VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaje mají zaplatit investoři. Reakce? Je to nesmysl

Brno /ANKETA/ – Chcete stavět velké sídliště nebo kancelářské komplexy s tisícovkami lidí? Přispějte pár desítek milionů na stavbu tramvajové trati. Takovou podmínku budou za několik let možná slýchat developeři, kteří se na brněnskou radnici přijdou optat, co mají dělat, aby je město nechalo uskutečnit jejich plány. A moc se jim to nelíbí.

9.7.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Plánované tramvajové tratě mají stát stovky milionů korun. „Velké sídliště dokáže kvalitně obsloužit jen tramvaj. Jenže pokud bychom měli tratě pro ně postavit sami, ještě dlouho to nebude. Nemáme dost peněz, takže bude nutné jednat s investory o tom, že se na stavbě budou podílet," řekl Brněnskému deníku Rovnost náměstek primátora Robert Kotzian.

Jako jeden z prvních projektů nové tramvajové linky, na které se budou podílet i soukromníci, zmínil plánované přivedení kolejí do Heršpické ulice. V této části takzvaného Jižního centra v současnosti vznikají především kancelářské budovy. A Brno ji nabízí hlavně ke stavbě výškových budov. Jenže autobusy už teď jen těžko zvládají přivážet a odvážet všechny zaměstnance. „Budou-li chtít investoři stavět, je třeba, aby dali dohromady peníze a městu s tramvají pomohli," nastínil Kotzian. Dodal, že výstavba trati je reálná v horizontu deseti či dvaceti let.

Lidem se záměr líbí. „Pokud to pomůže, aby tramvaj jezdila co nejdřív, jsem pro. Autobusy od M Paláce bývají ve špičce dost plné. Někdy až přeplněné," poznamenal Radek Ševčík.

Developeři: Nesmysl

Developeři naopak považují nápad za nesmysl. „Už nyní se nevyplatí řadu projektů uskutečnit. Nutné náklady u nich převyšují možné zisky. A tramvaj je samozřejmě ještě prodraží. Každý si to spočítá a zjistí, že stavět při takové podmínce je nesmysl," uvedl majitel společnosti Properity a stavitel AZ Toweru Jiří Maršálek. Dodal, že podle něj by město naopak mělo nejdříve postavit infrastrukturu včetně tramvaje, než začne někam zvát investory.

Nápad města nepovažuje za ideální ani ekonom společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. „Takové podmínky rozhodně zdraží cenu bytů. Investoři ji určitě přenesou na zákazníky, protože marže už teď mají nízké. Je pak otázka, zda nové byty budou vůbec prodejné. Už nyní je to špatné a v horizontu několika let se situace nezlepší. Možná by bylo něco takového možné při rozmachu jako v roce 2008," myslí si analytik.

Nadšený ze záměru není ani obchodní Pavel Knapec. Ten je obchodním ředitelem společnosti Reko, která staví sídliště Kamechy. I tam město uvažuje o zavedení tramvaje díky soukromníkům. „O plánu nevím a nemůžu se k němu vyjadřovat. Každopádně taková podmínka nesmí padnout pro už započaté projekty," upozornil.

Naopak starostovi Bystrce Vladimíru Vetchému by se taková cesta k zajištění dopravy na Kamechy líbila. „Je to dobrý nápad. Podobnou podmínku jsme dali investorovi sídliště Panorama. Musí tam postavit školku," řekl Vetchý.

Také Jana Kocourková z Kamech by co nejrychlejší stavbu tramvaje uvítala. „O protažení smyčky se mluví už dlouho. Věřím, že spousta místních to ocení," řekla mladá žena.

Autor: Petr Jeřábek

Měli by na veřejnou dopravu přispívat soukromí investoři?

ANO

53 %

NE

47 %

Hlasovalo: 47

Anketa byla ukončena

9.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Macy Gray.

Vyprodané Sono centrum rozezní R&B a soul v podání Macy Gray

Ilustrační foto.

Nulová střelba? Od biče trenér Zbrojovky raději upustil

Dva školáky srazilo auto na přechodu v Novém Lískovci

Brno – Na chirurgii skončily dvě děti, které na přechodu v brněnské Rybnické ulici srazilo osobní auto. Nehoda se stala v pátek asi hodinu po poledni.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří bítýšské farnosti, potvrdil soud

Veverská Bítýška – Vzácný středověký obraz Madona z Veveří je majetkem farnosti ve Veverské Bítýšce na Brněnsku. Ve sporu farnosti a Národní galerie v Praze o tom v pátek rozhodl Městský soud v Praze. Rozsudek je pravomocný.

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Brno – Více než čtyři miliony korun ročně utratí brněnský dopravní podnik za opravu posprejovaných tramvají, autobusů a trolejbusů. „Od začátku roku evidujeme osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity," vyčíslila v pátek mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies