Skoro tři měsíce bude trať úplně uzavřená. „Od března do listopadu opravíme druhou kolej. Od patnáctého června do konce srpna provoz na úseku od Maloměřic do Brna zcela vyloučíme. Ve zbytku období chystáme občasné víkendové výluky kvůli opravám mostů," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Informace o projektu přinesla Rovnost poprvé už v roce 2012. Podle tehdejších plánů měla rekonstrukce začít o rok později, nakonec se začátek posunul. Důvod zdržení železničáři nesdělili.

Opravy devítikilometrového úseku mají stát zhruba 517 milionů korun. Jsou součástí modernizace stávajícího koridoru na Havlíčkův Brod. Jeden z hlavních důvodů opravy je množství lokálních poruch na kolejích, kvůli kterým hrozí snížení rychlosti vlaků.

Lidé z rekonstrukce nejsou nadšení. „Vlakem jezdím do Králova Pole z centra. Je to rychlejší a klidnější cesta. Její uzavření pro mě znamená trmácení tramvají. Ale asi je to nutné. Aspoň termín vychází na prázdniny," řekl brněnský student Marek Straka.

Výluka v Brně zasáhne i lidi z Lesné a Řečkovic, kam vlak nepojede. Největší problémy ale čekají na obyvatele Kuřimi a okolí. „Do Brna jezdí každý den jen z našeho nádraží dva tisíce lidí. Téměř všichni využívají k dopravě vlak," upozornil kuřimský starosta Drago Sukalovský.

Podle něj bude příští léto náročné dvojnásobně. Chystá se totiž rekonstrukce průtahu městem od Tišnova do Brna. „Je nutné práce zkoordinovat, aby v době uzavření kolejí nebyla zablokovaná i automobilová doprava. Ale za opravy na trati jsme rádi. Jsou potřeba," zdůraznil Sukalovský.

Konkrétní podoba výluk je zatím nejasná. „Jednání ještě neskončila. Snažíme se, aby dopady byly co nejmenší. Trať patří k nejvytíženějším. Osobní doprava má interval čtvrt hodiny, dálková pak hodinu. Proto je výluka naplánovaná na prázdniny," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Přesnější informace dráhy zveřejní až několik týdnů před začátkem výluky.

Základem náhradní dopravy mají být autobusy. „Jednáme o tom, že regionální linky končící v Kuřimi pojedou až ke královopolskému nádraží. Odpadne tak přestup," sdělil ředitel společnosti Kordis organizující dopravu v kraji Jiří Horský. Podle další možnosti osobní vlaky skončí v Kuřimi, rychlíky už v Tišnově. Ani jedno z měst tak nebude přetížené.

V Brně se zapojí do nahrazování vlaků i městská doprava. „Počítáme s posílením tramvají z centra do Králova Pole," řekla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Podle Horského se lidé musí v příštím roce v Brně smířit s dalšími výlukami. „Chystá se oprava trati do Modřic a možná dojde i na dílčí rekonstrukci vlárské trati na Blažovice," upozornil.

Právě trať od Černovic k Blažovicím chtějí železničáři upravovat důkladněji. Je totiž v takovém stavu, že je nutné snižovat rychlost vlaků. Podrobnosti ale zatím nesdělili.