VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaje chátrají. Pomoci jim má fond

Brno - Staré trolejbusy, tramvaje a autobusy sbírky Technického muzea jsou ve špatném stavu. Peníze na opravy má sehnat fond.

9.9.2012 1
SDÍLEJ:

Technické muzeum představuje historická vozidla i hasičskou a vojenskou techniku - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Unikátní sbírka, ale zároveň každodenní boj o její zachování v přijatelném stavu. Tak hodnotí odborníci současnou kolekci vozidel hromadné dopravy brněnského Technického muzea. Muzeum těžko shání peníze na jejich rekonstrukci a stejně tak dosud nemá odpovídající výstavní prostory. Tramvajím škodí i to, že nemohou vyjet kvůli uzavřené trati do depozitáře v Líšni. Alespoň částečnou nápravu má zajistit nový fond, který připravuje muzeum s brněnským dopravním podnikem.

„Opravy velkých vozů stojí třeba šest milionů korun. Problematické jsou v tom, že dopředu nemůžeme říct, kolik budou stát. Nikdy totiž nevíme, jaké závady objevíme. Část dílů navíc nelze koupit a musíme je nechat vyrábět na zakázku. I tak je problém sehnat někoho, kdo je udělá," uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Uvedení celé sbírky do perfektního stavu by podle něj stálo stovky milionů korun.

Kolik ze sedmdesáti vozidel ve sbírkách je pojízdných podle něj zjistí vždy až před akcemi jako jsou třeba tradiční letní jízdy dopravní nostalgie. „Vytipujeme určité stroje podle toho, zda mohou projít prověrkami, nebo ne. I ty stojí stovky tisíc, zvlášť pokud mají historické tramvaje vozit lidi," uvedl Štěpánek.

Špatného stavu tramvají ze sbírek muzea si všiml také znalec dopravní historie Zdeněk Nesiba. „Velká část jich byla renovovaná před čtyřiceti lety. To je skoro na další renovaci. Stroje stárnou bez ohledu na to, zda jezdí či ne. A peníze nejsou. Je to vidět na nostalgických jízdách, na které sice vyjíždějí nejstarší tramvaje z dob první republiky, ale starší už ne," upozornil Nesiba.

Vadí i stání

Muzeum má problém především s penězi. Z pětapadesátimilionové roční dotace musí zaplatit především provoz včetně platů zaměstnanců. „Mnohdy jsme v minusu. Takže na opravy moc peněz dát nemůžeme," podotkl Štěpánek.

Stav sbírky Brňany mrzí. „Když staré tramvaje vyjedou do města, je to vždy pěkný pohled. Byla by škoda o to přijít," myslí si například Radek Strnad.

S alespoň částečným řešením přišel brněnský dopravní podnik. „Moc se mi nelíbí, že jsou vozidla jen zaparkovaná v garáži. Chtěl bych, aby co nejvíc vyjížděla na komerční jízdy a tím popularizovala brněnskou dopravu. Chceme proto najít peníze pomocí nadačního fondu. Uděláme pracovní skupinu, která bude peníze na opravy shánět," řekl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Náměstek Štěpánek jednání o fondu potvrdil. „Na založení intenzivně pracujeme. Vzniknout může na přelomu roku," naznačil.

Podle odborníků starým tramvajím neprospívá ani to, že se málo dostanou na koleje. Jsou totiž v líšeňském depozitáři, kam vede jen zničená trať s vytrhanými kolejnicemi. A jejich dovážení do centra na valnících je náročné. „Když tramvaje nejezdí, je to pro jejich stav horší. Plánujeme expozici v Králově Poli, ale ani na ni zatím nejsou peníze. V nejbližších letech zřejmě muzeum dopravy nebude, i když s ním nadále počítáme," podotkl Štěpánek.

Na plánovanou dopravní expozici s maketou prvorepublikové ulice s funkčními kolejemi uprostřed potřebuje muzeum osmdesát milionů korun. Možnost obnovy trati do Líšně je ještě o devadesát milionů dražší a město Brno s ní v nejbližší době také nepočítá.

Autor: Petr Jeřábek

9.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Začnou stavět dvoupatrovou halu u základní školy v žabovřeské Sirotkově ulici

Zahájení plavební sezony na Brněnské přehradě 2017.
42

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Z titulu Komety jsem měl plný facebook celý týden, usmívá se Kempný

České Budějovice, Brno /ROZHOVOR/ – Za čtyřicet dní odehrál jen čtyři utkání. Dvě v závěru základní části NHL, jedno v play-off a ve čtvrtek opět oblékl reprezentační dres. Obránce Michal Kempný má velkou chuť, v závěru letošní sezony v Chicagu Blackhawks příliš prostoru nedostal, teď se těší na mistrovství světa. „Po dlouhé době zase v nároďáku a před českým publikem, o to víc jsem rád, že jsme vyhráli," vrací se šestadvacetiletý bývalý bek Komety k výhře 3:2 nad Finy v Českých Budějovicích. V sobotu nastoupí proti Švédům.

Kuřáky vyžene z hospod zákaz. Už za měsíc

Brno /ANKETA/ – Majitelé restaurací mají už jen měsíc na to, aby udělali své podniky nekuřácké. Od konce května totiž vstupuje v platnost nový protikuřácký zákon, který mimo jiné zakazuje kouření v barech, restauracích nebo kavárnách. Redakce deníku Rovnost zjišťovala, jak se restauratéři na změny připravují.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Úmrtnost dětí po úrazech klesá. Pomáhá prevence

Brno – Na následky úrazů umírá v posledních letech v Brně čím dál méně dětí. Podle odborníků za zlepšení může prevence. „Důvodem jsou zejména preventivní programy. Zatímco před rokem 2008 takto ročně zemřelo až pět set dětí, nyní se čísla pohybují mírně nad stovkou podobných případů," vyčíslil mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies