VYBERTE SI REGION

Tramvajové koleje vyrostly na cizím, město je chce koupit za peníze ministerstva

Brno – Koleje spojující tramvajovou konečnou u technologického parku s Medláneckou vozovnou vyrostly na cizím pozemku. Majitelé, kteří získali pozemek v restituci, teď po městu požadují skoro devět a půl milionu korun. Brno chce peníze po ministerstvu financí, které mu v roce 1997 poskytlo majetek zatížený restitučními nároky.

14.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Spor potvrdil Rovnosti náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil. „Z Fondu národního majetku jsme bezúplatně dostali pozemky u medlánecké vozovny. Využili jsme je ke stavbě kolejí. Krátce po dokončení stavby parcelu vydal pozemkový úřad restituentům. S těmi se nedá moc mluvit. Chtějí přemrštěnou cenu a vznikají tak velké problémy," uvedl Pospíšil.

Restituenti žalobou na dopravní podnik a město požadují necelých tři sta tisíc korun jako nájemné od června roku 2011 za užívání pozemků a také navrhují městu odkup za skoro osm a půl milionu korun. „Je to přemrštěná cena více než pět tisíc korun za metr čtvereční. My nabízíme patnáct set korun za metr, tedy dohromady přes dva miliony korun. K návrhu se ale nevyjádřili," uvedl Pospíšil. Také nájemné, o které vlastníci žalují, hodlá město uznat jen do výše 126 tisíc korun.

Zda jsou žalobci ochotní ze svých požadavků slevit, není jasné. „Nemám zmocnění k tomu, abych poskytl informace. Jsem vázán mlčenlivostí," sdělil právní zástupce žalobců a autor žaloby Jiří Juříček. Dodal, že klienti jsou ochotní se vyjádřit příští týden.

Podle žaloby, kterou má Rovnost k dispozici, užívá Brno či jeho dopravní podnik pozemky bez právního důvodu a navíc neplatí žádné nájemné. „Na úkor žalobců se tak první či druhý žalovaný bezdůvodně obohacuje," napsal advokát.

Město i dopravní podnik nyní čekají na pokyny Městského soudu. „Zatím nás ani nevyzval k vyjádření k žalobě," podotkla mluvčí podniku Linda Škrancová.

Zdůraznila přitom, že spor by neměl ovlivnit chod vozovny. Samozřejmě pro to uděláme vše, co bude nutné," slíbila.

Protože město předpovídá, že se mu pravděpodobně snížení ceny nepodaří dojednat, hodlá se hojit na ministerstvu financí a společnosti Prototypa, od níž část pozemku získalo směnou v roce 2004. „Státní fond vůbec neměl nakládat s pozemky, na které někdo restituci uplatnil. Je jasné, že škoda nám určitě vznikne. Proto se chceme o náklady podělit," řekl náměstek Pospíšil.

Brno podle něj požaduje náhradu přes šest a půl milionu korun po ministerstvu financí a přes dva miliony po Prototypě. Jako alternativu nabízí zaplacení pozemku přímo restituentům.

Společnosti i ministerstvu už Brno svůj požadavek poslalo i písemně. Jak se rozhodne ministerstvo, není doposud jasné. „Dopis k nám v minulých dnech dorazil. Intenzivně se jím zabýváme, ovšem výsledek v tuto chvíli nelze předjímat," řekl mluvčí ministerstva Radek Ležatka.

Předseda společnosti Prototypa Bohumil Král placení městu odmítá. „Když město chtělo stavět koleje, nechtěli jsme mít problémy a s doplatkem směnili část jeho pozemku za jejich větší pozemek. Obojí majetek pocházel od Fondu národního majetku a je tedy nad slunce jasné, že jeho nabytí bylo regulérní," uvedl Král.

Zdůraznil přitom, že pokusy o restituce v místě firma vždy řešila peněžní náhradou. „Nynější majitelé inkriminované parcely zkoušeli stejný pokus i na nás. A přesto je ta parcela stále naše. To svědčí o tom, že městu na jeho majetku v podstatě nezáleželo. Nedokázalo jej hájit. Nestaralo se o něj s péčí dobrého hospodáře. Bez varování jim nikdo nemohl majetek vydat v restituci. Museli s tím souhlasit, nebo to alespoň pasivně strpět. Ať tedy požadují náhradu na státu," vysvětlil postoj Prototypy Král.

Autor: Petr Jeřábek

14.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies