VYBERTE SI REGION

Tramvaje chátrají. Pomoci jim má fond

Brno - Staré trolejbusy, tramvaje a autobusy sbírky Technického muzea jsou ve špatném stavu. Peníze na opravy má sehnat fond.

9.9.2012 1
SDÍLEJ:

Technické muzeum představuje historická vozidla i hasičskou a vojenskou techniku - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Unikátní sbírka, ale zároveň každodenní boj o její zachování v přijatelném stavu. Tak hodnotí odborníci současnou kolekci vozidel hromadné dopravy brněnského Technického muzea. Muzeum těžko shání peníze na jejich rekonstrukci a stejně tak dosud nemá odpovídající výstavní prostory. Tramvajím škodí i to, že nemohou vyjet kvůli uzavřené trati do depozitáře v Líšni. Alespoň částečnou nápravu má zajistit nový fond, který připravuje muzeum s brněnským dopravním podnikem.

„Opravy velkých vozů stojí třeba šest milionů korun. Problematické jsou v tom, že dopředu nemůžeme říct, kolik budou stát. Nikdy totiž nevíme, jaké závady objevíme. Část dílů navíc nelze koupit a musíme je nechat vyrábět na zakázku. I tak je problém sehnat někoho, kdo je udělá," uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Uvedení celé sbírky do perfektního stavu by podle něj stálo stovky milionů korun.

Kolik ze sedmdesáti vozidel ve sbírkách je pojízdných podle něj zjistí vždy až před akcemi jako jsou třeba tradiční letní jízdy dopravní nostalgie. „Vytipujeme určité stroje podle toho, zda mohou projít prověrkami, nebo ne. I ty stojí stovky tisíc, zvlášť pokud mají historické tramvaje vozit lidi," uvedl Štěpánek.

Špatného stavu tramvají ze sbírek muzea si všiml také znalec dopravní historie Zdeněk Nesiba. „Velká část jich byla renovovaná před čtyřiceti lety. To je skoro na další renovaci. Stroje stárnou bez ohledu na to, zda jezdí či ne. A peníze nejsou. Je to vidět na nostalgických jízdách, na které sice vyjíždějí nejstarší tramvaje z dob první republiky, ale starší už ne," upozornil Nesiba.

Vadí i stání

Muzeum má problém především s penězi. Z pětapadesátimilionové roční dotace musí zaplatit především provoz včetně platů zaměstnanců. „Mnohdy jsme v minusu. Takže na opravy moc peněz dát nemůžeme," podotkl Štěpánek.

Stav sbírky Brňany mrzí. „Když staré tramvaje vyjedou do města, je to vždy pěkný pohled. Byla by škoda o to přijít," myslí si například Radek Strnad.

S alespoň částečným řešením přišel brněnský dopravní podnik. „Moc se mi nelíbí, že jsou vozidla jen zaparkovaná v garáži. Chtěl bych, aby co nejvíc vyjížděla na komerční jízdy a tím popularizovala brněnskou dopravu. Chceme proto najít peníze pomocí nadačního fondu. Uděláme pracovní skupinu, která bude peníze na opravy shánět," řekl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Náměstek Štěpánek jednání o fondu potvrdil. „Na založení intenzivně pracujeme. Vzniknout může na přelomu roku," naznačil.

Podle odborníků starým tramvajím neprospívá ani to, že se málo dostanou na koleje. Jsou totiž v líšeňském depozitáři, kam vede jen zničená trať s vytrhanými kolejnicemi. A jejich dovážení do centra na valnících je náročné. „Když tramvaje nejezdí, je to pro jejich stav horší. Plánujeme expozici v Králově Poli, ale ani na ni zatím nejsou peníze. V nejbližších letech zřejmě muzeum dopravy nebude, i když s ním nadále počítáme," podotkl Štěpánek.

Na plánovanou dopravní expozici s maketou prvorepublikové ulice s funkčními kolejemi uprostřed potřebuje muzeum osmdesát milionů korun. Možnost obnovy trati do Líšně je ještě o devadesát milionů dražší a město Brno s ní v nejbližší době také nepočítá.

Autor: Petr Jeřábek

9.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies