VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvají do Líšně? Opět i na Holzovu, plánují radní

Brno – Desítky minut a dva přestupy. Přesně to znamená každodenní cesta do centra Brna pro stovky lidí žijících v okrajových částí městské části Líšeň. Podle plánu brněnských radních je už za pár let sveze tramvaj ze Stránské skály do tamní Holzovy ulice. Stalo by se tak znovu po půlstoletí.

7.1.2016 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Už příští zimu chce náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek začít vybírat zhotovitele celé obnovy za 260 milionů korun. „Chceme mít nejprve páteřní tramvajové spojení pro oblast, které je z pohledu města rozvojovou lokalitou pro umístění dalších městských nebo soukromých projektů. Navíc tam vybudujeme takzvané Park and ride parkoviště," vysvětlil náměstek.

Z okolí, v kterém za poslední léta přibylo několik stovek bytů se zatím lidé dostanou pouze autobusem. „Za továrnou Zetoru jsou ale plochy pro sídliště až pro třicet tisíc obyvatel. Autobusy by pak nestačily. Nepojmou totiž tolik cestujících jako tramvaje," vysvětlil vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

S obnovou trati kvůli novým obyvatelům počítalo i bývalé vedení města. „V aktualizaci územního plánu jsme počítali s tím, že okolí trati zaplní třeba rodinné domy. Zatím jsou parcely ale označené jako zemědělská půda," upozornil exnáměstek primátora Robert Kotzian. Podle něj bez nového územního plánu nemá stavba smysl.

Do Líšně přitom tramvaj od Stránské skály až do šedesátých let přijížděla. Tehdy ji kvůli nízké ceně nafty nahradily autobusy. „Původně ale do tehdy samostatné Líšně jezdily z Brna parní lokomotivy. V roce 1944 byla trať elektrifikovaná," uvedl autor knihy Moravy nebylo a Líšeň už tu byla Pavel Krafl.

I přes více než stoletou historii trati se současné plány nelíbí starostovi městské části Břetislavu Štefanovi. „Z pohledu městské části, základního kamene města, mi připadá tento postup, kdy radní jednají o nás bez nás, jako problém," upozornil starosta.

Obnovená trať by do budoucna měla mít konečnou u depozitáře historických vozů dopravního podniku. To tamní zaměstnanci technického muzea vítají. „V současnosti je celá budova ve špatném stavu a není možné ji pravidelně otevírat návštěvníkům. Na opravy nám peníze nestačí. Pokud by ale depozitář byl lépe přístupný, bylo by snazší o nějaké finanční podpoře vyjednávat," řekla mluvčí muzea Klára Havlíčková.

Podle dosavadních plánů projektu se tramvaje obrátí na cestu zpět do centra města právě v areálu depozitáře. „Přímo z něj pak díky obnovenému napojení budou vyjíždět historické soupravy na okružní jízdy po městě," předestřela možnou budoucnost mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Letos Plotní

Současně se zavedením tramvaje do Líšně plánují radní v příštím roce dotáhnout od konce i dlouho slibované přeložení tramvaje z ulice Dornych do sousední Plotní. „Je to největší investice, kterou máme v příštím roce v plánu. Jestli se podaří stavba zahájit už letos ale uvidíme až v druhé polovině roku. Výběrové řízení na zhotovitele bude u konce a snad to nikdo nezpochybní," dodal Mrázek.

Stavba za dvě miliardy korun, kterou město zaplatí společně s brněnskými teplárnami, dopravním podnikem a Ředitelstvím silnic a dálnic, zrychlí i odlehčí dopravu z centra města směrem do čtvrti Komárov.

Naopak přípravy na prodloužení tramvaje do bohunického kampusu či do sídliště Kamechy, které roste mezi Bystrcem a Žebětínem, se opět zpozdí. Město přitom již hledalo i společnosti, které zpracují potřebné podklady. „Navržené částky za práci ale neodpovídaly naší představě, proto vše znovu projde a případně vyhlásíme nové výběrové řízení," dodal náměstek pro dopravu.

Na obě rozsáhlé dopravní stavby musí město najít ve svém rozpočtu téměř miliardu a půl korun.

Autor: Alžběta Nečasová

7.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Rudy Kovanda a Franta Kocourek (vpravo).
1

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Jeroným Tejc

Poslanec Tejc asi povede brněnskou sociální demokracii do voleb

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Smogové jízdné zdarma: lidovci jsou proti, opatření vnímají jako populismus

Brno – Červenou dostane projekt městské hromadné dopravy při smogové situaci od brněnských křesťanských demokratů. „Lidovci nepodpoří populistická opatření na jízdné zdarma. Nezlepší to ovzduší ve městě, takže nemáme potřebu podobnou věc zavést," prohlásil v pondělí lidovecký náměstek primátora a člen rady města Petr Hladík. Téma protismogových opatření v úterý projedná jedenáctičlenná rada města, ve které lidovci mají kromě Hladíka ještě jednoho dalšího radního.

Podnikatel Zadeh zůstane ve vazbě, soud stížnost zamítl

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků zůstane ve vazbě, Krajský soud v Brně stížnost proti ní zamítl. Zadehovi právníci se proto obrátí na Ústavní soud. V pondělí o tom informovala Zadehova obhájkyně Alena Kojzarová. Zadeh je od začátku prosince ve vazbě kvůli údajnému ovlivňování svědka.

AKTUALIZOVÁNO

Změny v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Stálá expozice se zavře skoro na dva roky

Brno – Užité umění brzy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně vystřídá design. Kvůli radikální přeměně interiérů i koncepce sbírek se budova pro návštěvníky letos v létě částečně uzavře. Po otevření se bude jmenovat Muzeum designu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies