VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaj 1724 jezdila sama. Mohlo za to vlhko

Brno (EXKLUZIVNĚ) – Brněnský Deník Rovnost získal exkluzivní informace ze znaleckého posudku na tramvaj, která se samovolně rozjížděla.

7.6.2008 7
SDÍLEJ:

Srážka tramvají před vozovnou Medlánky.Foto: Drážní inspekce

V historii městské hromadné dopravy v Brně neexistoval ještě donedávna případ, že by technika zvítězila nad člověkem. Do archívů se zapsala až dvacetiletá tramvaj s evidenčním číslem 1724. V polovině letošního dubna se sama nastartovala, zařadila rychlost a přestože byla řádně zabrzděná, rozjela se z vozovny v brněnských Medlánkách ven.

Téměř dva měsíce zkoumali „neposlušnou“ tramvaj soudní znalci a experti z Drážní inspekce. Brněnskému Deníku Rovnost se podařilo zjistit, jaký měla problém. Na elektrické kabely působila vlhkost. Ta pak udělala z tramvaje neovladatelné monstrum.

„Jednalo se o mimořádnou technickou závadu, se kterou jsem se za svou kariéru ještě nesetkal. Po prozkoumání útrob tramvaje jsme s kolegy přišli na to, že závada byla v konektoru, který zoxidoval,“ řekl soudní znalec z oboru dopravy Jiří Finstrle, který se specializuje na posuzování příčin nehod v městské dopravě.

Znalecký posudek má několik desítek stran. Znalci totiž museli tramvaj téměř celou „vykuchat“ a prohlédnout kilometry drátů a kabelů. Závada, s níž podle posudku nepočítali ani konstruktéři v ČKD. Tedy v továrně, která tramvaj před dvaceti lety vyrobila. Na vadný konektor totiž působilo vlhko a mokro. Jakmile konektor zoxidoval, dával do rozvodné skříně zcela opačné povely, než chtěl řidič soupravy.

To například zavinilo, že tramvaj místo brzdění jela stále rychleji. Stalo se to dokonce řidiči na lince číslo osm z Líšně do Starého Lískovce ve chvíli, kdy měl vůz plný lidí. Před zastávkou sešlápl brzdu, ale tramvaj místo toho zrychlila. Stále zrychlující projela dvě zastávky bez zastavení a řidič nebyl s to několikatunové monstrum ubrzdit. „Řidič rozjetou tramvaj zastavil až poté, co zmáčknul tlačítko rychlobrzdy. Nikomu z cestujících se naštěstí nic nestalo,“ řekl inspektor Drážní inspekce Jaroslav Kalus.

Neobvyklá závada donutila mechaniky, aby si tramvaj nechali v medlánecké vozovně. Tam byla dva dny a pak se samovolně rozjela. Jen náhodou se nedostala do brněnských ulic. Zastavila se totiž o soupravu, s níž vyjížděl řidič jen o pár vteřin před ní.

Policie, která nehodu rovněž vyšetřovala, vyloučila, že by za kolizi mohl některý ze zaměstnanců dílen. Tramvaj byla totiž zabrzděná na dvojím systému brzd. Kolejnicové a mechanické. Navíc stála na rovině a podle předpisů ani nemusela být zajištěna klínem. Ve chvíli, kdy se jí zapnul motor a souprava se dala do pohybu, přetlačila síla motoru oboje brzdy.

Původní odhad způsobené škody po srážce dvou tříčlánkových tramvají byl jeden milion korun. V pátek dopravní podnik škodu upřesnil. Je mnohem vyšší, než byl odhad. „Škoda se vyšplhala k hranici tří a půl milionu korun,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Autor: Pavel Mokrý

7.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kauzu podezřelých zakázek v domově důchodců znovu řeší brněnský soud

Krajský soud v Brně začal projednávat dvojnásobnou 
vraždu v Jihlavě.
 Obžalovaným je
 nadějný hudebník Marek Č.
AKTUALIZUJEME
1 3

Za dvojnásobnou vraždu dostal 20 let se zvýšenou ostrahou

Černá Hora: auta pojedou třicítkou, jedná se o objížďce pro kamiony

Brno, Černá Hora – Cestu z Brna na Svitavy po přetížené silnici I/43 zkomplikuje nově nejen uzavřený most v Černé Hoře na Blanensku. O situaci v této obci, kterou nyní denně jezdí tisíce automobilů, ve středu jednali zástupci policie, ředitelství silnic a dálnic a vedení Černé Hory. „V nejbližších dnech policie v obci sníží nejvyšší povolenou rychlost na třicet kilometrů v hodině,“ informoval o jednom z opatření mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

AKTUALIZOVÁNO

V sezoně chci dát aspoň 12 gólů, řekl Michal Škoda v online rozhovoru Deníku

Brno /VIDEO/ – Zkusil si vysněné zahraniční angažmá, ale z norského Lilleströmu se fotbalista Michal Škoda vrátil zpět do Zbrojovky. Hostování na severu Evropy si představoval určitě jinak, ze třinácti utkání nastoupil pouze třikrát v základní sestavě a jedinou branku vstřelil hned při své premiéře.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Zaparkování auta je poměrně jednoduchý úkon, který ale někteří jedinci dokážou odfláknout vrcholným způsobem. Ať už jde o nedostatek trpělivosti, zkušeností nebo čistou lhostejnost ke svému okolí, někteří řidiči si svým chováním koledují o potrestání. A někdy ho i dostanou. A někdy je to i vtipné.

Froome býval suverénnější. Konkurence teď bude hladovější, říká Bárta

Brno /ROZHOVOR/ – Giro d'Italia a Tour de France v jednom roce? Pro profesionálního cyklistu velice náročná zkouška, někteří jezdci s díky odmítají. Cyklista ze Sobůlek na Hodonínsku Jan Bárta si v letošní sezoně vyzkoušel italský podnik, jeden ze tří nejprestižnějších evropských etapových závodů. Slavnou „Starou dámu“ sledoval pouze zpovzdálí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení