VYBERTE SI REGION

Tramvaj pod Špilberkem dostala novou trasu

Brno – Urychlit cestování a vyhnout se strmému stoupání v Pekařské ulici. To byly hlavní důvody, proč nechalo město Brno na konci sedmdesátých let razit tramvajový tunel pod kopcem Špilberk. Přestože je projekt už přes třicet let mrtvý, město myšlenku stále úplně neopustilo.Koncepty územního plánu dokonce řeší dvě podoby tohoto ambiciózního projektu.

17.8.2011 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Reich

Tunel pod Špilberkem namysleli architekti podle zadání, které dostali od města.. „Je to určitý výhled do budoucna. Projekt totiž může zajistit rychlejší a kapacitnější hromadnou dopravu mezi Joštovou ulicí a oblastí kolem Mendlova náměstí,“ uvedl náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Ve třech návrzích plánu zakreslili architekti dvě trasy tramvaje. „První jsme převzali ze stávajícího územního plánu. Jenže se nám nezdá vhodná. Vjezd by narušil ucelenou uliční frontu Joštovy ulice. Jen obtížně by jej schválili památkáři,“ uvedl tvůrce konceptů územního plánu Jaroslav Dokoupil ze společnosti Arch Design.

Pro případ, že město skutečně bude chtít tunely stavět, doplnili architekti zcela novou trasu. „V ní je vjezd z volného prostoru před budovou ombudsmana,“ řekl Dokoupil. Zároveň doplnil, že druhou trasu doposud nikdo podrobně neprověřoval.

Zároveň zdůraznil, že s postavením tunelu nesmí zmizet koleje z Pekařské ulice. „Tramvaj je městotvorný prvek a nad zemí musí být především. Jinak se z ulice může vytratit život,“ upozornil architekt.Na stejném doporučení se shodli i odborníci dopravního podniku. „Tunel nadzemní trať nenahradí. A jeho pozitivní dopady je ještě nutné prověřit,“ uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

Se snahou vést tramvaj pod brněnským hradem přišlo vedení města na konci sedmdesátých let minulého století. Tramvaj měla vjíždět do tunelu v místech dnešní proluky v Pekařské ulici číslo devadesát. V mírném pravotočivém oblouku pak projet špilberský masiv a v prostoru křížení Marešovy a Joštovy ulice vyjíždět na povrch.

První částí projektu bylo v roce 1978 ražení průzkumné štoly z Pekařské ulice. „O rok později ale město ražbu zastavilo. Proč, to dnes pořádně nikdo neví. Zřejmě se rozhodlo přesunout peníze jinam. Zůstala jen štola,“ podotkl průzkumník Kamil Pokorný ze společnosti Agartha.

Vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko si myslí, že stavba tunelu je v nejbližších letech nereálná. „Byla by to minimálně miliardová investice. Tolik peněz zatím město nemá, leda by spadly z nebe. Daleko větší priority mají stavba tratí k univerzitnímu kampusu, na Lesnou, na sídliště Kamechy či prodloužení do líšeňské Holzovy ulice,“ uvedl Bielko.

To, že konkrétní plány s podzemní tramvají město doposud nemá, potvrdil náměstek primátora. „Zatím nikdo tento projekt nerozvíjí. Je to otázka desítek let,“ přiznal Macek.

Autor: Petr Jeřábek

17.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZUJEME

Ve vlaku na brněnském nádraží se střílelo. U Malé Ameriky cvičily aktivní zálohy

Brno – Posily! Ozbrojený útočník! Výkřiky a výstřely se nesly v sobotu okolím brněnské Malé Ameriky. Ozbrojené zálohy na tamních kolejích trénovaly, jak se chovat při nečekaných situacích, které jejich členy mohou potkat při rutinních konrolách cestujících.

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Betlémské světlo dorazilo do Brna. V neděli si pro něj lidé přijdou na Petrov

Brno – Jihomoravští skauti dovezli v sobotu večer do Brna Betlémské světlo. Do Evropy jej od osmdesátých let vozí letadlem z izraelského města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies