VYBERTE SI REGION

Tramvaje mají zaplatit investoři. Reakce? Je to nesmysl

Brno /ANKETA/ – Chcete stavět velké sídliště nebo kancelářské komplexy s tisícovkami lidí? Přispějte pár desítek milionů na stavbu tramvajové trati. Takovou podmínku budou za několik let možná slýchat developeři, kteří se na brněnskou radnici přijdou optat, co mají dělat, aby je město nechalo uskutečnit jejich plány. A moc se jim to nelíbí.

9.7.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Plánované tramvajové tratě mají stát stovky milionů korun. „Velké sídliště dokáže kvalitně obsloužit jen tramvaj. Jenže pokud bychom měli tratě pro ně postavit sami, ještě dlouho to nebude. Nemáme dost peněz, takže bude nutné jednat s investory o tom, že se na stavbě budou podílet," řekl Brněnskému deníku Rovnost náměstek primátora Robert Kotzian.

Jako jeden z prvních projektů nové tramvajové linky, na které se budou podílet i soukromníci, zmínil plánované přivedení kolejí do Heršpické ulice. V této části takzvaného Jižního centra v současnosti vznikají především kancelářské budovy. A Brno ji nabízí hlavně ke stavbě výškových budov. Jenže autobusy už teď jen těžko zvládají přivážet a odvážet všechny zaměstnance. „Budou-li chtít investoři stavět, je třeba, aby dali dohromady peníze a městu s tramvají pomohli," nastínil Kotzian. Dodal, že výstavba trati je reálná v horizontu deseti či dvaceti let.

Lidem se záměr líbí. „Pokud to pomůže, aby tramvaj jezdila co nejdřív, jsem pro. Autobusy od M Paláce bývají ve špičce dost plné. Někdy až přeplněné," poznamenal Radek Ševčík.

Developeři: Nesmysl

Developeři naopak považují nápad za nesmysl. „Už nyní se nevyplatí řadu projektů uskutečnit. Nutné náklady u nich převyšují možné zisky. A tramvaj je samozřejmě ještě prodraží. Každý si to spočítá a zjistí, že stavět při takové podmínce je nesmysl," uvedl majitel společnosti Properity a stavitel AZ Toweru Jiří Maršálek. Dodal, že podle něj by město naopak mělo nejdříve postavit infrastrukturu včetně tramvaje, než začne někam zvát investory.

Nápad města nepovažuje za ideální ani ekonom společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. „Takové podmínky rozhodně zdraží cenu bytů. Investoři ji určitě přenesou na zákazníky, protože marže už teď mají nízké. Je pak otázka, zda nové byty budou vůbec prodejné. Už nyní je to špatné a v horizontu několika let se situace nezlepší. Možná by bylo něco takového možné při rozmachu jako v roce 2008," myslí si analytik.

Nadšený ze záměru není ani obchodní Pavel Knapec. Ten je obchodním ředitelem společnosti Reko, která staví sídliště Kamechy. I tam město uvažuje o zavedení tramvaje díky soukromníkům. „O plánu nevím a nemůžu se k němu vyjadřovat. Každopádně taková podmínka nesmí padnout pro už započaté projekty," upozornil.

Naopak starostovi Bystrce Vladimíru Vetchému by se taková cesta k zajištění dopravy na Kamechy líbila. „Je to dobrý nápad. Podobnou podmínku jsme dali investorovi sídliště Panorama. Musí tam postavit školku," řekl Vetchý.

Také Jana Kocourková z Kamech by co nejrychlejší stavbu tramvaje uvítala. „O protažení smyčky se mluví už dlouho. Věřím, že spousta místních to ocení," řekla mladá žena.

Autor: Petr Jeřábek

ANKETA

Měli by na veřejnou dopravu přispívat soukromí investoři?

ANO

53 %

NE

47 %

Hlasovalo: 47     Anketa byla ukončena

9.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Výpadek internetu zavřel restaurace v Brně. Problém s kabelem už vyřešili

Brno /ANKETA/– Cedule s nápisem „Kvůli technických potížím zavřeno" se v úterý objevily na některých restauracích v Brně. Pokračoval totiž problém s nefunkčním internetem od společnosti UPC. Kvůli přeseknutému optickému kabela přišlo už v pondělí o internet zhruba padesát tisíc domácností. I přesto, že firma dokázala připojení u většiny zákazníků v pondělí obnovit, v úterý ještě stále některé domácnosti a podniky internet neměly.

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies