„Moc příjemně mě tramvaj překvapila. Má krásný design, je tichá a při jízdě jsem měl pocit, že má někdo zájem, abych se cítil dobře. Byla to luxusní jízda,“ shrnul svoje zážitky Lukáš Svoboda, který se tramvají, nyní již pokřtěnou jménem Žofinka, svezl během jejího tříměsíčního zkušebního provozu. Ještě minulý týden jezdila tramvaj na zkoušku na trase linky dvanáct.

I když by měla staronová tramvaj s 215 místy pro cestující vyjet do ulic v nejbližších dnech, kterou trasou pojede, není ještě jasné. „Tramvaj se dá využít na všech trasách kromě osmičky, která je obousměrná. Může jezdit třeba na místě šestky nebo dvanáctky, kde se i zkoušela. Své trasy ale může i měnit,“ přiblížila mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová.

Brno v roce 1997 zakoupilo od ČKD čtyři vozy typu RT6–N1 za sto milionů korun. Naostro však nikdy nevyjely, protože firma vzápětí zkrachovala a nedokončila potřebné testy. Znovuzprovoznění první z nich stálo město další milion korun. Tramvaje měly problémy s bržděním a elektroinstalací. Po dlouhém stání jim také ztrouchnivěly gumy.

Čtyři vozy RT6–N1 od zkrachovalé ČKD stojí i v pražském depu. “V Praze se je však zprovoznit nepodařilo,“ podotkl technický ředitel brněnského Dopravního podniku Rudolf John.