačila síla motoru oboje brzdy.

Původní odhad způsobené škody po srážce dvou tříčlánkových tramvají byl jeden milion korun. V pátek dopravní podnik škodu upřesnil. Je mnohem vyšší, než byl odhad. „Škoda se vyšplhala k hranici tří a půl milionu korun,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Autor: Pavel Mokrý

7.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kníničská ulice v Brně.
3

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Brno – Padesát korun musel zaplatit prvorepublikový řidič autobusu či nákladního auta, pokud ho nachytali četníci když jel mimo obec více než padesát kilometrů v hodině. Do těchto časů se mohli alespoň na chvíli vrátit návštěvníci akce To bude jízda. Otevřely se jim brány depozitáře brněnského technického muzea a zájemci se projeli dobovými autobusy.

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies