VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunely budou podle studie příliš hlučné

Brno - Ombudsman tvrdí, že Dobrovského tunely budou mít problém s dodržováním limitů hluku. To nejspíš zpozdí jejich kolaudaci.

13.11.2008 2
SDÍLEJ:

Stavební práce - tunely DobrovskéhoFoto: AN Zlínsko

Lidé z Králova Pole a Žabovřesk, kteří kvůli stavbě Dobrovského tunelů žijí v hluku a prachu staveniště, si nejspíš neoddechnou ani poté, co po nových silnicích projedou první auta. Podle takzvané akustické studie totiž bude provoz na nových silnicích s velkou pravděpodobností překračovat povolené limity hluku. Porušení normy by navíc znemožnilo kolaudaci stavby. Po prověření stížností Brňanů na to včera upozornil ombudsman Otakar Motejl.

„Podle studie je velká pravděpodobnost, že provoz bude překračovat limity hluku. Projekt přitom schválila Krajská hygienická stanice. Podle nás ale hygienici měli požadovat, aby Ředitelství silnic a dálnic do plánů stavby zapracovalo i dostatečné opatření, které by lidi proti nezdravému hluku chránilo,“ uvedla zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová.

Studii vypracovala brněnská firma Soning. Podle jejích výsledků bude hladina hluku v oblasti Dobrovského tunelů překračovat šedesát decibelů. Nad tuto hranici by se přitom podle zákona podobná silnice vůbec neměla dostat. I přesto Krajská hygienická stanice, která je za kontrolu hluku zodpovědná, souhlasila se začátkem stavby.

Ředitel jihomoravské hygieny Jan Mareček ale jakékoli pochybení odmítá. „Naše rozhodnutí bylo několikrát přezkoumané. Ve studii jsou jen předpoklady. Po dokončení stavby bude silnice ve zkušebním provozu. Měření pak prokáží, zda je hluk nad limitem, nebo ne. Pokud ano, budeme zvažovat úpravy,“ řekl Mareček.

Argumenty hygieny Motejlovi nestačí

To však ombudsmanovi nestačí. „Argument hygieny, že nyní hluk dosahuje sedmdesáti decibelů a po dostavění okruhu bude lidi zatěžovat méně, ombudsmanovi nestačí. Měli po zadavateli chtít, aby dodržel zákon,“ tlumočila Motejlův názor jeho mluvčí Iva Hrazdílková.

Zajistit nová protihluková opatření totiž zabere čas a lidé tak budou nadměrným hlukem trpět minimálně jeden rok. „Počkáme na zkušební provoz a po půl roce uděláme testy. Při překročení limitu potrvají úpravy jeden rok. Předčasně je ale určitě dělat nebudeme,“ potvrdil chystaný postup vedoucí stavby Velkého městského okruhu Jiří Rupp.

Bez splněných limitů hluku přitom silnice nemůže být zkolaudovaná. Ani to, ani zdržení případných oprav však řidičům ve vjezdu na městský okruh nezabrání. Je možné, že budou novou silnici využívat klidně i několik let bez kolaudace. „Máme zkušenosti s tím, že některé oblasti v Králově Poli čekají na protihluková opatření už dvacet let,“ podotkl starosta Králova Pole Ivan Kopečný. Za nedodržení původního termínu dokončení přitom hrozí Ředitelství silnic a dálnic pokuta od stavebního úřadu.

Riziko hluku se nelíbí obyvatelům Žabovřesk. „Proti rozhodnutí hygieny, která stavbu povolila, jsme se několikrát odvolali. Hlavní hygienik pak navíc vydal prohlášení, že předpokládaná hranice hluku před stavbou musí být osmapadesát decibelů,“ uvedl Karel Štěpaník z občanského sdružení Velký městský okruh Brno. Prohlášení však hygienik vydal až po začátku stavby Dobrovského tunelů, proto se na ni nemůže vztahovat.

Autor: Vendula Jičínská

13.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchytné parkoviště v Bílovicích vznikne pravděpodobně na místě současných stavebnin (na snímku).
4 7

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies