VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunely Dobrovského: dva roky kopání končí

Brno /AKTULIZOVÁNO, FOTOGALERIE, ANKETA/ - Slavnostní prokopnutí dnes uzavře dva roky práce. Uleví se především lidem v okolí stavby, které nepřetržité práce rušily ve dne i v noci.

25.3.2010 6
SDÍLEJ:

Ražba Dobrovského tunelů končí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Dva roky dřiny končí. Dnes hodinu po poledni dělníci slavnostně prokopnou výjezd z obou brněnských Dobrovského tunelů, které už dva roky hloubí pod Královým Polem a Žabovřeskami. Slavnostní chvíli si užijí odborníci, na kterých záviselo měření, dělníci, kteří čtyřiadvacet hodin denně bez přestání kopali, lidé z ulic nad tunely, kteří v noci nemohli kvůli otřesům spát a ve dne kvůli prachu dýchat. To nejhorší pro ně skončilo.

Stavaře však přesto čeká ještě rok a půl práce. Kopání byla jen první etapa. „Teď nás čeká vybetonování stěn. Ve třetí etapě pak stavaři zhotoví technické vybavení, aby byly tunely do listopadu příštího roku hotové,“ řekl ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Konec otřesů

Díky proražení půldruhého kilometru dlouhých tunelů si oddychnou nejen dělníci. „Odpadnou rizika, kterých se lidé z okolí v době ražby obávali. Zmenší se i hluk v místě, protože montáže a betonáže se přesunou pod zem,“ ujistil Doležal. Lidé se tak už nemusí bát prasklin ve zdech a otřesů, kvůli kterým jim tančily skleničky v kredencích.

Obyvatelé domů nad tunely jsou rádi. „Doufám, že teď se situace uklidní. Lidé si přejí, ať už je po všem,“ řekl Roman Zatloukal, předseda sdružení, který proti stavbě tunelů protestuje. Poškozené domy mají od Ředitelství silnic a dálnic slíbenou náhradu části škod. „Je to ale problém, ředitelství se do proplácení nehrne,“ povzdychl si Zatloukal.

Evropský unikát

Tunely jsou právě kvůli zástavbě nad nimi nejobtížnější stavbou velkého městského okruhu, který má pomoct zklidnit a zpřehlednit brněnskou dopravu. „Kopaly se velmi blízko povrchu a navíc v jílovité půdě. Díky tomu jsou vlastně nejunikátnější stavbou tohoto typu v Evropě,“ řekl František Dobeš z Brněnských komunikací.

Tunely mají být hotové v roce 2012. Práce na nich se teď přesouvají z podzemí na povrch. Konkrétně do ulice Jana Babáka, kterou čeká kompletní rekonstrukce. „Už máme firmu na projekční práce. Musí se architektonicky vyřešit profil ulice, rozvržení hromadné dopravy a dodržet dost prostoru pro cyklisty a chodce,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

S nejkomplikovanější současnou dopravní stavbou v Brně se pojí i smrtelná nehoda, která se stala v lednu. „Bylo to pozdě večer, když se v tunelech střídala služba. Jeden pracovník na nakladači přehlédl svého kolegu, který mu spadl pod auto, a přejel ho,“ popsala nehodu jihomoravská policejní mluvčí Soňa Svobodová. Případ šetří policisté s podezřením na ublížení na zdraví z nedbalosti s následkem smrti.

Ředitel ražby Dobrovského tunelů Vladimír Macík je s výsledkem spokojený a říká:

Jíl jsme ztužili jako šlehačku

ROZHOVOR
– S vrtáním Dobrovského tunelů se začalo s dvouletým zpožděním. „Díky výborné technice a schopným měřičům jsme ale postupovali přesně a rychle. Ačkoliv nám práci ztížila provlhlá místa, žádné katastrofické předpovědi se nenaplnily,“ hodnotí akci Vladimír Macík, který měl ražbu tunelů na starosti.

Bylo těžké přesně dodržet původně naplánovanou trasu?
Ani ne, měli jsme k ruce schopné měřiče. Díky moderní technice se navíc dá pracovat s přesností na milimetry.

Jak se vlastně ražba měří?
Používali jsme laserové paprsky, které vycházely z vysílače a na určité místo dopadaly díky soustavě zrcátek. Na měření se přitom podíleli vždycky nejméně tři lidé.

Co následuje po takovém měření?
Nejdříve jsme vyhloubili otvor v jílu, vyztužili ho kolem ocelí a zastříkali rychleschnoucím betonem. Po vyčištění místa jsme otvor znova vyztužili a betonovali už do formy. Teď už nás čeká poslední betonáž. Průběžně tam nainstalujeme vzduchotechniku, požární signalizaci, osvětlení a další potřebné věci.

Která místa byla nejnáročnější?
Nejvíce nás trápila zavlhlá zem nad klenbou tunelu. Normálně se totiž razí ve skále, jenže my jsme měli kolem sebe i nad sebou jíl. Tam, kde byl hodně vodnatý, jsme pod tlakem pouštěli do vrtů chemické látky. Jako když do šlehačky přidáte prášek, aby ztuhla. Vytvořili jsme krustu a pokračovali přes ní dál.

Čekala na vás nějaká překvapení?
Nemohli jsme udělat hustý geologický průzkum, proto jsme přesně nevěděli, co objevíme na dalším metru. Dělníky ale nic nezaskočilo, postupovali podle plánu. Jsme rádi, že navzdory obavám vydržely všechny domy nad tunely. Některé sice s trhlinami, ale to se dalo čekat. Teď je majitelům opravíme.

Brzda tunelů: křižovatka k radiále

Brno – I když by pod brněnskou Dobrovského ulicí po dnešku projela auta, nic to nepomůže. Na městský okruh se totiž nedostanou. Městu stále chybí velká mimoúrovňová křižovatka, která tunely spojí se Svitavskou radiálou a velkým městským okruhem.

Na křižovatku ale chybí peníze. „Bohužel jsme v situaci, kdy je stát nemá,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Připomněl, že loni v červnu vláda svým usnesením zakázala zahajovat jakékoli nové stavby a doporučila soustředit se na již zahájené projekty.

Přesto investoři doufají, že tunely dokončí do listopadu příštího roku stejně jako mimoúrovňovou křižovatku. „Podle mě se nemusíme bát toho, že tunely zůstanou bez napojení na radiálu. Máme ještě dost času získat peníze. Jinou variantu, která by počítala se špatným koncem, jsme nepromýšleli, řešení určitě najdeme,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Pokud se peníze na křižovatku ve Sportovní ulici nenajdou, tunely zůstanou bez aut. Stavba křižovatky přitom měla začít už loni v červnu. „Kvůli hospodářské krizi nám klesly příjmy ze spotřební daně, silniční daně a z elektronického mýtného. Prostě jsme neměli peníze, se kterými jsme počítali. Uvidíme, jak to bude tento rok,“ dodal Hanzelka.

Loni radiála získala asi čtyřicet milionů korun, díky kterým začaly přípravné práce. I když i Brno na stavbu tunelů a radiály dalo loni dohromady tři sta milionů korun, potřebná miliarda to stále není. Brněnským řidičům nejistota stavby Svitavské radiály hodně vadí. „Kvůli Dobrovského tunelům je v Brně už tak spousta dopravních omezení, která způsobují dlouhé kolony. Čím dřív budou průjezdné, tím líp. Nevím ale, jak to bez radiály bude celé fungovat,“ podotkl řidič Ivan Spálený.

ANETA ŠEDÁ
MARKÉTA FORRÓ

Pomohou tunely Dobrovského dopravě v Brně?

Ano

87 %

Ne

13 %

Hlasovalo: 53

Anketa byla ukončena

25.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
14

Ptačí chřipka: lidé dostávají peníze za utracené slepice

Festival Překročme řeku. Ilustrační foto.

Festival s neckyádou oživí nábřeží Svitavy. Na čtrnácti místech

Útočník Škoda zatím jenom střídá, za tři kola stihl 47 minut

Brno – Před rokem se v podzimní části nejvyšší soutěže přetahoval se sparťanem Davidem Lafatou o trůn nejlepšího prvoligového střelce, v aktuální fotbalové sezoně brněnský útočník Michal Škoda sbírá starty jen po minutách.

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Brno /FOTOGALERIE/  – Omlazená Kometa úřadovala. Trenérský štáb brněnských hokejistů v šestém přípravném utkání proti Dukle Jihlava nasadil talentované mužstvo s věkovým průměrem pouhých 22,7 let, které si s extraligovým nováčkem poradilo 3:1. „Kluci hráli dobře, je radost se na ně dívat na tréninku i v zápase, navíc jsou skromní,“ povídal brněnský útočník Marcel Haščák.

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Brno – Nečekaně a bez předchozího varování ruší nízkonákladový dopravce WizzAir pravidelnou leteckou linku z Brna do nizozemského Eindhovenu. Konkrétní důvody firma nesdělila. Poslední letadla vzlétnou na konci října, od listopadu linka osiří.

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení