Už příští zimu chce náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek začít vybírat zhotovitele celé obnovy za 260 milionů korun. „Chceme mít nejprve páteřní tramvajové spojení pro oblast, které je z pohledu města rozvojovou lokalitou pro umístění dalších městských nebo soukromých projektů. Navíc tam vybudujeme takzvané Park and ride parkoviště," vysvětlil náměstek.

Z okolí, v kterém za poslední léta přibylo několik stovek bytů se zatím lidé dostanou pouze autobusem. „Za továrnou Zetoru jsou ale plochy pro sídliště až pro třicet tisíc obyvatel. Autobusy by pak nestačily. Nepojmou totiž tolik cestujících jako tramvaje," vysvětlil vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

S obnovou trati kvůli novým obyvatelům počítalo i bývalé vedení města. „V aktualizaci územního plánu jsme počítali s tím, že okolí trati zaplní třeba rodinné domy. Zatím jsou parcely ale označené jako zemědělská půda," upozornil exnáměstek primátora Robert Kotzian. Podle něj bez nového územního plánu nemá stavba smysl.

Do Líšně přitom tramvaj od Stránské skály až do šedesátých let přijížděla. Tehdy ji kvůli nízké ceně nafty nahradily autobusy. „Původně ale do tehdy samostatné Líšně jezdily z Brna parní lokomotivy. V roce 1944 byla trať elektrifikovaná," uvedl autor knihy Moravy nebylo a Líšeň už tu byla Pavel Krafl.

I přes více než stoletou historii trati se současné plány nelíbí starostovi městské části Břetislavu Štefanovi. „Z pohledu městské části, základního kamene města, mi připadá tento postup, kdy radní jednají o nás bez nás, jako problém," upozornil starosta.

Obnovená trať by do budoucna měla mít konečnou u depozitáře historických vozů dopravního podniku. To tamní zaměstnanci technického muzea vítají. „V současnosti je celá budova ve špatném stavu a není možné ji pravidelně otevírat návštěvníkům. Na opravy nám peníze nestačí. Pokud by ale depozitář byl lépe přístupný, bylo by snazší o nějaké finanční podpoře vyjednávat," řekla mluvčí muzea Klára Havlíčková.

Podle dosavadních plánů projektu se tramvaje obrátí na cestu zpět do centra města právě v areálu depozitáře. „Přímo z něj pak díky obnovenému napojení budou vyjíždět historické soupravy na okružní jízdy po městě," předestřela možnou budoucnost mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Letos Plotní

Současně se zavedením tramvaje do Líšně plánují radní v příštím roce dotáhnout od konce i dlouho slibované přeložení tramvaje z ulice Dornych do sousední Plotní. „Je to největší investice, kterou máme v příštím roce v plánu. Jestli se podaří stavba zahájit už letos ale uvidíme až v druhé polovině roku. Výběrové řízení na zhotovitele bude u konce a snad to nikdo nezpochybní," dodal Mrázek.

Stavba za dvě miliardy korun, kterou město zaplatí společně s brněnskými teplárnami, dopravním podnikem a Ředitelstvím silnic a dálnic, zrychlí i odlehčí dopravu z centra města směrem do čtvrti Komárov.

Naopak přípravy na prodloužení tramvaje do bohunického kampusu či do sídliště Kamechy, které roste mezi Bystrcem a Žebětínem, se opět zpozdí. Město přitom již hledalo i společnosti, které zpracují potřebné podklady. „Navržené částky za práci ale neodpovídaly naší představě, proto vše znovu projde a případně vyhlásíme nové výběrové řízení," dodal náměstek pro dopravu.

Na obě rozsáhlé dopravní stavby musí město najít ve svém rozpočtu téměř miliardu a půl korun.