Na kraji Líšně pomalu dokončují novou zástavbu, ve které najde domov asi tisícovka lidí. Dostat se z oblasti kolem Holzovy ulice do centra města ale není vůbec jednoduché. Například Kateřina Horká, která v ulici bydlí, si stěžuje, že jí tato cesta zabere až hodinu. Brno chce tento problém vyřešit prodloužením tramvajové trati ze Stránské skály. Radní proto tento týden rozhodli, že vytvoří na projekt investiční záměr.

„Chtěli bychom tam zavést klasickou tramvajovou linku, která by obě části propojila a umožnila lepší spojení s touto oblastí Líšně,“ uvedl první náměstek brněnského primátora Daniel Rychnovský.

Trať už stojí

Trať nemusí město stavět novou. Pouze stačí opravit původní koleje. Spojení tady totiž bylo už v roce 1905, kdy po kolejích jezdily parní lokomotivy. Po elektrifikaci ve čtyřicátých letech na ni město nasadilo i tramvaje. „Ty ale pak v šedesátých letech Brno zrušilo. Kvůli nízké ceně nafty se totiž víc vyplatila doprava autobusy,“ podotkl Miloš Tlaskal z Technického muzea, kterému teď trať patří.

O spojení uvažuje město už deset let, ale zatím zůstává trať bez využití. Obyvatelé na řešení dopravní situace čekají zatím marně. „Tramvaj by nám všem ulehčila cestování. Autobus tu jezdí jen čtyřikrát do hodiny a tak je lepší jezdit autem. Pokud sem povede tramvaj, budu vě městě za dvacet minut,“ uvažovala Horká.

Velký zájem lidí o obnovu zdejšího tramvajového spojení potvrzuje i předseda dopravní komise města Brna Josef Veselý. „Autobusy v oblasti už nestačí a jsou na hranici efektivnosti. Zatím ale není jisté, jak vše zaplatíme. A tak se ani nedá určit, kdy tramvaje po trati znovu pojedou. Jsem ale optimista a věřím, že investiční záměr bude brzy, protože o trati vzniklo už mnoho studií,“ upřesnil Veselý.

Oblast na okraji Líšně se značně rozrůstá. „Město by mělo jednat rychle. Holzova ulice a celou horní Líšeň městská doprava rozhodně neobsluhuje tak, jak by měla. V oblasti se navíc pořád staví a lidí tu bude dál přibývat,“ upozornil Líšeňský starosta Jiří Janištin.

To potvrzuje i ředitel společnosti Doming, která v oblasti staví. „Nyní dokončujeme projekt, ve které vyroste přes tři sta bytů. Do budoucna územní plán počítá s dalším rozšiřováním a myslím, že minimálně za dva roky se začne zase stavět,“ podotkl Roman Staněk.

Konečná u muzea

Obnovená trať má mít konečnou u depozitáře historických tramvají dopravního podniku v Líšni. Tam by město chtělo prodloužit linku číslo deset, která teď končí na Stránské skále.

I depozitář chce koleje využívat. Má totiž v hale asi šedesát historických tramvají, které může jen velmi těžko přepravit.

Pokud by k depozitáři vedly kvalitní koleje, tak by nám to práci velmi ulehčilo. Teď musíme tramvaje převážet na autech. Je to ale problém, protože nakládání tramvají na auta je rizikové. Nebývá to naštěstí příliš často. Loni jsme museli tramvaje poslat „do světa“ například kvůli oslavám kulatého výročí dopravního podniku,“ poznamenal Tlaskal.

Zároveň upozornil, že vedení Technického muzea plánuje v příštích letech halu opustit a odstěhovat tramvaje do Purkyňovy ulice. Není tak jisté, zda skutečně opravené koleje stihne využít.

Infografika - tramvaje