VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaj 1724 jezdila sama. Mohlo za to vlhko

Brno (EXKLUZIVNĚ) – Brněnský Deník Rovnost získal exkluzivní informace ze znaleckého posudku na tramvaj, která se samovolně rozjížděla.

7.6.2008 7
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

Srážka tramvají před vozovnou Medlánky.Foto: Drážní inspekce

V historii městské hromadné dopravy v Brně neexistoval ještě donedávna případ, že by technika zvítězila nad člověkem. Do archívů se zapsala až dvacetiletá tramvaj s evidenčním číslem 1724. V polovině letošního dubna se sama nastartovala, zařadila rychlost a přestože byla řádně zabrzděná, rozjela se z vozovny v brněnských Medlánkách ven.

Téměř dva měsíce zkoumali „neposlušnou“ tramvaj soudní znalci a experti z Drážní inspekce. Brněnskému Deníku Rovnost se podařilo zjistit, jaký měla problém. Na elektrické kabely působila vlhkost. Ta pak udělala z tramvaje neovladatelné monstrum.

„Jednalo se o mimořádnou technickou závadu, se kterou jsem se za svou kariéru ještě nesetkal. Po prozkoumání útrob tramvaje jsme s kolegy přišli na to, že závada byla v konektoru, který zoxidoval,“ řekl soudní znalec z oboru dopravy Jiří Finstrle, který se specializuje na posuzování příčin nehod v městské dopravě.

Znalecký posudek má několik desítek stran. Znalci totiž museli tramvaj téměř celou „vykuchat“ a prohlédnout kilometry drátů a kabelů. Závada, s níž podle posudku nepočítali ani konstruktéři v ČKD. Tedy v továrně, která tramvaj před dvaceti lety vyrobila. Na vadný konektor totiž působilo vlhko a mokro. Jakmile konektor zoxidoval, dával do rozvodné skříně zcela opačné povely, než chtěl řidič soupravy.

To například zavinilo, že tramvaj místo brzdění jela stále rychleji. Stalo se to dokonce řidiči na lince číslo osm z Líšně do Starého Lískovce ve chvíli, kdy měl vůz plný lidí. Před zastávkou sešlápl brzdu, ale tramvaj místo toho zrychlila. Stále zrychlující projela dvě zastávky bez zastavení a řidič nebyl s to několikatunové monstrum ubrzdit. „Řidič rozjetou tramvaj zastavil až poté, co zmáčknul tlačítko rychlobrzdy. Nikomu z cestujících se naštěstí nic nestalo,“ řekl inspektor Drážní inspekce Jaroslav Kalus.

Neobvyklá závada donutila mechaniky, aby si tramvaj nechali v medlánecké vozovně. Tam byla dva dny a pak se samovolně rozjela. Jen náhodou se nedostala do brněnských ulic. Zastavila se totiž o soupravu, s níž vyjížděl řidič jen o pár vteřin před ní.

Policie, která nehodu rovněž vyšetřovala, vyloučila, že by za kolizi mohl některý ze zaměstnanců dílen. Tramvaj byla totiž zabrzděná na dvojím systému brzd. Kolejnicové a mechanické. Navíc stála na rovině a podle předpisů ani nemusela být zajištěna klínem. Ve chvíli, kdy se jí zapnul motor a souprava se dala do pohybu, přetlačila síla motoru oboje brzdy.

Původní odhad způsobené škody po srážce dvou tříčlánkových tramvají byl jeden milion korun. V pátek dopravní podnik škodu upřesnil. Je mnohem vyšší, než byl odhad. „Škoda se vyšplhala k hranici tří a půl milionu korun,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Autor: Pavel Mokrý

7.6.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Setkání s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem v rámci projektu Deník s vámi.
SLEDUJEME ON-LINE
3

Sledujte ONLINE zpravodajství ze setkání s jihomoravským hejtmanem Šimkem

Ilustrační foto.

Fakultní nemocnice? Univerzita odpovědnost převezme až bez dluhů

Věnoval se klimatizaci a vjel na přejezd. Vzápětí musel prorazit závoru

Brno – Na větší opatrnost řidičů při projíždění železničními přejezdy upozorňují jihomoravští policisté. V pondělí proto připomněli nebezpečnou situaci z loňského prosince. Řidič nákladního auta se tehdy v brněnské Kaštanové ulici směrem na Tuřany věnoval nastavení klimatizace a nepostřehl, že se blíží k přejezdu i přes to, že přejezdové signalizační zařízení blikalo červenými světly. „Zvonku si řidič všiml až v době, kdy bylo pozdě," popsal případ policejní mluvčí Pavel Šváb.

Před 140 lety se narodil jihomoravský badatel Absolon

Brno /FOTOGALERIE/ - Manažer i strůjce velkých vizí. Karel Absolon. Život i dílo jedné z nejvýznamnějších postav evropské archeologie první poloviny 20. století připomíná na nové výstavě Moravské zemské muzeum v Brně. Výstavu hostí Dietrichsteinský palác na Zelném trhu v Brně, a to u příležitosti letošního 140. výročí Absolonova narození.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Takový zápas nám určitě zvedne sebevědomí, věří Čiliak

Liberec - Sezona Komety Brno sice neprobíhá zcela v souladu s vysokými očekáváními a představami vedení klubu, přesto může mužstvo vedené kapitánem Leošem Čermákem hřát výtečná bilance ze zápasů proti obhájci titulu Liberci. Kometa z nich vytěžila deset bodů z 12 možných a díky nedělní výhře 2:1 pod Ještědem drží těsně šestou příčku před dotírajícím Chomutovem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies