VYBERTE SI REGION

Tunely Dobrovského: dva roky kopání končí

Brno /AKTULIZOVÁNO, FOTOGALERIE, ANKETA/ - Slavnostní prokopnutí dnes uzavře dva roky práce. Uleví se především lidem v okolí stavby, které nepřetržité práce rušily ve dne i v noci.

25.3.2010 6
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií
Ražba Dobrovského tunelů končí.

Ražba Dobrovského tunelů končí.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve čtvrtek ve 20:00, najdete v pátečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Dva roky dřiny končí. Dnes hodinu po poledni dělníci slavnostně prokopnou výjezd z obou brněnských Dobrovského tunelů, které už dva roky hloubí pod Královým Polem a Žabovřeskami. Slavnostní chvíli si užijí odborníci, na kterých záviselo měření, dělníci, kteří čtyřiadvacet hodin denně bez přestání kopali, lidé z ulic nad tunely, kteří v noci nemohli kvůli otřesům spát a ve dne kvůli prachu dýchat. To nejhorší pro ně skončilo.

Stavaře však přesto čeká ještě rok a půl práce. Kopání byla jen první etapa. „Teď nás čeká vybetonování stěn. Ve třetí etapě pak stavaři zhotoví technické vybavení, aby byly tunely do listopadu příštího roku hotové,“ řekl ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Konec otřesů

Díky proražení půldruhého kilometru dlouhých tunelů si oddychnou nejen dělníci. „Odpadnou rizika, kterých se lidé z okolí v době ražby obávali. Zmenší se i hluk v místě, protože montáže a betonáže se přesunou pod zem,“ ujistil Doležal. Lidé se tak už nemusí bát prasklin ve zdech a otřesů, kvůli kterým jim tančily skleničky v kredencích.

Obyvatelé domů nad tunely jsou rádi. „Doufám, že teď se situace uklidní. Lidé si přejí, ať už je po všem,“ řekl Roman Zatloukal, předseda sdružení, který proti stavbě tunelů protestuje. Poškozené domy mají od Ředitelství silnic a dálnic slíbenou náhradu části škod. „Je to ale problém, ředitelství se do proplácení nehrne,“ povzdychl si Zatloukal.

Evropský unikát

Tunely jsou právě kvůli zástavbě nad nimi nejobtížnější stavbou velkého městského okruhu, který má pomoct zklidnit a zpřehlednit brněnskou dopravu. „Kopaly se velmi blízko povrchu a navíc v jílovité půdě. Díky tomu jsou vlastně nejunikátnější stavbou tohoto typu v Evropě,“ řekl František Dobeš z Brněnských komunikací.

Tunely mají být hotové v roce 2012. Práce na nich se teď přesouvají z podzemí na povrch. Konkrétně do ulice Jana Babáka, kterou čeká kompletní rekonstrukce. „Už máme firmu na projekční práce. Musí se architektonicky vyřešit profil ulice, rozvržení hromadné dopravy a dodržet dost prostoru pro cyklisty a chodce,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

S nejkomplikovanější současnou dopravní stavbou v Brně se pojí i smrtelná nehoda, která se stala v lednu. „Bylo to pozdě večer, když se v tunelech střídala služba. Jeden pracovník na nakladači přehlédl svého kolegu, který mu spadl pod auto, a přejel ho,“ popsala nehodu jihomoravská policejní mluvčí Soňa Svobodová. Případ šetří policisté s podezřením na ublížení na zdraví z nedbalosti s následkem smrti.

Ředitel ražby Dobrovského tunelů Vladimír Macík je s výsledkem spokojený a říká:

Jíl jsme ztužili jako šlehačku

ROZHOVOR
– S vrtáním Dobrovského tunelů se začalo s dvouletým zpožděním. „Díky výborné technice a schopným měřičům jsme ale postupovali přesně a rychle. Ačkoliv nám práci ztížila provlhlá místa, žádné katastrofické předpovědi se nenaplnily,“ hodnotí akci Vladimír Macík, který měl ražbu tunelů na starosti.

Bylo těžké přesně dodržet původně naplánovanou trasu?
Ani ne, měli jsme k ruce schopné měřiče. Díky moderní technice se navíc dá pracovat s přesností na milimetry.

Jak se vlastně ražba měří?
Používali jsme laserové paprsky, které vycházely z vysílače a na určité místo dopadaly díky soustavě zrcátek. Na měření se přitom podíleli vždycky nejméně tři lidé.

Co následuje po takovém měření?
Nejdříve jsme vyhloubili otvor v jílu, vyztužili ho kolem ocelí a zastříkali rychleschnoucím betonem. Po vyčištění místa jsme otvor znova vyztužili a betonovali už do formy. Teď už nás čeká poslední betonáž. Průběžně tam nainstalujeme vzduchotechniku, požární signalizaci, osvětlení a další potřebné věci.

Která místa byla nejnáročnější?
Nejvíce nás trápila zavlhlá zem nad klenbou tunelu. Normálně se totiž razí ve skále, jenže my jsme měli kolem sebe i nad sebou jíl. Tam, kde byl hodně vodnatý, jsme pod tlakem pouštěli do vrtů chemické látky. Jako když do šlehačky přidáte prášek, aby ztuhla. Vytvořili jsme krustu a pokračovali přes ní dál.

Čekala na vás nějaká překvapení?
Nemohli jsme udělat hustý geologický průzkum, proto jsme přesně nevěděli, co objevíme na dalším metru. Dělníky ale nic nezaskočilo, postupovali podle plánu. Jsme rádi, že navzdory obavám vydržely všechny domy nad tunely. Některé sice s trhlinami, ale to se dalo čekat. Teď je majitelům opravíme.

Brzda tunelů: křižovatka k radiále

Brno – I když by pod brněnskou Dobrovského ulicí po dnešku projela auta, nic to nepomůže. Na městský okruh se totiž nedostanou. Městu stále chybí velká mimoúrovňová křižovatka, která tunely spojí se Svitavskou radiálou a velkým městským okruhem.

Na křižovatku ale chybí peníze. „Bohužel jsme v situaci, kdy je stát nemá,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Připomněl, že loni v červnu vláda svým usnesením zakázala zahajovat jakékoli nové stavby a doporučila soustředit se na již zahájené projekty.

Přesto investoři doufají, že tunely dokončí do listopadu příštího roku stejně jako mimoúrovňovou křižovatku. „Podle mě se nemusíme bát toho, že tunely zůstanou bez napojení na radiálu. Máme ještě dost času získat peníze. Jinou variantu, která by počítala se špatným koncem, jsme nepromýšleli, řešení určitě najdeme,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Pokud se peníze na křižovatku ve Sportovní ulici nenajdou, tunely zůstanou bez aut. Stavba křižovatky přitom měla začít už loni v červnu. „Kvůli hospodářské krizi nám klesly příjmy ze spotřební daně, silniční daně a z elektronického mýtného. Prostě jsme neměli peníze, se kterými jsme počítali. Uvidíme, jak to bude tento rok,“ dodal Hanzelka.

Loni radiála získala asi čtyřicet milionů korun, díky kterým začaly přípravné práce. I když i Brno na stavbu tunelů a radiály dalo loni dohromady tři sta milionů korun, potřebná miliarda to stále není. Brněnským řidičům nejistota stavby Svitavské radiály hodně vadí. „Kvůli Dobrovského tunelům je v Brně už tak spousta dopravních omezení, která způsobují dlouhé kolony. Čím dřív budou průjezdné, tím líp. Nevím ale, jak to bez radiály bude celé fungovat,“ podotkl řidič Ivan Spálený.

ANETA ŠEDÁ
MARKÉTA FORRÓ

Pomohou tunely Dobrovského dopravě v Brně?

Ano

87 %

Ne

13 %

Hlasovalo: 53

Anketa byla ukončena

25.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies